شناسهٔ خبر: 40703 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بافت تاریخی یزد، میراثی جهانی برای بشریت

استان یزد سید محمد میرمحمدی*: ثبت جهانی بافت تاریخی یزد اقدام شایسته‌ای بود كه از جانب یونسكو انجام شدو این اقدام به دلیل ارزش‌های مختلفی بود كه بافت تاریخی یزد داشت.

ثبت جهانی بافت تاریخی یزد اقدام شایسته‌ای بود كه از جانب یونسكو انجام شد. این اقدام به دلیل ارزش‌های مختلفی بود كه بافت تاریخی یزد داشت. بافت تاریخی یزد هم به لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ تاریخی و معماری دارای ارزش‌های بسیاری است. همچنین فناوری و راهكار سازگاری با طبیعت كویر در این شهر حایز اهمیت است.

هر كدام از این موارد می‌تواند بیانگر ارزش‌هایی باشد كه پیشینیان ما ایجاد كرده‌اند و امروز پس از قرن‌ها این ارزش‌ها مورد توجه جهانیان قرار گرفته و امروز به عنوان یك میراث جهانی برای بشریت در نظرگرفته شده است. این نشان از هوشمندی پیشینیان ما دارد كه در گذشته با چه دانشی توانستند برای زندگی در یك منطقه كویری با زایش فكری و نوآوری سیستم‌های بادگیر و سرداب و قنات را ایجاد كنند و یك طبیعت كویری را تبدیل به فضایی شاداب و مناسب برای زندگی كردند و به گونه‌ای بناهای محل زندگی خود را طراحی كرده‌اند كه امروز هم با اینكه سالیان سال از عمر این بناها می‌گذرد و ماده اولیه این بناها خشتی است، همچنان مقاومت خود را حفظ كرده‌اند و زندگی در آن جاری است. یزد گنجینه گرانبهایی است كه امروز با ثبت جهانی آن در اختیار جهانیان است و متعلق به تمام بشریت است.

 از امروز مردم جهان می‌توانند این شهر را به شكل ویژه‌ای كانون توجه قرار دهند و به عنوان مقصد سفر انتخاب كنند. همین موضوع می‌تواند زمینه تبادل فرهنگی بین ملل مختلف را فراهم كند. بعد از قرار گرفتن نام یزد در فهرست میراث جهانی اقدامات ما هم در زمینه حفاظت این اثر جهانی جدیت بیشتری پیدا می‌كند. تلاش ما این است كه فضای مناسبی را برای حفاظت این بافت ایجاد كنیم و در عین حال در مرمت و بازسازی بخش‌هایی از آن از همكاری و مساعدت دستگاه‌های مختلف استفاده كنیم. ضمن اینكه بعد از این ثبت شاهد ورود گردشگران بیشتری به یزد خواهیم بود و در نتیجه رونق گردشگری اتفاق خواهد افتاد. این موضوع مستلزم این است كه به توسعه زیرساخت‌ها توجه ویژه شود. البته پیش از ثبت جهانی هم اقداماتی در این زمینه انجام شده است. از جمله فرودگاه بین‌المللی یزد كه در حال خدمات‌دهی به مسافران داخلی و خارجی است و برای توسعه فرودگاه هم برنامه‌هایی در آینده داریم.

توسعه خطوط ریلی مورد توجه قرار گرفته و به زودی خطوط ریلی استان دو خطه خواهند شد. هتل‌های چهارستاره در استان در حال ساخت است و در عین حال توجه به اقامتگاه‌های بومگردی را در برنامه داریم؛ در یك سال و نیم گذشته ٥١ واحد اقامتگاه بومگردی با ١٠٠٠ تخت اقامتی ایجاد شده است. شرایط امنیتی استان هم به گونه‌ای است كه این استان مورد اقبال ویژه گردشگران قرار گرفته است.

یكی دیگر از مواردی كه برای توسعه گردشگری در استان و به ویژه بافت تاریخی در برنامه قرار دادیم ایجاد یك مثلث گردشگری بین یزد، اصفهان و استان فارس با همكاری فعالان بخش گردشگری است. پیشرفت خوبی هم در این برنامه داشتیم، جلساتی هم در همین رابطه در یزد و اصفهان برگزار شد و امیدواریم با توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل بتوانیم این مثلث گردشگری را به نحو شایسته‌ای شكل دهیم و زمینه رفت و آمد گردشگران بیشتر از قبل فراهم شود.

در زمینه آموزش راهنمایان گردشگری هم اقداماتی صورت گرفته است كه هر گردشگری كه به یزد می‌آید بتواند به عنوان یك سفیر در كشورهای دیگر معرف جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی این شهر عمل كند و تبادل فرهنگی و صمیمیت بین ملت‌های مختلف صورت گیرد. خوشبختانه با ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، علاوه بر اینكه مردم خوشحال هستند و با دل و جان سعی می‌كنند این بافت را حفظ كنند، می‌توانیم این اطمینان را داشته باشیم كه نظارت یونسكو هم در حفاظت این آثار ما را كمك می‌كند.

*استاندار یزد

نظر شما