شناسهٔ خبر: 40606 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری:

۳۷ درصد راه‌های کشور نیازمند بهسازی هستند/ ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌ها و ۲۸ درصد شریان‌ها نیازمند اقدامات پیشگیرانه

آسفالت مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری گفت:۳۶ تا ۳۷ درصد از راه‌ها نیازمند بهسازی، ۲۸ درصد از شریان‌ها نیازمند اقدامات پیشگیرانه و باقی راه‌ها نیز از وضعیت مناسبی برخوردار هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارتراه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای حیدر مطاعی مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های این سازمان در آیین افتتاحیه کارگاه تخصصی تکنولوژی‌های جدید رویه‌های آسفالتی جاده‌های كشور، هدف از برگزاری این دوره را استفاده هرچه بیشتر از دانش و تکنولوژی روز دنیا و استفاده از تجربیات آن‌ها در کشور بیان کرد و افزود: به‌کارگیری روش‌های سنتی دیگر تمام نیازهای امروز را در راهداری پاسخگو نیست و لاجرم باید از روش‌های نوین جهت افزایش کمی و کیفی راه‌ها استفاده کرد كه درسال های اخیر موردعمل قرارگرفته و باید با قوت ادامه یابد.

 وی افزود: به همین دلیل باید روش‌ها و متدهای جدید رویه آسفالتی را بررسی و روش مناسب برای کشور را انتخاب کرد. در این راستا کارگاه بررسی روش‌های نوین رویه‌های آسفالتی و استفاده از روش‌های جدید حفاظتی در صنعت بهسازی راه‌ها برگزار شده است.

مطاعی با اشاره به سیاست‌های اخیر سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای درخصوص نگهداری و حفاظت از راه‌ها گفت: براین اساس سازمان اقدام به مستند سازی جمع‌آوری اطلاعات وضعیت رویه راه‌ها کرده و بانک جامعی از وضعیت راه‌ها ایجاد و پیاده‌سازی نموده است که مبنای علمی و فنی،  اساس تصمیم‌گیری‌ها در تعریف پروژه‌های جدید  دفتر نگهداری راه‌ها بوده است.

مطاعی بیان كرد: با اعلام اینکه بر اساس پروژه ایجاد و پیاده‌سازی سامانه مدیریت روسازی راه‌ها ﴿PMS﴾ در کشور که در سال ۹۵  به‌صورت رسمی رونمایی شده است، راه‌های شریانی به‌صورت مکانیزه برداشت‌شده و بر اساس تحلیل سامانه PMS مقاطع مستعد حفاظتی به‌منظور انجام تست‌های تکمیلی مشخص شد.

 وی افزود: امروز با بهره‌گیری از توان داخلی کشور سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، آزمایشگاه فنی مكانیك خاک و شرکت‌های مشاور داخلی،  به دانش استفاده از سامانه مدیریت روسازی دست یافته و در نظر دارد در همین راستا حرکت نماید.

 این مقام مسئول بابیان این مطلب که ظرف مدت یک سال کار گروهی و فشرده، دستاوردهای ارزشمندی در پی داشته و تحقیقات و بررسی‌ها به همین نقطه محدود نشده و ادامه خواهد داشت و تاکنون جلسات فنی و کارشناسی زیادی برگزارشده و همچنان هم این جلسات ادامه‌دارند خواستار مشارکت فعال و دقت مضاعف در این زمینه  از کلیه مسئول و کارشناسان استان شد و افزود: ۳۶ تا ۳۷ درصد از راه‌ها نیازمند بهسازی، ۲۸ درصد از شریان‌ها نیازمند اقدامات پیشگیرانه هستند و باقی راه‌ها نیز از وضعیت مناسبی برخوردارند. 

 مطاعی در بخشی دیگری از سخنان خود یادآور شد: بر اساس تحقیقات به‌عمل‌آمده ۱۴ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور نیازمند اقدامات پیشگیرانه است و برای حصول بهروش‌های بهینه و همچنین کاهش هزینه‌ها در اجرای این طرح، کلیه تست‌های مکمل بر اساس آزمایش‌هایی مانند اسکنر سطحی، FWD، کرگیری، RSP و ... به آزمایشگاه فنی مکانیک خاک سفارش داده شده است و با تکمیل این پروژه اطلاعات فنی در روزهای آینده به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی در ادامه،  مدیران کل ادارات استانی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را متولیان اصلی نگهداری و اجرای پروژه‌ها دانست و از آن‌ها خواست بیش‌ازپیش، در انجام پروژه‌ها از روش‌های تحقیقاتی مناسب جهت دستیابی به روش‌های مناسب استفاده کنند و دقت لازم را در صرفه‌جویی اعتبارت به خرج دهند.

مدیركل دفتر نگهداری راه و ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اعلام این نکته كه ادارات كل استان باید در خرید آسفالت و قیر که مواد اصلی نگهداری و بازسازی راه‌ها هستند، دقت لازم را داشته باشند و تنها از تولیدکنندگانی که دارای نشان  استاندارد هستند خرید کنند

مطاعی با اعلام اینکه در حال حاضر در کشور، PG فقط برای قیر مطرح شده اما این شاخص برای مواد امولسیونی نیز قابل تسری است، پیشنهاد مشارکت و فعالیت مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در این زمینه با توجه به رشد روز افزون استفاده از خانواده بزرگ آسفالت‌های حفاظتی و سرد، بازیافت و ...، توسعه این شاخص برای  امولسیون‌ها،  را مطرح نمود.

گفتنی است در این کارگاه آموزشی كه به مدت یك روز با حضور معاونین راهداری، روسای ادارات نگهداری و کارشناس ذی‌ربط ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور و به پیشنهاد دفتر نگهداری راه‌ها و با همکاری دفتر پیارک ایران  سازمان راهداری‌وحمل‌ونقل جاده‌ای در محل آموزشكده  این سازمان برگزار شد، شرکت‌کنندگان با مباحثی چون سیاست‌های نگهداری شبکه راه، امولسیون قیر-کلیات- تک کت- پریم کت، امولسیون قیر- کاربرد در نگهداری جاده‌ها، امولسیون قیر- بازیافت سرد- نواکول-والورکول- امولسیون قیر- آسفالت‌های سرد- کومپوماک، آسفالت اصلاح‌شده- کاربرد در توپکا، آسفالت‌های با مقاومت بالا و سیاست نوآوری کولاس توسط اساتید فرانسوی پزاس، لوبوتلیه، لورکی و لوفوور آشنا شدند.

نظر شما