شناسهٔ خبر: 4083 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در نشست شورای سیاست‌گذاری کنفرانس بلندمرتبه‌سازی:

بلندمرتبه‌سازی به منبع درآمد شهرداران تبدیل شده/ مفاد نامه آخوندی در سال ۷۶ مبنی بر کیفی‌سازی ساخت و سازها مغفول ماند

نشست ایزدی با خبرنگاران مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این‌که ساخت‌وسازهای جدید به دلیل بی‌کیفیتی به زودی به بافت فرسوده تبدیل می‌شوند گفت: باید از بلندمرتبه‌سازی به عنوان فرصتی برای اقتصادی کردن ساخت‌وسازها بهره ببریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محمدسعید ایزدی در چهارمین نشست شورای سیاست‌گذاری کنفرانس بلندمرتبه‌سازی با تشکر از برگزاری موفق نخستین دوره این کنفرانس گفت: خوشبختانه این کنفرانس انعکاس خوبی در جامعه علمی و مهندسی کشور داشت، گرچه برخی فکر می‌کردند این همایش متمایل به مقابله و مخالفت با بلندمرتبه‌سازی است اما پس از برگزاری آن متوجه شدند که در پی هدفمند و ضابطه‌مندسازی آن بود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به مسابقه‌ سازندگان در شهر تهران و سایر کلانشهرها برای سبقت گرفتن در بلندمرتبه‌سازی گفت: وضعیت به گونه‌ای شده که برخی شهرداران نیز برای درآمدزایی به آن دامن می‌زنند. مهم‌ترین ویژگی حضور در این همایش، بررسی دقیق موضوع کیفیت ساخت‌و‌ساز در ساختمان‌های بلندمرتبه‌ بود. در سال ۷۶ و زمانی که آقای آخوندی وزیر وقت مسکن و شهرسازی بود، نامه‌ای به برخی مدیران وقت وزارتخانه نوشت که در آن بر کیفی‌سازی ساخت و سازها در تهران تأکید شد و جالب آنکه هنوز با وجود گذشت نزدیک به دو دهه از نگارش آن نامه از مفاد آن غافلیم و کیفیت شهرسازی ما در مرتبه پایینی قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم رسیدگی به وضع فعلی شهرسازی تهران که از همه نظر اعم از اقتصادی، معماری، شهرسازی، فنی و مهندسی، مدیریتی، اجتماعی در مرتبه بسیار پایینی از نظر کیفی‌سازی قرار دارد، ادامه داد: در دوره جدید وزارت دکتر آخوندی، وی مجددا مقوله ارتقای کیفیت شهرسازی را مورد توجه قرار داده است؛ به نظر من در آینده‌ای نزدیک خانه‌هایی که الآن می‌سازیم، به دلیل ضعف در ساخت‌و‌ساز به بافت فرسوده تبدیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه بلندمرتبه‌سازی یکی از مهم‌ترین روش‌های رسیدن به کیفی‌سازی است تأکید کرد: در دنیا بلندمرتبه‌سازی به یک فرصت برای اقتصادی و مهندسی کردن ساخت‌و‌سازها تبدیل شده، حال آنکه در ایران و به خصوص در کلانشهر تهران می‌توان از آن به عنوان یک آسیب نام برد. 

ایزدی خاطرنشان کرد: باید در نشست‌های بعدی شورای سیاست‌گذاری کنفرانس بلندمرتبه‌سازی، موضوع‌های این همایش بازنگری شود تا بتوانیم محصولی علمی و مناسب برای ارائه در دومین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در سال آینده تهیه و تنظیم کنیم./

نظر شما