شناسهٔ خبر: 40880 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد:

بررسی طرح جامع ایمنی ساختمان‌های کشور با بررسی حادثه پلاسکو/ حادثه پلاسکو نشان از ساختار مدنی نامناسب در ایران است

سخنرانی رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: طرح جامع ایمنی ساختمانهای کشور با بررسی ابعاد مختلف حادثه پلاسکو، واکاوی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده در خصوص طرح جامع ملی ساختمانهای موجود، اظهار داشت: طرح جامع ایمنی ساختمانهای کشور واکاوی شده است که این اقدام در راستای بررسی حادثه پلاسکو محقق شده است.

وی تصریح کرد: این حادثه نشان داد که شهر توانمندی کافی برای حوادث مشابه را ندارد و ناکارآمدی و کاستی‌هایی در شهر وجود دارد که این ناکارآمدی‌ها در چند دهه روی هم انباشته شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حادثه پلاسکو نشان از ساختار مدنی نامناسب در ایران است، افزود: پلاسکو فرونریخته بلکه به پا خاسته است تا ساختار مدنی ایران را به پرسش بگیرد.

شکرچی‌زاده یادآور شد: پس از حادثه پلاسکو به دستور رئیس جمهور یک کمیته تخصصی تشکیل شد تا ابعاد مختلف این حادثه را بررسی کنند تا با بازشناسی این موضوع، علت حادثه مشخص و راهکارها نیز ارائه شود.

وی بر استقرار فرهنگ ایمنی در ایران تاکید کرد و گفت: لازم است با اصلاح قوانین، شاهد استقرار فرهنگ ایمنی در جامعه باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه باید برنامه ضربتی برای شناسایی ساختمان‌های بلند انجام شود تا طرح جامع ایمنی ساختمان‌های موجود کشور با اولویت ساختمان‌های بلند و عمومی در دستور کار قرار گیرد، ادامه داد: باید در این زمینه به دستورالعمل مناسبی برسیم تا گروه‌هایی بتوانند مسئولیت بازرسی، نگهداری و بهسازی را انجام دهند.

شکرچی‌زاده گفت: در حال حاضر وضعیت شهرها از نظر ایمنی مناسب نیست و همگی ما به عدم ایمنی عادت کرده ‌ایم ولی این امر فاجعه‌هایی را به بار می‌آورد که برای جبران آن، فقط فداکاری کافی نیست بلکه مدیرت بحران، مسؤولیت حقوقی، مسؤولیت اجتماعی و فرهنگی، مدیریت ریسک و بیمه، مهندسی سازه و مهندسی آتش لازم است.

نظر شما