شناسهٔ خبر: 40855 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس مجمع شهرهای اسلامی:

چهارمین نشست موزه و تاریخ تمدن جهان اسلام برگزار می‌شود/ ضرورت استفاده از ظرفیت مراکز فرهنگی در مدیریت شهری

مسعود نصرتی رئیس مجمع شهرهای اسلامی گفت: چهارمین نشست مشترک شورای عالی هدایت فنی و اجرایی موزه و تاریخ تمدن جهان اسلام در دایرةالمعارف برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسعود نصرتی، رئیس مجمع شهرهای اسلامی در باره اهمیت این نشست اظهار کرد: موزه تاریخ تمدن جهان اسلام دربرگیرنده بیش از پنجاه و چهار کشور اسلامی و هزاران هزار شهر کوچک و بزرگ است که در طول قرن‌های بسیار، ساختار زیست و اسکان منحصر بفرد خود را یافته‌اند.

وی افزود: از آنجا که موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام به عنوان یک سازمان بین‌المللی مفاهمه و تبادل آراء را بین شهرهای اسلامی ایفا می‌کند و بر محوریت تمدن اسلامی در شهرها استقرار یافته است، ضرورت دارد تا نسبت به باز شناخت مفهومی و بنیادین تمدن اسلامی اقدام کند.

نصرتی ادامه داد: شهرهای این حوزه تمدنی اگر چه در موقعیت‌های جغرافیایی و اقلیمی متفاوتی استقرار پیدا کرده‌اند و دارای شخصیت‌های هویتی متنوعی هستند، به جهت برخورداری از یک انسجام محتوایی فرهنگی، متاثر از باور دینی اسلامی هستند، چیزی که به روش زیست مشترک جوامع انسانی آنها مربوط است و آن از آبشخور جهان‌بینی و ایدئولوژی به طور مستقیم و غیر مستقیم تغذیه می‌شود.

به  گزارش ایکنا، رئیس مجمع شهرهای اسلامی با بیان اینکه باید شهرها موازی با توسعه زیرساخت‌های فیزیکی ابعاد محتوایی، هویتی و فرهنگی خود را نیز تقویت کنند، یادآور شد: بر این اساس، درک این معنا که چگونه می‌توان در یک نظام پدیدارشناسانه نسبت به تعیین مختصات وضع موجود و تصور و تفکر راجع به آینده شهری و کیفیت زیست و سکونت این سرزمین را مورد بازشناسی قرار داد یک درک پیشرو است.

وی افزود: ضرورت دارد تا با اقدامی جدی از ظرفیت های مراکز فرهنگی بزرگ کشور همچون دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در جهت غنی کردن محتوای فرهنگی شهرها یاری جست و این ظرفیت‌های عظیم را در حوزه مدیریت شهری مورد توجه و بهره برداری قرار داد.

یادآور می‌شود، این نشست مشترک با حضور اعضای شورای عالی هدایت فنی و اجرایی موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام و در روز سه‌شنبه ۲۰ مردادماه در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود.

نظر شما