شناسهٔ خبر: 40735 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

جزئيات تاخير پروازهای فرودگاه‌مهرآباد در خرداد ماه

هواپیما هما سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: در خرداد امسال در مجموع ۱۶ شرکت هوایی ۵ هزار و ۴۵۶ پرواز در مسیرهای داخلی از طریق فرودگاه مهرآباد انجام دادند که حدود ۳۷ درصد آن با تاخیر همراه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در این ماه از ۵ هزار ۴۵۶ پرواز هوایی در مسیرهای داخلی در فرودگاه مهرآباد تهران ۳ هزار و ۴۳۴ پرواز آن به موقع انجام شده و ۲ هزار و ۲۲ پرواز با تاخیر مهرآباد را به مقصد خود ترک کرده اند.

ایرنا نوشت: در خرداد امسال شرکت هواپیمایی آسمان با یک هزار و ۴۴ مورد بیشترین پرواز را در مسیرهای داخلی از طریق فرودگاه مهرآباد انجام داد که ۵۷۸ پرواز آن به موقع و ۴۶۶ پرواز با این شرکت با تاخیر انجام شده است.

همچنین در این ماه تعداد پروازهای هوایی شرکت هواپیمای ماهان از فرودگاه مهرآباد ۷۲۹ مورد بود که ۵۴۲ پرواز آن به موقع و ۱۸۷ پرواز آن با تاخیر مهرآباد را ترک کرده است. در مدت یاد شده شرکت هوایی آتا ایر موفق شد ۵۰۹ پرواز را از مهرآباد انجام دهد که ۲۶۴ مورد آن به موقع و ۲۴۵ مورد آن با تاخیر بوده و شرکت هوایی ایران ایر نیز در این ماه ۵۶۷ پرواز انجام داد که ۳۳۸ پرواز آن به موقع و ۲۲۹ مورد آن با تاخیر انجام شده است.

بر اساس این گزارش، در خرداد ماه ۹۶ شرکت هوایی زاگرس ایر در مجموع ۳۷۵ پرواز را از طریق مهرآباد انجام داد که ۲۱۰ مورد آن به موقع و ۱۶۵ مورد آن با تاخیر بوده ضمن این که شرکت هوایی کاسپین در این ماه ۴۴۸ پرواز از مهرآباد داشته که ۲۶۸ مورد آن به موقع و ۱۸۰ پرواز آن با تاخیر انجام شده است.

شرکت هوایی کیش ایر در خرداد ماه امسال در مجموع ۲۸۴ پرواز از مهرآباد انجام داد که ۲۸۴ مورد آن به موقع و ۱۲۵ مورد آن با تاخیر بوده است در این ماه شرکت هوایی قشم ایر نیز در مجموع ۳۷۷ پرواز از طریق مهرآباد انجام داد که ۲۸۱ مورد آن به موقع و ۹۶ پرواز آن با تاخیر به مقاصد خود پرواز کردند.

هواپیمایی تابان نیز در این ماه ۲۶۵ پرواز از مهرآباد انجام داد که ۱۷۰ مورد آن به موقع و ۹۵ پرواز آن با تاخیر بوده است و شرکت هوایی ایران ایر تور در این ماه ۱۴۵ پرواز انجام داد که ۹۴ مورد آن به موقع و ۵۱ مورد آن با تاخیر بوده است.

در خرداد ماه امسال شرکت هوایی نفت ایر ۱۷۱ پرواز از مهرآباد انجام داد که ۱۰۹ مورد آن به موقع و ۶۲ پرواز آن با تاخیر بوده و شرکت هوایی معراج ایر نیز در این ماه از مهرآباد ۱۳۹ پرواز انجام داد که ۱۱۵ مورد آن به موقع و ۲۴ پرواز آن مهرآباد را با تاخیر ترک کرده است.

در ماه پایانی فصل بهار امسال، شرکت جدید هوایی سپهران، در مجموع ۱۵۷ پرواز را از مهرآباد انجام داد که ۹۸ مورد آن به موقع و ۵۹ پرواز آن با تاخیر انجام شده است. در این ماه شرکت اترک ایر در مجموع ۶۱ پرواز از مهرآباد داشته که ۴۷ مورد آن به موقع و ۱۴ مورد آن با تاخیر انجام شده و شرکت هوایی ساها در این ماه ۵۴ پرواز در مسیرهای داخلی انجام داد که ۳۲ مورد آن به موقع و ۲۲ مورد آن با تاخیر انجام شده است.

در این ماه شرکت هوایی پویا در مجموع توانست ۶ پرواز را از فرودگاه مهرآباد انجام دهد که ۴ پرواز آن به موقع انجام شده و ۲ مورد آن با تاخیر فرودگاه‌مهرآباد را ترک کرده است.

بررسی آمارهای تاخیر و پروازهای به موقع فرودگاه مهرآباد در خرداد ماه سال جاری نشان می‌دهد که در این ماه ۴۸ درصد پروازهای آتا ایر تاخیر داشته و تعداد پراوزهای تاخیری شرکت آسمان نیز ۴۵ درصد بوده است.

در این ماه ۴۴ درصد پروازهای زاگرس ایر با تاخیر انجام شده و شرکت هوایی ساها نیز ۴۱ درصد پروازهای خود را با تاخیر انجام داده است، ضمن این که ۴۰ درصد پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز از مهرآباد در مسیرهای داخلی تاخیر داشته است.

آمارها نشان می‌دهد که در ۲۴ ماه گذشته ۵۰ درصد تمام پروازهای هوایی ازطریق مهرآباد تهران با تاخیر انجام شده و شرکت های هوایی ۵۰ درصد پروازها خود را به موقع انجام داده اند، اما در خرداد ماه امسال تاخیر پروازها از این فرودگاه حدود ۳۸ درصد بوده است.

حقوق مسافران

براساس کنوانسیون بین‌المللی ورشو که در بیشتر کشورهای جهان اجرا می‌شود، اگر شرکت هواپیمایی با تاخیر پروازی خود موجب ضرر و زیان مسافری شود با شکایت مسافر به دادگاه، شرکت هواپیمایی مسئول خسارت بوده و معمولا حق و حقوق مسافران را در این زمینه شرکت هوایی ذیربط پرداخت می‌کند.

براساس این کنوانسیون بین‌المللی مسافران پس از پنج ساعت تاخیر حق دارند پروازشان را لغو و پول بلیت خود را به طور کامل از شرکت هوایی دریافت کنند. در حالی که در بسیاری از فرودگاه های کشور تاخیر پروازی به بیش از ۱۰ ساعت هم رسیده اما برای پرداخت نکردن خسارت به مسافران، شرکت های هوایی پرواز خود را لغو نکرده، بلکه تاکید می کنند مسافران همچنان در سالن فرودگاه منتظر بماند.

بر اساس دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری در صورت تاخیر پروازها به حدود ۲ ساعت، شرکت هوایی مکلف است امکاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، پذیرایی مناسب، غذا و محل اسکان موقت را در اختیار مسافران خود قرار دهد.

بر اساس دستورالعمل رعایت حقوق مسافران در صورت تاخیر پروازها نماینده شرکت هوایی موظف است با حضور به موقع در بین مسافران با احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص دلایل تاخیر پروازها اقدام کند، در حالی که این ضرورت اقدام را در فرودگاه های کشور کمتر شاهد هستیم و معمولا مرکز اطلاعات فرودگاه بدون توضیح و با عذرخواهی تنها به اعلام تاخیر پرواز اکتفا می‌کند.

براساس این آیین نامه در صورت تاخیر بیش از یک ساعت و کمتر از ۲ ساعت شرکت های هوایی باید از مسافران پذیرایی کنند، مشروط به اینکه پذیرایی باعث افزایش زمان تاخیر پرواز نشود.

در تاخیر بیش از ۲ تا ۴ ساعت انجام پذیرایی مناسب با توجه به امکانات فرودگاهی، از جمله امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع‌رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر، انجام اقدام های لازم برای اعزام با سایر شرکت های هواپیمایی در صورت درخواست مسافر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین به غیر از مسیر درج شده در بلیت و پرداخت کامل وجه بلیت به مسافر در صورت انصراف مسافر توسط شرکت‌هوایی ذیربط ضروری است.

همچنین بر اساس این آیین‌نامه در تاخیر های بیش از ۴ ساعت، شرکت هواپیمایی موظف به ارایه یک فقره بلیت مشابه با تخفیف ۳۰ درصدی از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافران هستند.

پرداخت خسارت به مسافران نادیده گرفته می‌شود

هرچند که این آیین نامه براساس کنوانسیون های بین المللی تهیه شده است و شرکت های هوایی موظف به اجرای آن هستند، اما با تاخیرهای زیادی که در فرودگاه‌های کشور شاهد هستیم شرکت‌های هوایی آنچنان این دستورالعمل را رعایت نمی کنند و حقوق مسافران در این زمینه همواره نادیده گرفته شده است.

با این حال سازمان هواپیمایی کشوری از هموطنان خواسته چنانچه نسبت به نحوه ارایه خدمات یا نقض قوانین، پاسخگو نبودن یا ضعف در ارایه خدمات شرکت‌های هواپیمایی اعتراضی دارند موضوع را به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام تا بررسی و اقدام لازم انجام شود.

نظر شما