شناسهٔ خبر: 40659 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی کرمان جنوبی تشریح کرد:

افتتاح بخشی از بزرگراه‌های در دست ساخت کرمان جنوبی در هفته دولت/ اتمام پروژه‌های مسکن مهر جنوب استان کرمان تا پایان امسال/ اجرای پروژه‌های بهسازی بافت ناکارآمد در شهر جیرفت

محمد ساردویی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه هفته دولت بخش‌هایی از پروژه‌های بزرگراهی این منطقه به طول کلی ۱۳۱ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد از اتمام پروژه‌های مسکن مهر کرمان جنوبی تا پایان امسال خبر داد و گفت: اکنون طرح‌های مختلف بهسازی و نوسازی بافت ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی در جیرفت مراحل اجرا را سپری می‌کند.

محمد ساردویی، مدیرکل راه و شهرسازی کرمان جنوبی، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح مهمترین برنامه‌ها و اقدامات این اداره‌کل درحوزه‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد: هفته دولت ۱۳۱ کیلومتر پروژه راه در کرمان جنوبی افتتاح می‌شود. ازجمله ۱۰ کیلومتر از بزرگراه ۴۷ کیلومتری جیرفت- سه راهی بم با اعتباری بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال آماده افتتاح است. همچنین ۱۵ کیلومتر از بزرگراه ۱۱۰ کیلومتری جیرفت- بافت- سیرجان با صرف ۷۰ میلیارد ریال اعتبار ساخته شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

ساردویی با اشاره به افتتاح ۲۴ کیلومتر از بزرگراه ۱۹۶ کیلومتری کهنوج- رودان با اعتباری بالغ بر ۵۷۷ میلیارد ریال در هفته دولت گفت: هفته دولت شاهد افتتاح سه کیلومتر از بزرگراه جیرفت- میانچیل به طول کلی ۲۲ کیلومتر خواهیم بود. ضمن اینکه ساخت بزرگراه ورودی منوجان به طول چهار کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۲۱ میلیارد ریال به پایان می‌رسد. همچنین ۷۵ کیلومتر از راه اصلی بندرجاسک- محمدآباد ریگان با طول کلی ۴۷۷ کیلومتر و صرف اعتباری بالغ بر ۳۹۵ میلیارد ریال افتتاح می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی کرمان جنوبی افزود: هفته دولت ۲۱۱ کیلومتر راه روستایی آسفالته با صرف اعتباری بالغ بر ۴۱۲ میلیارد ریال افتتاح می‌‌شود که با تحقق این امر ۴۱۲۸ خانوار از راه روستایی مناسب برخوردار خواهند شد.

بازآفرینی شهری ۸۰۴ هکتار سکونتگاه غیررسمی

وی همچنین گفت: محدوده بافت ناکارآمد میانی در جیرفت، کهنوج، قلعه گنج و رودبار جنوب تعیین شده که در جیرفت شامل ۲۰۵هکتار در بافت قدیم شهر، در کهنوج شامل ۱۲۶ هکتار در بافت قدیم، در قلعه گنج شامل ۱۲۹هکتار در پنج محله و در رودبار جنوب شامل ۱۰۸ هکتار در محله مرکزی است.

مدیرکل راه و شهرسازی کرمان جنوبی با بیان اینکه ۸۰۴ هکتار سکونتگاه غیررسمی در جنوب استان کرمان شناسایی شده، گفت: ۲۷۱ هکتار سکونتگاه غیررسمی در چهار محله کهنوج و ۵۳۳ هکتار نیز در پنج محله جیرفت شناسایی شده و عملیات بازآفرینی شهری آنها به پیشرفت حدود ۷۰ درصد رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه کرمان جنوبی دارای ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی ممتازی است، افزود: جنوب استان کرمان قدیمی‌ترین تمدن شناخته شده جهان را به خود اختصاص داده و دارای نخستین خط قدیمی جهان به روایت لوحه‌های گلی کشف‌شده است. در این منطقه اماکن تاریخی و با قدمت موجود است و دارای طبیعت خاص کوهستانی و کویری در پهنه منطقه است. همچنین جنوب استان کرمان از غنی‌ترین مناطق معدنی کشور به دلیل داشتن منابع متنوع معدنی، فلزی و غیر فلزی است.

ساردوئی گفت: جنوب استان کرمان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت کالا و همسایگی با استان هرمزگان دارای جایگاه ویژه منطقه درحمل‌ونقل و ارتباطات ترانزیتی است و وجود فرودگاه جیرفت نیز از امتیازهای این منطقه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه محله‌های هدف سکونتگاه‌های غیررسمی جیرفت شامل حسین‌آباد، سرجاز و مالک اشتر، کلرود، رهجرد و کهروئیه است، به معرفی پروژه‌های بهسازی بافت فرسوده در شهر جیرفت پرداخت و افزود: یکی از این پروژه‌ها، مجتمع تجاری و فرهنگی گنجعلی‌خان‌(شامل ۱۱ قطعه با کاربری غالب بایراست) که درمجموع مساحتی برابر ۷۲۱۲ متر مربع را دربرمی‌گیرد. موقعیت ویژه این پروژه در کنار خیابان رجایی(لرها) فرصتی را به منظور رفع نیازهای خدماتی بافت و استقرار کاربری‌های محرک و زودبازده مهیا کرده است. پروژه دیگر مجتمع درمانی درحوزه شماره ۲ محله حسن‌آباد از محل‌های قدیمی شهر شامل هفت پلاک با کاربری غالب مسکونی است که اکنون تبدیل به بایر شده و ۵۰۰۰ متر مربع مساحت دارد.

ساردویی همچنین گفت: پروژه دیگر مجتمع چندمنظوره تفریحی، اداری، فرهنگی شامل دو قطعه درحوزه‌های ۴ و ۵ با مالکیت اتحادیه تعاونی روستایی جیرفت به آدرس تقاطع خیابان ابومسلم شمالی و خیابان دولت دارای کاربری غالب در سایت جنوبی آموزشی و اداری است. پروژه پیاده‌راه‌سازی خیابان یک‌طرفه در جیرفت دیگر طرح ساماندهی و بهسازی است و نیز ساخت مجتمع چندمنظوره تجاری- خدماتی و مسکونی درچند قطعه درحال اجراست که استقرار آن در حوزه شماره ۱ و محله ميانجاويه، از محله‌های قديمی شهر و همچنين نزديكی به مركز تجاری شهر، موجب شده، اين پروژه از موقعيت ويژه‌ای برخوردار باشد. همچنين متراژ بالای اين قطعه می‌‌تواند بخشی از نياز بافت را به ارايه خدمات برآورده کند. اين طرح شامل مجتمع تجاری، مسكونی و اداری- خدماتی است که در كنار پاركينگ و فضای سبز، فضای شهری را در دل بافت ايجاد می‌کند و در مجموع مساحتی برابر ۱۸هزار و ۵۶۵ متر مربع را در بر‌می‌گيرد.

وی افزود: پروژه دیگر، مجتمع پرديس چندمنظوره تجاری- خدماتی  باغ ملت است که در زمین متعلق به بانک ملت (معروف به باغ ملت) واقع در خیابان دولت پیشنهاد شده و در این پروژه، فعال‏‌سازی مجدد سینما (در قالب پردیس سینمایی) و احیای ابنیه‏ واجد ارزش درون باغ (در قالب مجموعه‏ اقامتی – پذیرایی) پیگیری می‌شود. این طرح شامل پردیس سینمایی با مساحت زیربنای ۲۰۴۷ متر مربع در چهار طبقه است که سه طبقه آن به کاربری تجاری و طبقه‏ی فوقانی به سالن سینما اختصاص یافته است. همچنین در کنار پردیس، مرکز تجاری با مساحت زیربنای ۹۱۷ مترمربع و در سه طبقه پیش‌‏بینی شده و پروژه در مجموع مساحتی در حدود ۹۶۲۲ مترمربع را دربرمی‏‌گیرد.

ساردویی خبرداد: هفته دولت سالن ورزشی حسین‌آباد با مساحت ۶۸۴ متر مربع کلنگ‌زنی و عملیات اصلاح روشنایی معابر درمحلات قدیمی کلرود و کهوروئیه شروع می‌شود.

افتتاح بخشی از پروژه‌های مسکن مهر کرمان جنوبی در هفته دولت

مدیرکل راه و شهرسازی کرمان جنوبی گفت: در مجموع ۶۳۴۰ واحد مسکن مهر در سه قالب تعاونی، تفاهم‌نامه و خودمالک در کرمان جنوبی افتتاح شده و ۱۷۶۷ واحد نیز هفته دولت تحویل می‌شوند. مابقی نیز به تعداد ۱۹۳۲ واحد تا پایان امسال تکمیل و تحویل می‌شوند.

 

نظر شما