شناسهٔ خبر: 40763 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در همایش یک روزه ناظرین نظام فنی روستایی استان قزوین مطرح شد:

نگاه فنی ناظرین نظام فنی روستایی بر ساخت و سازها/۹۷۰ پرونده تخریب ساختمانی در محاکم قضائی استان قزوین

مسکن روستایی همایش یک روزه ناظرین نظام فنی روستایی استان قزوین با حضور معاون عمرانی استاندار، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان و همچنین جمعی از مدیران و مسئولین استانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، عباس پورقادر سرپرست مدیریت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین در همایش یک روزه ناظرین نظام فنی روستایی استان قزوین که با حضور علی فرخ‌زاد معاون عمرانی استاندار، محمد همتیان مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، عباس وثیق نیا رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان و همچنین جمعی از مدیران و مسئولین استانی برگزار شد، گفت: با تکلیف‌های ایجاد شده برای ناظرین نظام فنی روستایی به عنوان بررسی‌کننده ساختمان، باید نگاه فنی بر ساخت و سازها افزایش یابد و در این راه اساسی‌ترین موضوع پی و فونداسیون، ابعاد و مقاومت ساختمان است که به طور جدی نیازمند کنترل هستند.

وی با اشاره به اینکه امروز حتی بارندگی‌های شدید نیز برای روستاهای ما تهدید به حساب می‌آید، اضافه کرد: انتظار ما از ایجاد خانه‌های امن روستایی، مقاومت در برابر بلایای طبیعی از جمله زلزله است و در صورتی که اصول سازه‌ای مناسب در خانه‌های روستایی رعایت نشود در واقع هر روز برای این خانه‌ها به منزله وقوع یک زلزله به حساب می‌آید.

سرپرست مدیریت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین در پایان گفت: ناظران نظام فنی روستایی باید در مناطق تحت پوشش خود جلوی تفکرات از پیش تعیین شده مالکان در ساخت و سازهای سنتی را بگیرند زیرا که آنان تنها به دنبال احداث بناهایی با ابعاد بزرگ در زمین‌های بزرگ‌تر، بدون در نظر گرفتن اصول مهندسی هستند.

همچنین علی فرخزاد معاون عمران استانداری قزوین در این همایش گفت: امروز به جایی رسیده‌ایم که باید به سلیقه‌های مردم در حوزه ساخت و ساز توجه لازم را داشته باشیم که یکی از این موضوع‌ها، احداث باغ ویلاها است و ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفته بیانگر آن بوده که به این موضوع توجه لازم تاکنون صورت نگرفته است.

وی در ادامه با اشاره فعالیت‌های ساخت و ساز روستایی در استان اضافه کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین در این بخش فعالیت خوبی داشته اما برای اجرای دقیق و نظام‌مند نقشه‌ها نیازمند اعتمادسازی بیشتر مردم مبنی بر استفاده از خدمات مهندسی هستیم.

این مسئول ادامه داد: اعتمادسازی باید طوری باشد که روستائیان خود به دنبال مهندس ناظر بیایند و برای این کار مهندسان ما باید در پی ابداع روش‌ها و کارآفرینی‌های جدید باشند که یکی از این روش‌ها، موضوع گردشگری است که بسیاری از روستاهای استان مانند گازرخان در منطقه الموت دارای این ظرفیت هستند.

معاون عمران استانداری قزوین یادآور شد: در شرایطی که در بسیاری از مناطق روستایی استان ظرفیت‌های گردشگری خوبی داریم شاید در ساخت و سازها به این موضوع کمتر توجه کرده‌ایم و امروز شاهد ساخت و سازهایی هستیم که به بافت روستایی آسیب‌زده و منظر روستا نازیبا شده است.

معاون عمرانی استانداری قزوین عنوان کرد: برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی روستاها توجه به مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی ضروری است و در این راستا استفاده از مصالح بومی و توجه به نمای ساختمان و زیبایی آن‌ها مهم است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۹۷۰ فقره حکم تخریب در اجرای احکام دادگستری شهر قزوین برای ساخت و سازهای غیرمجاز داریم که نشان می‌دهد به نیاز مردم توجه نشده و باید این موضوع را در دستور کار قرار دهیم.

فرخزاد گفت: در سطح استان بیش از ۳ هزار ساخت و ساز غیرمجاز داریم که برخورد با این پدیده و تخریب آن‌ها می‌تواند پیامدهای اجتماعی و سیاسی داشته باشد که وظیفه داریم از این امور پیشگیری کنیم.

فرخزاد یادآور شد: امروز شهروندان ما در بخش نماسازی ساختمان که به لحاظ فنی نیز برای آنان الزام‌آور نبوده، هزینه‌های زیادی را صرف می‌کنند که با اعتمادسازی می‌توان رغبت آنان را در سایر بخش‌های ساختمانی نیز مانند فونداسیون دوچندان کرد.

وی، ناظرین نظام فنی روستایی را سفیران ساخت و ساز در این مناطق دانست و گفت: شما تنها نباید به موضوع مقام‌سازی بلکه فراتر از آن مانند طراحی، نما، منظر ساختمان و نوع تأسیسات به کار رفته در بناهای روستایی نیز توجه لازم را داشته باشید.

وی بیان کرد: در حوزه عمران روستایی از محل ارزش افزوده در سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان در امور عمرانی روستاها هزینه شده است که یک سوم اعتبارات عمرانی استان است.

فرخزاد یادآور شد: اعتبارات عمرانی استان در سال گذشته ۲۵۰ میلیارد تومان بود که اختصاص حدود ۷۰ میلیارد تومان به امور عمران روستاها نقش مهمی در نوسازی و آبادانی روستاها دارد.

همایش یک روزه ناظرین نظام فنی روستایی استان قزوین با تجلیل از دست‌اندرکاران این حوزه و برقراری دوره آموزشی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ساختمان پونک اداره کل راه و شهرسازی قزوین برگزار شد.

نظر شما