شناسهٔ خبر: 40538 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه اقتصاد مقاومتی سيستان و بلوچستان عنوان شد:

پيگيری رفع مشكلات محوری در حوزه راه‌های استان/ آمادگی شركت فرودگاه‌ها برای احداث فرودگاه جديد چابهار/ اختصاص اعتبار۹۴۰ ميليارد دلاری به بندر چابهار

جلسه امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان با بيان اينكه اين استان نيازمند توجه ويژه در توسعه راه‌های روستايی و فرعی است تاكيد كرد: مسئله رفع مشكلات محوری و احداث پل‌ها در استان به شدت در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان كه با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در استان برگزار شد با تأكید براینكه سیستان و بلوچستان نقطه‌ای استراتژیك و راهبردی خصوصا در نقاط مرزی و حاشیه‌ای است گفت: قطعا این استان به نگاه ویژه‌ای در توسعه راه‌های روستایی و فرعی دارد چراكه با توجه به آمارهای موجود در این حوزه آمار برخورداری سیستان و بلوچستان ار راه روستایی آسفالته در روستاهای بالای ٢٥ هزار نفر نسبت به شاخص ملی بسیار كم است.

امینی در ادامه با تأكید براینكه باید ٢هزار و ٧٠٠ كیلومتر از محورهای استان آسفالت شود تا سیستان و بلوچستان به متوسط شاخص ملی در استان برسد گفت: با توجه به گزارش‌های ارائه شده اجرای دو برنامه جامع در حوزه بنیاد مسكن و راه‌های روستایی در استان نیاز است كه باید هرچه سریع‌تر مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: خوشبختانه طی مدت زمان اخیر موفق به احداث ٧ دستگاه پل بزرگ در استان شدیم كه  از انسداد مكرر محورها در مواقع گوناگون جلوگیری كرد.

وی همچنین در خصوص حوزه ریلی سیستان و بلوچستان گفت: براساس مذاكرات انجام شده قرار است سالیانه بین ٤٠٠ تا ٦٠٠ میلیارد تومان اوراق مشاركت به راه‌آهن زاهدان تزریق شود تا سرعت اجرای این طرح افزایش پیدا كند.

این مقام مسئول با بیان این مطلب كه هم اكنون مطالعات ٤٥ كیلومتر محور زاهدان-خاش  با موافقت سازمان برنامه و بودجه آغاز شده است گفت: در صورت پیشبرد مناسب پروژه امید است پیمانكار عملیات اجرایی  این طرح در آبان ماه مستقر و شروع به كار كند.

امینی با تأكید بر این نكته که در حال حاضر مسئله رفع مشكلات محوری و احداث پل‌ها در استان به شدت در حال پیگیری است گفت: پل سیستان مدت‌ها بود كه به دلیل برخی مشكلات متوقف شده بود اما خوشبختانه قرارداد اجرای آن در این دوره به امضا رسیده و در صورت اجرا حدود ٦٠ كیلومتر از مسیر را برای ساكنین این منطقه كوتاه می‌كند.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به تكمیل آسفالت محورهای زاهدان-زابل و زاهدان-بم نیز گفت: قطعا ایجاد ردیف مستقل برای احداث پل‌های منفرد می‌تواند تأثیر بسزایی در رفع مشكلات این استان داشته باشد چراكه در حال حاضر اعتبار لازم برای ساخت ٧٠ دستگاه منفرد در استان نیاز است كه در صورت اجرا تاثیر زیادی در حوزه حمل و نقلی استان شاهد خواهیم بود.

جزئیات احداث فرودگاه جدید چابهار

رحمت‌اله مه‌آبادی مدیرعامل شركت فرودگاه‌های كشور نیز در این جلسه پیرامون مسئله احداث فرودگاه جدید چابهار اعلام كرد: این اقدام موضوع و هدف اصلی ما در برنامه‌های راهبردی استان است كه شركت فرودگاه‌ها تمامی اقدامات خود را انجام داده و آمادگی لازم برای اجرای پروژه را دارد.

 اختصاص اعتبار۹۴۰ ميليارد دلاری به بندر چابهار

محمد سعیدنژاد معاون وزیرراه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی كشور همچنین با حضور در این جلسه از اختصاص ٩٤٠میلیارد دلار منابع به بندر چابهار خبر داد و گفت: درحال حاضر ٨٥ درصد عملیات سیویل این پروژه تكمیل و بخشی از تجهیزات آن نیز خریداری شده است.

وی در ادامه از امضای قراردادهایی با ارزش بیش از ٢ هزار و ٩٠٠ میلیارد تومان با بخش خصوصی خبر داد و گفت: قطعا حوزه دریایی می‌تواند در توسعه گردشگری استان بسیار موثر بوده و با جذب حمایت‌های لازم باعث ارتقای این صنعت در منطقه شود.

علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی كشور نیز در بخش دیگری در این جلسه بیان كرد: خوشیختانه در دوره فعلی مجوز ساخت فرودگاه جدید چابهار پس از ١٢ سال در كشور صادر شد كه تأثیر زیادی در ارتقای حمل و نقل هوایی این استان خواهد داشت.

وی اضافه  كرد: قصد داریم در برنامه‌های بعدی تعداد پروازهای درون استانی  و با استان‌های مجاور برقرار كنیم  كه پیگیر این موضوع نیز هستیم.

این مقام مسئول در پایان اعلام كرد: سیاست اصلی ما حل مشكلات حوزه هوایی در سیستان و بلوچستان است كه در این راستا آمادگی همكاری با شركت‌های هواپیمایی گوناگون را داریم.

نظر شما