شناسهٔ خبر: 40388 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

نجات صنعت هوایی کشور با بهره‌برداری درست از امکان برجام/ توجه به گسترس خدمات هوایی به همه مناطق کشور

هواپیماهای ایرباس ایران از نظر پتانسیل‌های بالقوه به اذعان عموم کارشناسان اقتصادی ظرفیت این را دارد که تبدیل به هاب منطقه‌ای در عرصه صنعت هوایی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در دهه‌های گذشته اما تحریم‌های ظالمانه غرب و آمریکا و همچنین سوء مدیریت داخلی مانع از گسترش و توسعه این صنعت در کشورمان شده بود. یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت یازدهم تلاش برای بازسازی ناوگان هوایی و گسترش و توسعه صنعت هوایی کشورمان بوده است. دولت یازدهم با استفاده از امکاناتی که در قرارداد برجام فراهم شد، اقدام به انعقاد قرارداد خرید هواپیماهای نو برای پیوستن به ناوگان هوایی کشور کرده است. کارشناسان بر این باورند با اجرایی شدن کامل این قراردادها شاهد یک تحویل بنیادین در حوزه حمل و نقل هوایی کشورمان خواهیم بود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌‌های این قراردادها، عدم تعهد مالی برای دولت است. براساس توضیحات عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، در این قردادها هیچ تعهد مالی برای دولت ایجاد نشده است و همه این خریدها از راه فاینانس و اجاره به شرط تملیک و بدون ضمانت بانک مرکزی و دولت انجام شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های این قراردادها، بسته شدن منافذ سوء‌استفاده دلالان از طریق مذاکره مستقیم «هما» با ایرباس و دیگر شرکت‌های طرف قرارداد است.

وزیر راه در این باره روز یکشنبه در صحن مجلس گفت: «من از روز اول که با رییس هیات مدیره ایرباس صحبت کردم، به او گفتم، من از شما یک خواسته دارم و آن اینکه به هیچ تماسی به جز مدیر عامل هما پاسخ ندهید؛ اگر هر کسی، از هر مقام و از هر مرجعی با شما تماس گرفت، حق ندارید پاسخ هیچ کس را بدهید؛ باید اقرارنامه ای به من بدهید که در جریان خرید به هیچ کس حتی یک سنت حق و حساب پرداخت نکردید.» خرید ارزان این  هواپیما در فضای آرام و بی تنش هم از جمله دستاوردهای مهم دولت یازدهم در عرصه نوسازی ناوگان هوایی کشورمان است. در دولت گذشته برای خرید ۶ فروند هواپیمای ای ۳۲۰  مدل ۲۰۱۲ توافق شده بود که این هواپیماها به قیمت ۵۵ میلیون دلار خریداری شود در حالی در دولت یازدهم همان مدل هواپیما مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ با قیمت ۴۵ میلیون دلار خریداری شده است.

توجه به گسترس خدمات هوایی به همه مناطق کشور

براساس آمار وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر کشورمان ۶۰ فرودگاه دارد، اما ۸۰ درصد پروازها در ۱۰ فرودگاه انجام می‌شود، دولت یازدهم برای گسترش خدمات هوایی به همه مناطق کشور و فراهم کردن امکان استفاده مردم مناطق محروم‌تر از خدمات ناوگان هوایی برای خرید هواپیماهای ای. تی. آر برنامه‌ریزی کرده است. از این طریق هم مردم به خدمات دسترسی پیدا می‌کنند و هم امکان استفاده از سرمایه‌گذاری انجام شده در ساخت فرودگاه‌های کشور فراهم می‌شود. در فرودگاه‌های دور دست، امکانات دسترسی مردم به صنعت پروازهای سالم وجود نداشت و دولت با خرید  ۲۰ هواپیمای ای تی آر برای پاسخگویی به فرودگاه‌های دوردست در فکر ایجاد توسعه متوازن در این عرصه است. در خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی به صورت کارشناسی نیازهای کشور در حوزه‌های برد کوتاه، متوسط و بلند مورد بررسی قرار گرفته است تا امکان توسعه متوازن فراهم شود.

نوسازی ناوگان هوایی نیاز ضروری کشور

به اذعان کارشناسان بین‌المللی، ایران از نظر جغرفیایی می‌تواند هاب منطقه‌ای صنعت هوانوردی شود. بر کسی پوشیده نیست دسترسی به این مهم با یک ناوگان کهنه و فرسوده امکان پذیر نیست. بر اساس گفته‌های وزیر راه و شهرسازی، سن فرسودگی هواپیما در دنیا ۲۴ سال است و میانگین سن ناوگان ایران چیزی حدود ۲۳ است؛ یعنی همه هواپیماها بر اساس استانداردهای بین المللی به فاصله یک سال از حیز انتفاع خارج می‌شوند. یکی از بزرگترین اقداماتی که صورت گرفت، اقدام برای خرید هواپیما بود که انجام شد.

براساس آمار وزیر راه و شهرسازی کل تعداد هواپیماهای بالای سال ۲۰۰۰ در ایران، هشت فروند است؛ بنابراین نیاز ناوگان هوانوردی ایران  به نوسازی یک ضرورت مهم بود. بر اساس توافق برجام، سه قرارداد بزرگ با ایرباس، اِی.تی.آر و بوئینگ امضا شد؛ قرارداد با ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما، قرارداد با اِی.تی.آر برای خرید۲۰ فروند هواپیما و قرارداد با بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند منعقد شد؛ این قراردادها عملیاتی شد و به دنبال آن سه فروند ایرباس و چهار فروند وارد کشور شد.

براساس آماری که وزیر راه و شهرسازی ارایه داد، می‌توان گفت، توسعه و گسترش صنعت هوایی کشورمان آغاز شده و با اجرایی شدن کامل این قراردادهای یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های نهفته کشورمان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. نوسازی ناوگان هوایی کشور یکی از ضرورت‌های مهم اقتصادی بود که در دولت یازدهم و با بهره‌برداری از امکان برجام اجرایی شده است.  اما برای این خریدها همه جزئیات را در نظر گرفته و با فعال  شدن «هما» این انگیزه در بخش خصوصی ایجاد شد که به نوسازی ناوگان خود ورود کنند.

علیم یارمحمدی، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این باره به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت می‌گوید: صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان به دلایل مختلف از جمله تحریم‎های گسترده علیه این صنعت دچار مشکل و ناوگان هوایی کشور عملا زمین گیر شده بود، در چنین شرایطی توجه دولت یازدهم به نوسازی ناوگان هوایی و خرید هواپیماهای نو در سطح استاندادرهای بین‎المللی قابل تقدیر است بگفته وی «بخش حمل و نقل به طور کلی نقش مهمی در تقویت اقتصاد کشورمان دارد، خوشبختانه  در دولت یازدهم به طور کلی به این بخش چه در بخش هوایی  و چه در بخش‎های ریلی و دریایی و جاده‎ای توجه مناسبی شده است.»

توسعه بخش‌های مختلف حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی و افزایش میزان حمل بار، مسافر و ترانزیت و تعامل با کشورهای همسایه حاکی از تلاش‌های بی وقفه دولت یازدهم برای گسترش بیش از پیش این بخش است. در حال شاهد ورود هواپیمای نو  به ناوگان هوایی کشور هستیم وقراردادهای  مناسبی هم  بسته شده که قرار است در قالب آنها هواپیماهای متنوع دیگری با قابلیت‎های متفاوت  برای پاسخ به نیازهای مختلف در این حوزه وارد این ناوگان شود.

نظر شما