شناسهٔ خبر: 40867 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت:

مذاکره ایران و اوکراین در زمینه همکاری دریایی و بندری/ تجلیل از تنها بانوی زن دریانورد در استان هرمزگان/ اظهار خرسندی سعیدنژاد در خصوص توسعه فعالیت دریایی

راحله تهماسبی سروستانی راحله طهماسبی سروستانی، از معدود دریانوردان بانو در ناوگان جمهوری اسلامی ایران، در روزجهانی دریانوردان، به عنوان دریانورد نمونه سال‌ ۹۶ در استان هرمزگان انتخاب شد.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:سفیر و مسئولان بلندپایه کشور اکراین در جلسه‌ای با مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در محل این سازمان درباره توسعه همکاری‌های دریایی و بندری، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر دو طرف، آموزش و توسعه کریدورهای ترانزیتی مذاکره کردند.

در ابتدای این مراسم مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: مسیر بندر بمبئی به بندرعباس و بنادر اکراین می‌تواند مسیری ارزان، سریع و کوتاه در حوزه ترانزیت باشد.

محمد سعیدنژاد افزود: باید کمیته‌ای متشکل از بخش خصوصی و دولتی فعال دو کشور در حوزه دریا و بندر مشخص شود تا ارتباطات جامعی داشته باشند و به طور مشخص پروژه‌های دریایی، بندری و ترانزیتی دو طرف را پیگیری کند.

وی ادامه داد: برای آنکه بتوانیم ایده توسعه خط ترانزیتی بندر بمبئی - بندرعباس و بنادر اکراین را دنبال و ارزیابی کنیم، ضروری است کالا را به عنوان پایلوت از این مسیر ترانزیتی عبور دهیم تا شرایط، زمان و هزینه‌های عبور ارزیابی شود.

در زیر مروری داریم بر اهم اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت.....

فعالیت ۳۰ هزار دریانورد در هرمزگان/ ایران صاحب با کیفیت‌ترین دریانوردان جهان است

اله مراد عفیفی پور در آیین تجلیل از دریانوردان نمونه استان هرمزگان که با حضور مدیران ارگان های دریایی و صنوف مختلف دریاییان این استان در بندر شهید رجایی برگزار شد، اظهار داشت: از سوی سازمان جهانی دریانوردی، چهارم تیرماه به عنوان روز جهانی دریانورد نامگذاری و شعار امسال نیز "دریانوردان اهمیت دارند" تعیین شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد تجارت بین المللی ایران از طریق دریا انجام می شود، به تبیین ابعاد مختلف اهمیت حرفه دریانودی پرداخت و افزود: ایران دارای پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است که ۲ هزار و ۲۳۷ کیلومتر آن در هرمزگان قرار دارد و این استان به تنهایی ۴۰ درصد نوار ساحلی و اعتبار دریایی کشور را به خود اختصاص داده است.

به گفته عفیفی پور، یک چهارم از جمعیت ۱۳۰ هزار نفری دریانوردان کشور نیز در این استان فعالیت می کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام اینکه ۹ هزار شناور ثبت شده در این استان وجود دارد، گفت: از این تعداد، هفت هزار شناور در آب های داخلی و دوهزار فروند دیگر، کشتی هایی هستند که در آب های بین المللی تردد می کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دریایی و حماسه آفرینی های آنان به ویژه در هشت سال دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: شناورهایی که با پرچم ایران که در آب های بین المللی تردد می کنند، توانسته اند اعتبار کشور ما را در جهان افزایش می دهند.

وی اضافه ‌کرد: دریانوردان بر اساس کنوانسیون ها و استانداردهای آموزشی بین المللی، گواهی نامه خود را دریافت می کنند و ایران جز اولین کشورهایی است که این استانداردها را اجرا کرده است.

عفیفی پور با بیان اینکه گواهی نامه ۹۰ درصد از ۳۰ هزار دریانورد فعال استان هرمزگان نیز با استانداردهای جهانی تطبیق داده شده و دوره های آموزشی آنها را گذرانده اند، افزود: توجه به این استانداردهای آموزشی باعث شده تا شاهد کمترین حوادث و چالش های دریایی در کشور باشیم و دریانوردان ایرانی در زمره با کیفیت ترین و بهترین دریانوردان جهان قرار گیرند

راه اندازی خطوط مسافربری به کشورهای آسیای میانه در بندر امیرآباد/ افتتاح اسکله رو رو تا پایان نیمه اول سال 96

علی خدمتگزار گفت: خطوط مسافربری ابتدا در انزلی در گیلان در حاشیه خزر راه اندازی و به صورت تور داخلی این مسافرپذیری در سایر بنادر حاشیه خزر انجام می شود.

وی ادامه‌داد: در گذشته خطوط مسافربری در بندر انزلی برقرار بود که به دلیل نبود صرفه اقتصادی برای خرید شناور تا حدودی متوقف شد و بار دیگر با موافقت سازمان بنادر و کشتیرانی با درخواست کشور آذربایجان این ارتباط برقرار می شود.

به گفته وی شناور مورد نیاز برای حمل مسافر از سوی آذربایجان خریداری و حمل مسافر در دریای خزر از سوی این کشور انجام می شود.

خدمتگزار افزود: با اجرای این خطوط باید ایستگاه مجهز و گمرک برای پذیرش مسافر نیز اجرایی شود و بندرامیرآباد آمادگی لازم برای پذیرش مسافر را دارد و امکاناتش را فراهم می کند.

 هزینه ۱۰ میلیارد ریالی امیرآباد برای پاکسازی آلودگی دریای خزر

مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی بندرامیراباد گفت که این گذرگاه اقتصادی سالانه برای پاکسازی آلودگی دریای خزر حدود ۱۰ میلیارد ریال هزینه می کند.

خدمتگزار اظهارداشت : تجهیزات مورد نیاز برای پاکسازی آلودگی احتمالی دریای خزر در بندرامیر آباد فراهم است و با همکاری دستگاه های فعال در حاشیه بندر شامل پایانه نفتی و حفاری این کار اجرا می شود.

مدیربندرامیرآباد گفت که سازمان بنادر برای استقرار منطقه آزاد در اراضی بندرامیرآباد شرایطی را به مناطق آزاد پیشنهاد کرده تا بتواند در این نقطه از استان فعال شود.

خدمتگزار مشارکت در تامین هزینه‌های زیرساختی را از شروط اصلی برای استقرار احتمالی منطقه آزاد در این بندر اعلام کرده است و افزود: بندر امیرآباد تجهیزات زیادی را با هزینه های داخلی در این منطقه مستقر کرده که منطقه آزاد برای مستقر شدن در این حوزه باید بخشی از هزینه ها را تامین کند.

وی امکانات و ظرفیت‌های زیرساختی بندرامیرآباد برای استقرار منطقه آزاد در این نقطه از استان مازندران مناسب توصیف کرد و گفت که بندرامیرآباد از لحاظ برخورداری از تجهیزات مدرن تنها بندر نسل سوم درکشور است که می تواند بهترین نقطه برای قرارگیری منطقه آزاد باشد.

صدور حکم قلع و قمع ۲۴ مورد در حوزه سواحل و بنادر/ ضرورت همکاری سمن‌ها با سازمان بنادر با هدف آزادسازی سواحل

حمد تقی انزان‌پور دبیر گروه کارشناسی- فنی تخصصی سواحل بنادر و اسکله‌ها با تاکید بر نقش سازمان‌های مردم نهاد در پیشگیری از تخلفات حوزه سواحل، بنادر و اسکله‌ها خاطرنشان‌کرد: با حمایت‌های شورای حفظ حقوق بیت المال و هدایت آقای دکتر معصوم حدود ۲۰۰ پرونده در مراجع قضایی تشکیل شده است که از این تعداد ۲۴ مورد منجر به صدور حکم قلع و قمع بنا در حوزه سواحل و بنادر شده است.

وی از تشکیل جلسه با سازمانهای مردم نهاد استقبال و شرح وظایف سازمان بنادر و دریانوردی را مستند به قوانین و ایین نامه‌ها و مقررات توصیف و اظهار امیدواری کرد که از طریق دبیرخانه کارگروه راه و شهرسازی همکاری خوبی بین سازمان و سمن‌ها در خصوص پیگیری تخلفات مربوط به ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گیرد.

انزان پور صدور مجوز ساخت و ساز و نظارت بر سازه‌های غیرمجاز در حوزه سواحل و بنادر را از وظایف سازمان بنادر و دریانوردی دانست و گفت: البته بعضا تداخل وظایف با سایر دستگاهها از جمله وزارت نیرو و ... نیز پیش می‌آید.

وی صیانت از دریاها و سواحل و نعمت‌های خدادای را مستلزم همکاری سمن‌ها با سازمان بنادر بویژه گروه کارشناسی- فنی تخصصی سواحل بنادر و اسکله‌ها دانست.

زمینه‌های خوبی برای اشتغال و توسعه فعالیت دریایی در سواحل کشور وجود دارد

محمد سعیدنژاد افزود: زمینه های توسعه اشتغال و فعالیت های اقتصادی و تجاری در سواحل ایران به خصوص سواحل مکران در حال انجام است و ساحل نشینان می توانند از این فرصت مناسب استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی فعالیت در بخش صنایع دریایی، شیلات، حمل و نقل دریایی و گردشگری را از مهمترین فعالیت های توسعه ای دریا محور اعلام کرد و افزود: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نهاد حاکمیتی در دریا نسبت به ارائه هرگونه کمک های مورد نیاز آمادگی دارد.

سعیدنژاد با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۱۱ هزار دریانورد ایرانی در مسیرهای اقیانوسی فعال هستند،گفت: مابقی دریانوردان ایرانی که دارای گواهینامه های فنی هستند در سایر مسیرهای دریایی انجام وظیفه می کنند و حضور ساحل نشینان در فعالیت های توسعه ای دریا محور از مزیت های این منطقه است و سازمان بنادر و دریانوردی نیز در تعیین روش ها، آموزش و صدور گواهینامه های مورد نیاز آماده همکاری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای توسعه اقتصادی دریا محور تلاش همه دست اندرکاران ضروری است و امروز همه باید در جهت توسعه مناطق دریایی، ساحلی و بندری تلاش کنند.

جزییات خارج‌سازی شناورها از اروند رود و کانال خور موسی/ موانع بهره‌برداری بهینه از بنادر آبادان و خرمشهر رفع می شود

فرهاد منتصرکوهساری، مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی، در خصوص آخرین وضعیت پروژه خارج‌سازی مغروقه‌ها به خبرنگار مارین تایمز گفت: در چارچوب یكی از وظایف حاكمیتی سازمان جهت ارتقای ایمنی دریانوردی در آبراه‌های تحت حاكمیت كشور، پروژه پیچیده و حساس خارج سازی مغروقه‌های جنگ تحمیلی و سوانح دریایی در قالب ۲ پروژه كلان اجرایی شده است.

وی ادامه داد:جهت خارج سازی ۳۹ فروند مغروقه‌های اروندرود، قراردادی با شركت صدف به مبلغ ۵/۶۲ میلیارد تومان اجرایی شده، تا پایان سال جاری تعداد ۲۳ فروند كارسازی و تا پایان سال ۱۳۹۷ مابقی خارج‌سازی خواهد شد. اجرای این قرارداد می‌تواند مهمترین مشكلات و موانع بهره‌برداری بهینه از بنادر آبادان و خرمشهر را رفع کند و بخش زیادی از تعهدات بین‌المللی ایران را پوشش و ایمنی شناورهای مختلف تجاری و صیادی را افزایش می‌دهد.

کوهستاری خاطرنشان‌کرد:علاوه بر این، به‌منظور خارج‌سازی ۷ فروند مغروقه‌های كانال خورموسی، قراردادی با شركت تایدواتر خاورمیانه به مبلغ ۱۱۳ میلیارد تومان اجرایی شده و مطابق تعهدات پیمانكار باید تا پایان امسال تعداد ۲ فروند از شناورها را آزادسازی و مابقی شناورها را حداكثر تا پایان سال ۱۳۹۸ از درون آب خارج‌سازی شود.

مذاکره ایران و اوکراین در زمینه همکاری دریایی و بندری/ توسعه همکاری‌های دریایی و بندری دو کشور با محوریت بخش خصوصی

مذاکره توسعه همکاری‌های دریایی و بندری ایران و اکراین با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مسئولان دریایی و بندری ایران و همچنین رئیس جمهور سابق اکراین (ویکتور یوشچنکو) و بخش خصوصی دو کشور در حوزه دریا و بندر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: مسیر بندر بمبئی به بندرعباس و بنادر اکراین می‌تواند مسیری ارزان، سریع و کوتاه در حوزه ترانزیت باشد.

محمد سعیدنژاد افزود: باید کمیته‌ای متشکل از بخش خصوصی و دولتی فعال دو کشور در حوزه دریا و بندر مشخص شود تا ارتباطات جامعی داشته باشند و به طور مشخص پروژه‌های دریایی، بندری و ترانزیتی دو طرف را پیگیری کند.

وی ادامه داد: برای آنکه بتوانیم ایده توسعه خط ترانزیتی بندر بمبئی - بندرعباس و بنادر اکراین را دنبال و ارزیابی کنیم، ضروری است کالا را به عنوان پایلوت از این مسیر ترانزیتی عبور دهیم تا شرایط، زمان و هزینه‌های عبور ارزیابی شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهاد توسعه خواهرخواندگی بین بنادر ایران و اکراین را مطرح کرد و گفت: در زمینه تأمین نیازهای دو طرف در حوزه دریا، انتقال دانش فنی، آموزش و سرمایه‌گذاری می‌توان مذاکرات جامعی داشت.

سعیدنژاد به وضعیت استراتژیک بندر ایران در خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرد و گفت: مدل کلی سرمایه‌گذاری در بنادر ایران اینگونه است که تأسیسات زیربنایی از محل منابع عمومی و دولتی تأمین می‌شود که در این باره می‌توان به حوضچه بندری و اسکله‌ها اشاره کرد اما بقیه فعالیت‌ها از سوی بخش خصوصی در بنادر سرمایه‌گذاری می‌شود. در واقع انبارها، سیلوها، محوطه‌ها و تجهیزات توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود.

وی افزود: بهره‌برداری از بخش خصوصی از طریق قراردادهای پیمانکاری است اما در بقیه موارد بخش خصوصی خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: سرمایه‌گذاران ما حاضرند در بنادر اکراین و دریای سیاه نیز سرمایه‌گذاری کنند و ضروری به نظر می‌رسد شرایط از سوی کشور اکراین فراهم شود.

سعیدنژاد اظهار داشت: ما در دریای کاسپین، خلیج فارس و دریای عمان آماده جلب سرمایه‌گذار هستیم.سرمایه‌گذاری‌های دو طرف موجب افزایش سهم ترانزیت و بار در کریدورهای مشترک می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش‌های فنی و دریایی دو طرف می‌توانند همکاری‌های مشترکی در راستای توسعه این بخش داشته باشند، گفت: گواهینامه‌های دریایی صادر شده از سوی دو طرف می‌تواند مورد پذیرش طرفین باشد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به عملیات تکمیل راه‌آهن ایران به اکراین در مسیر انزلی - آستارا اشاره کرد و گفت: ما در چارچوب کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ارتباطاتی داریم که باید تقویت شود.

سعیدنژاد گفت: براساس مذاکرات قبلی مقرر است تا یک ماه آینده هیأتی از سازمان بنادر و دریانوری ایران به اکراین برود و مذاکراتی با طرف اکراینی داشته باشیم که این جلسه می‌تواند کمک مؤثری برای جدی شدن مذاکرات مذکور باشد.

وی افزود: منتظر این هستیم که ارتباطات قوی‌تری بین مجموعه‌های بندری و دریایی ایران و اکراین در دو بخش خصوصی و دولتی فراهم شود.

بنابراین گزارش در ادامه این جلسه ویکتور یوشچنکنو رئیس جمهور سابق اکراین که به همراه سفیر اکراین در ایران در این جلسه حاضر شده بود، اظهار داشت: اکراین در قسمت شرقی اروپا واقع شده است و از طریق دریا به گرجستان و ترکیه متصل است.

وی ادامه داد: اکراین در زمینه حمل‌ونقل و ترانزیت کالا مایل به ارتقای همکاری با ایران است.

رئیس جمهور سابق اکراین با اشاره به موقعیت مناسب جغرافیایی این کشور در کریدورهای بین‌المللی دنیا گفت: یکی از کریدورهای ترانزیتی ما از مسیر گرجستان برنامه‌ریزی شده و اکراین برای حمل کالای خود از این کریدور به بندرعباس مصمم است.

وی افزود: در حال حاضر مذاکرات حمل کالا از طریق اکراین به چین و آسیا شرقی در حال انجام است و همانطور که رئیس جمهور ما عنوان کرده است کوتاه‌ترین راه به اروپا و آلمان از اکراین می‌گذرد.

سعیدنژاد با اشاره به اینکه اکراین در سال ۲۰۱۶ میلادی به کریدور تراسیکا پیوسته است، گفت: اکراین دارای کوتاه‌ترین مسیر برای کامیون‌ها به اروپای شرقی و غربی است.

وی گفت: اکراین آماده است در زمینه تأمین ریل، سوزن ریل، لوکوموتیو و واگن قطار با کشور ایران همکاری کند.

 در ادامه این جلسه همچنین مدیرکل همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی وزارت توسعه اقتصادی و بازرگانی اکراین و جمعی از فعالان بخش خصوصی ایران و اکراین در حوزه دریا و بندر موضوعاتی را مطرح کردند که مقرر شد دو طرف زمینه را برای حضور بهتر بخش خصوصی در توسعه دریا و بندر دو کشور فراهم کنند.

نظر شما