شناسهٔ خبر: 40650 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حافظی خبر داد:

شناسایی۷ هزار ساختمان ناایمن در تهران/ گزارش تغییر سوله‌های مدیریت بحران به شهرداری ارسال شده است/ شهردار ایمنی خط ۷ مترو را تضمبن کند

رحمت الله حافظی رییس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از شناسایی۷ هزار ساختمان ناایمن در این استان خبر داد و گفت: با شناسایی ساختمان‌های ناایمن، مكاتبات لازم با دستگاه‌های دولتی و خصوصی آغاز شد و موارد ناایمن به آنها تذكر داده و از آنها خواسته شد كه به موارد اشاره شده رسیدگی كنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در ماه‌های آخر عمر شورای چهارم اعضای كمیسیون سلامت شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا ضمن ارایه گزارشی از عملكرد این كمیسیون؛ به سوالات نمایندگان رسانه‌ها پاسخ دهند. یكی از موضوعات مطرح شده در این جلسه موضوع سلامت آب شرب تهرانی‌ها بود؛ موضوعی كه مدت‌ها توسط رییس این كمیسیون دنبال می‌شد.

رحمت‌الله حافظی با اشاره به سلامت آب شرب تهران گفت: در سال ۹۴ تذكراتی را در این زمینه ارایه كردیم و به دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه هشدار دادیم كه البته آن زمان مورد تكذیب قرار گرفت، اما ما ایستادگی كردیم و در نهایت در سال ۹۵ این تهدید جدی شهروندان مرتفع شد.

وی با انتقاد از جابه‌جایی برخی مصوبات و عدم اجرای آنها از سوی مدیریت شهری و همچنین ناایمن بودن خط هفت مترو و تذكرات پی در پی در این زمینه اظهاركرد: ما نمایندگان مردم هستیم و سوال حق هر نماینده‌ای است و مسوول نیز باید جواب قانع‌كننده‌ای را برای موضوعات مختلف داشته باشد. یكی دیگر از موضوعاتی كه در كمیسیون سلامت و به ویژه كمیته ایمنی مورد پیگیری و بررسی قرار گرفت، شناسایی ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران بود كه در ادامه  ۷ هزار ساختمان كه از لحاظ ایمنی پرخطر، كم‌خطر و میانه‌خطر بودند شناسایی شدند.

وی اضافه كرد: با شناسایی ساختمان‌های ناایمن، مكاتبات لازم با دستگاه‌های دولتی و خصوصی آغاز شد و موارد ناایمن به آنها تذكر داده و از آنها خواسته شد كه به موارد اشاره شده رسیدگی كنند.

رییس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه این نشست خبری با اشاره به آخرین وضعیت سوله‌های بحران در شهر تهران گفت: در این زمینه نیز با توجه به گزارشات مبنی بر تغییر كاربری برخی سوله‌های مدیریت بحران و حتی واگذاری برخی سوله‌ها به سازمان‌های دیگر مكاتبه‌ای با شهردار تهران صورت گرفته است، اما هنوز پاسخی داده نشده است.

وی افزود: ما طبق قانون منتظر پاسخ شهرداری خواهیم بود و بعد از آن تصمیم‌گیری خواهیم كرد.

حافظی در ادامه با اشاره به درگیری خود در جلسه اخیر با برخی از مدیران و معاون شهردار تهران گفت: این درگیری لفظی در ادامه تذكر بنده به ناایمن بودن خط هفت مترو بوده است كه متاسفانه دوستان ما در شهرداری با بنده كه نماینده مردم در شورا هستم، درگیر شدند. وی گفت: در این بازدید قرار بود بنده نیز از كمیسیون سلامت حضور پیدا كنم كه متاسفانه حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تغییری را در زمان بازدید لحاظ كرد و این تغییر را نیز به من اطلاع نداد و دو عضو از شورا از كمیسیون حمل و نقل در این بازدید شركت كردند.

حافظی با تاكید مجدد بر اینكه همچنان اعتقاد دارد كه خط ۷ مترو ناایمن است، گفت: اگر شهرداری اصراری بر ایمن بودن این خط دارد، شهردار تهران شخصا ایمن بودن این خط را تضمین كند.

به گزارش اعتماد رییس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری ادامه داد: گزارشی كه بنده از خط ۷ مترو داشته‌ام گزارشی است كه از مدیران سطح بالای شهرداری بوده و بالطبع افراد كمتری از این گزارش مطلع هستند، ضمن اینكه گزارش در تاریخ ۲۱ خرداد ۹۶ بوده است.

وی با بیان اینكه ما با هیچ كس دعوا و جنگی نداریم، گفت: دوستان ما در شهرداری اگر اصرار بر ایمن بودن خط ۷ مترو دارند، نقشه تونل‌ها را بیاورند و تك تك هواكش‌های تاسیساتی را به ما نشان دهند تا مشخص شود كه این ایستگاه با ۷ كیلومتر فاصله با ایستگاه بعدی، آیا ایمن هست یا خیر. مدیران و معاونان شهرداری تهران به جای فرافكنی، پاسخ لازم را به سوالات نمایندگان بدهند.

رییس كمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه با انتقاد مجدد از مصوبه برج باغات گفت: با وجود اینكه برخی از اعضا اعتقاد دارند كه این مصوبه در راستای حمایت از باغات بوده، اما باید گفت با اجرای این مصوبه بسیاری از باغات تخریب شد.

رییس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: ما انتظار داشتیم در مدیریت شهری موضوعات شفاف و روشن بیان شود و با مفاسد و رانت خواری‌ها مبارزه شود.

رییس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: بنده قبل از حضور در شورای شهر هیچ جلسه و نشستی را با قالیباف نداشته‌ام و تنها یك بار آن هم در زمان ریاست مسجدجامعی جهت پیگیری یك موضوع در دفتر شهردار حاضر شدم و در واقع هیچ شناختی از شهردار تهران نداشته‌ام.

وی در ادامه به دلایل انصراف خود از كاندیداتوری در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر اشاره كرد و گفت: دلایل متعددی برای این موضوع داشتم، ولی دلیل اصلی كسالت خانواده‌ام بود كه سه ماه قبل از انتخابات و به واسطه فشارهای رسانه‌ای، این بیماری شدت گرفت

روایت مسجدجامعی از ثبت نام حافظی و آباد در انتخابات شورا 

عضو شورای شهر گفت: رییس اصلاحات علاقه زیادی برای ثبت نام حافظی در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران داشت و من این موضوع را به وی منتقل كردم، ولی حافظی عنوان كرد كه به دلایلی قصد ثبت نام ندارد. در زمان انتخابات مكرر از آقای حافظی خواستم برای حضور در انتخابات ثبت نام كند. او همچنین گفت: در همان روز ثبت نام، تماسی با خانم آباد داشتم كه البته وی پاسخگوی تلفن خود نبود.
همچنین در این جلسه معصومه آباد،  رییس كمیته ایمنی شورای شهر تهران با اشاره به اینكه  در چهار سال گذشته  ۲۷ حادثه در شهر تهران داشتیم كه منجر به فوت تعدادی از شهروندان شده است كه این موارد به طور ویژه در كمیته ایمنی مورد بررسی قرار گرفته است، درباره  فوت یكی از شهروندان (چراغی) در جمهوری گفت: حدود یك ماه پیش نیز به همراه آقای مسجد جامعی در منزل وی حضور پیدا كردیم و هم اینك نیز در حال پیگیری مطالبات این خانواده هستیم. وی ادامه داد: درخصوص ناایمنی تعدادی از ساختمان‌ها و بنا‌ها مكاتبات زیادی با دستگاه‌های مختلف صورت گرفته است.

شهرداری منهای شفافیت

رییس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران یكی دیگر از سخنران‌های دیروز بود كه با تاكید براینكه شهرداری در عملكردش شفافیت كافی نداشته است، گفت: متاسفانه شهرداری تهران در بیان بعضی موضوعات و شفافیت آنها امتناع كرده كه از آن جمله می‌توان به میزان بدهی‌های شهرداری به سازمان‌ها و پیمانكاران و همچنین طلب مجموع مدیریت شهری از دولت اشاره كرد.

وی اظهار كرد: باید میزان بدهی‌ها و طلب‌های شهرداری از دستگاه‌ها، سازمان‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی و بانك‌ها مشخص شود؛ ضمن اینكه تا این موضوع مشخص نشود كار شهردار بعدی برای اداره شهر سخت و دشوار است.

رییس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران تصریح كرد: در چهارسال گذشته از حضورم در شورا تذكرات متعددی را در حوزه‌های مختلف مطرح كردم كه این موارد تماما مرتبط با مشكلات شهر و شهروندان بوده و هیچ كدام جناح‌بندی و سیاسی نبوده است./

نظر شما