شناسهٔ خبر: 40528 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رضایی‌کوچی در مراسم روز جهانی دریانوردان:

تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های دریا برای توسعه کشور و بهبود وضعیت ساکنان سواحل/ موقعیت ایران فرصت خوبی برای رشد صنعت دریانوردی است

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: ایران جزو محدود کشورهایی است که از ظرفیت دریا برای توسعه شهرها و اسکان مردم استفاده نکرده است و طبیعی است که امروز باید سیاست نظام به سیاست تمرکز جمعیت به سمت دریا تغییر جهت دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسوین عمران مجلس شب گذشته در مراسم روز جهانی دریانوردان با تقدیر از مقام شامخ دریانوردان گفت: این روز فرصت مناسبی برای بررسی و ارزیابی مسائل و مشکلات دریانوردان است چرا که مشکلات زیادی وجود دارد که امروز دریانوردان کشور با آن مواجه هستند.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صنعت دریانوردی با حوزه‌ اقتصادی کشور ارتباط تنگاتنگی دارد، افزود: با توجه به اینکه ایران از شمال به دریاچه خزر و از جنوب به آب‌های آزاد متصل است؛ این امر بهترین فرصت برای رشد صنعت دریانوردی و کشتیرانی برای کشور است و تاثیری که دریا بر اقتصاد می‌گذارد بر کسی پوشیده نیست و در این بین دریانوردان عزیز ما موتور محرک اقتصاد دریایی هستند و از زحمات این افراد در هشت سال دفاع مقدس تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به نقش سپاه و ارتش در ایجاد امنیت در دریا گفت: نقش نیروی دریایی ارتش و سپاه در ایجاد امنیت دریایی کشور چه در دوران جنگ و چه در دوران سازندگی و چه اکنون قابل ستایش است.

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه ایران توانمندی‌های بسیاری در حوزه دریانوردی دارد، تصریح‌کرد: ما باید بپذیریم که استفاده از ظرفیت‌های دریا می‌تواند به تحول اقتصادی منجر شود با این حال تاکنون از ظرفیت دریا به خوبی برای توسعه کشور استفاده نشده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: مصداقی که برای حرف‌های بنده وجود دارد  وضعیت مردمی است که در کنار دریا زندگی می‌کنند، مردمان این مناطق به لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند. یعنی دریا نه تنها عامل توسعه‌ اقتصادی کشور نبوده است بلکه مردمی که در کنار ساحل زندگی می‌کنند نتواستند به خوبی از دریا استفاده کنند که نشانه عدم موفقیت در برنامه‌های ما است.

رضایی ادامه داد: هم‌اکنون بیش از ۵ هزار کیلومتر نوار ساحلی در کشور وجود دارد که نصیب این کشور شده است باید برای عمران و آمادگی کشور از آن استفاده کنیم. در مجلس برای تصویب لوایحی از سوی دولت با هدف استفاده بهتر و بیشتر از ظرفیت دریا برای توسعه کشور که قابلیت اجرایی دارد آمادگی داریم.

رضایی در بخش دیگری از سخنرانی خود به نظرات وزیر راه و شهرسازی در خصوص انتقال آب به شهرهای کویری اشاره کرد و گفت: اینکه سیاستی را دنبال کنیم که کیلومترها آب را برای مصرف روزانه، کشاورزی و صنعت انتقال دهیم اشتباه است اینکه شهرهای بزرگ ما به دور از دریا ساخته شد غلط است ما جزو محدود کشورهایی هستیم که از ظرفیت دریا برای توسعه شهرها و اسکان مردم استفاده نکردیم و طبیعی است که امروز باید سیاست نظام  و سیاست تمرکز جمعیت به سمت دریا رود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: در گذشته سیاست‌های غلطی داشتیم و امروز لازم است وزارت راه و شهرسازی به لحاظ تمرکز جمعیتی در نواحی ساحلی اقدامات لازم را انجام داده و در صورت لزوم از حمایت مجلس نیز در این رابطه برخوردار خواهد بود..

وی هم چنین به وضعیت معیشت دریانوردان اشاره کرد و گفت: مطالبات به حق دریانوردان از مسئولان قابل توجه است. گزارش‌های رسیده حاکی از ان است که مسائل رفاهی دریانوردان خوب نیست. کاری سخت در دریا دارند و طبیعی است که این مشاغل جزو مشاغل سخت و زیان آور مطرح شود و مورد توجه قرار گیرد.

رضایی کوچی از آمادگی کمیسیون عمران مجلس برای حمایت از صنعت دریانوردی خبر داد و گفت: رفع مشکلات دریانوردان و رسیدگی به مطالبات آن‌ها از سوی کمیسیون عمران مجلس به طور حتم پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: رسیدگی به وضع معیشت دریانوردان، در نظر گرفتن شغل سخت و زیان‌آور برای دریانوردان و همچنین برخی معافیت‌ها از حیث سربازی می تواند به مطالبات جامعه دریانوردان پاسخ بدهد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان یادآور شد: در صورت لزوم در نشستی مشترک با وزارت راه و شهرسازی و سازمان دریانوردی و بنادر به مشکلات دریانوردان به صورت ویژه رسیدگی خواهیم کرد.

نظر شما