شناسهٔ خبر: 40833 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عفیفی پور اعلام‌کرد:

فعالیت ۳۰ هزار دریانورد در هرمزگان/ ایران صاحب با کیفیت‌ترین دریانوردان جهان است

عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: حدود یک چهارم از جمعیت ۱۳۰ هزار نفری دریانوردان کشور در این استان فعالیت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از هرمزگان، اله مراد عفیفی پور در آیین تجلیل از دریانوردان نمونه استان هرمزگان که با حضور مدیران ارگان های دریایی و صنوف مختلف دریاییان این استان در بندر شهید رجایی برگزار شد، اظهار داشت: از سوی سازمان جهانی دریانوردی، چهارم تیرماه به عنوان روز جهانی دریانورد نامگذاری و شعار امسال نیز "دریانوردان اهمیت دارند" تعیین شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد تجارت بین المللی ایران از طریق دریا انجام می شود، به تبیین ابعاد مختلف اهمیت حرفه دریانودی پرداخت و افزود: ایران دارای پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است که ۲ هزار و ۲۳۷ کیلومتر آن در هرمزگان قرار دارد و این استان به تنهایی ۴۰ درصد نوار ساحلی و اعتبار دریایی کشور را به خود اختصاص داده است.

به گفته عفیفی پور، یک چهارم از جمعیت ۱۳۰ هزار نفری دریانوردان کشور نیز در این استان فعالیت می کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام اینکه ۹ هزار شناور ثبت شده در این استان وجود دارد، گفت: از این تعداد، هفت هزار شناور در آب های داخلی و دوهزار فروند دیگر، کشتی هایی هستند که در آب های بین المللی تردد می کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دریایی و حماسه آفرینی های آنان به ویژه در هشت سال دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: شناورهایی که با پرچم ایران که در آب های بین المللی تردد می کنند، توانسته اند اعتبار کشور ما را در جهان افزایش می دهند.

وی اضافه ‌کرد: دریانوردان بر اساس کنوانسیون ها و استانداردهای آموزشی بین المللی، گواهی نامه خود را دریافت می کنند و ایران جز اولین کشورهایی است که این استانداردها را اجرا کرده است.

عفیفی پور با بیان اینکه گواهی نامه ۹۰ درصد از ۳۰ هزار دریانورد فعال استان هرمزگان نیز با استانداردهای جهانی تطبیق داده شده و دوره های آموزشی آنها را گذرانده اند، افزود: توجه به این استانداردهای آموزشی باعث شده تا شاهد کمترین حوادث و چالش های دریایی در کشور باشیم و دریانوردان ایرانی در زمره با کیفیت ترین و بهترین دریانوردان جهان قرار گیرند.

وی شغل دریانوردی را از جمله مشاغل سخت در دنیا توصیف کرد و ضمن تأکید بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت ها برای توسعه فرهنگ دریایی، افزود: دریانوردی ارتباط بین ملت های و کشورها را تقویت کرده و نقش به سزایی در نشان دادن الگوی شخصیتی کشورها و نظام های سیاسی آنها برای سایر کشورها و ملت ها دارد.

عفیفی پور در پایان اظهار داشت: رفتار و منش دریانوردانی که در آب های داخلی و خارجی تردد می کنند، نشان دهنده فرهنگ غنی و هویت جامعه ایرانی- اسلامی است.

نظر شما