شناسهٔ خبر: 40975 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار یزد تاکید کرد:

ضرورت تدوین طرح‌های جامع ساماندهی حاشیه‌نشینان استان‌ها/ ستاد بازآفرینی فرصت هم‌افزایی برای رفع مشکلات حاشیه‌‌نشینان است

سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد با اشاره به ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد توسط یونسکو گفت: خوشبختانه تاکنون اقدامات خوبی در حوزه حفظ و نگهداری بافت تاریخی در استان‌‌ انجام شده ولی در ادامه مسیر به تدابیر بیشتری در ساماندهی بافت تاریخی و مناطق حاشیه‌نشین یزد و سایر استان‌های کشور نیاز داریم و باید طرح‌های جامع ساماندهی تدوین شوند.

سید محمد میرمحمدی، استاندار یزد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با ابراز خرسندی و افتخار از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف استان را در این توفیق موثر دانست و عنوان کرد: خوشبختانه تا‌کنون اقدامات خوبی در حوزه حفظ و نگهداری بافت تاریخی در استان انجام گرفته ولی در ادامه مسیر به تدابیر بیشتری در ساماندهی مناطق مذکور نیاز داریم.  

میرمحمدی با تاکید بر ضرورت توجه خاص به مسائل حاشیه‌نشینان و انجام امور بازآفرینی شهری افزود: حاشیه‌نشینی از زمانی ظهور می‌کند که شرایط زندگی روستاییان را کمتر مورد توجه قرار دهیم. وقتی یک روستایی شغل و منبع درآمدی نداشته باشد برای تامین زندگی خود و تامین مایحتاج درمانی و آموزشی به شهر مراجعه می‌کند و به تدریج تصمیم می‌گیرد برای خود شغل کاذبی چون دست‌فروشی بیابد و یا متکدی می‌شود. به دلیل نداشتن شغل مناسب و منبع درآمد کافی ناچار می‌شود در سرپناهی نامناسب در حاشیه شهر اقامت کند و به تدریج محل سکونت نامناسبش تبدیل به ساختمان مسکونی می‌شود که درآنجا ساکن و ماندگار می‌ماند.

استاندار یزد تاکید کرد: متاسفانه واحدهای مسکونی در حاشیه شهرهای بزرگ بدون ضابطه و نظارت ساخته شده‌اند و با مشکلات تصرف عدوانی و املاک بدون سند و جواز و لحاظ نشدن اصول شهری درمعماری آنها مواجه هستیم. ضمن اینکه ساکنان مناطق حاشیه‌نشین اغلب بهره کافی از امکانات شهری، آموزشی  و درمانی ندارند.

وی گفت: برای رفع مشکلات حاشیه‌نشینی باید درگام نخست پیشگیری را مورد توجه قرار دهیم و روستاها را توسعه دهیم. تامین اشتغال و شرایط اقتصادی مناسب روستانشینان را در روستاهایشان ماندگار می‌کند. در گام‌های بعدی باید در اندیشه تهیه طرح ساماندهی کالبدی و محتوایی مناطق حاشیه‌نشین باشیم تا ساکنان این مناطق دسترسی لازم را به خدمات مذهبی و مراکز ورزشی و آموزشی داشته باشند و برای خود صاحب هویت و تعلق خاطر شوند.

میرمحمدی افزود: راه‌اندازی ستاد بازآفرینی در سطوح ملی، استانی و شهرستانی  ابتکار خوبی بوده و کمک کرده تا با هم‌افزایی دستگاه‌ها و رعایت قواعد و اصول لازم، دستگاه‌ها وارد عرصه شوند و به سوی هدف توقف حاشیه‌نشینی گام‌های بلندی برداشته شود. دستگاه‌های دولتی خدمت‌گزار مردم و حاشیه‌نشینان نیز جزوی از مردم هستند که باید با همفکری و تلاش‌های جمعی تمام دستگاه‌ها برای رفع آسیب‌ها و مشکلات آنها اقدام شود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه اقدامات بسیار وسیعی با محوریت ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، پیشگیری از ایجاد محلات جدید حاشیه‌نشین و هویت‌بخشی به مناطق حاشیه‌نشین در یزد صورت گرفته که امیدواریم با قوت بیشتری ادامه یابد.

نظر شما