شناسهٔ خبر: 41006 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان تشریح کرد:

افتتاح پنج پروژه راهسازی هرمزگان در هفته دولت/ تلاش برای تدوین برنامه جامع بهسازی بافت ناکارآمد بندرعباس/ افتتاح ۴۶۹ واحد مسکن مهر استان در هفته دولت

غلام حسین شیری مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان از افتتاح پنج پروژه راهسازی ازجمله بخشی از بزرگراه جهرم- فسا و نیز تقاطع غیرهمسطح گهکم در محور بندرعباس- سیرجان درهفته دولت خبر داد و با اشاره به برنامه‌ریزی برای تدوین طرح جامع بهسازی بافت ناکارآمد مرکز استان گفت: ۴۶۹ واحد مسکن مهر استان هفته دولت و واحدهای باقی‌مانده نیز تا پایان امسال تحویل می‌شوند.

غلام‌حسین شیری، مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح مهمترین اقدامات و برنامه‌های این اداره‌کل درحوزه‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد: هفته دولت ۱۰ کیلومتر از بزرگراه ۵۶ کیلومتری جهرم- داراب- فسا به بهره‌برداری می‌رسد که برای این بخش ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده و پیش از این ۲۳ کیلومتر آن افتتاح شده که با بهره‌برداری از این ۱۰ کیلومتر به پیشرفت ۵۰ درصدی می‌رسد.

وی افزود: هفته دولت تقاطع غیرهمسطح گهکم در محور بندرعباس- سیرجان شامل دو پل ۲۰ متری و ۴.۵ کیلومتر رمپ ورودی و خروجی به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین پل‌های کوئیک جاسک (دارای ۱۰۵ متر طول و ۳۰۰ متر راه‌های طرفین)، کاشی در انتهای جاسک(دارای ۱۶۰ متر طول) و زیارت‌علی (دارای ۳۲۰ متر طول و ۷۰۰متر راه طرفین) افتتاح می‌شوند.

شیری همچنین به پیشرفت ۳۵ درصدی پروژه بزرگراهی لار- جهرم- شیراز به طول ۱۲ کیلومتر اشاره کرد و گفت: اعتبار موردنیاز برای تکمیل این پروژه ۲۴ میلیارد تومان است.

وی به کمبود محسوس بزرگراه در استان اشاره کرد و افزود: در غرب استان از ۴۶۰ کیلومتر راه، ۱۳۰ کیلومتر بزرگراه موجود است که باید ۲۰۰ کیلومتر دیگر احداث شود. همچنین در فاصله میناب تا جاسک به ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه نیاز داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان همچنین گفت: تنها ۳۲ کیلومتر آزادراه دراستان داریم و در نظر داریم امسال عملیات اجرایی احداث و بهسازی ۹۰ کیلومتر آزادراه را آغاز کنیم که مجوز لازم صادر شده و توسط بخش خصوصی احداث خواهد شد.

وی افزود: به زودی ساخت راه ساحلی در محور بندرعباس – تیاب به طول ۷۰ کیلومتر شروع می‌شود که مراحل مطالعات و جذب سرمایه‌گذار را طی می‌کند.

تمرکز سکونتگاه‌های غیررسمی هرمزگان درمرکز استان

وی با بیان اینکه ۱۷۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی هرمزگان درمرکز این استان متمرکز است، تصریح کرد: با ساماندهی بافت‌های ناکارآمد و حاشیه‌نشینی وآماده سازی زمین از حاشیه رفتن مردم بندرعباس و تصرفات غیر قانونی جلوگیری می‌کنیم و دراین راستا تلاش داریم که برنامه جامع بهسازی بافت ناکارآمد این شهر را تدوین کنیم.

شیری با بیان اینکه ساماندهی بافت‌های فرسوده نیازمند اعتبارات ویژه‌ای است، خاطرنشان کرد: وجود بافت‌های ناکارآمد به ویژه در شهر بندرعباس، اجرای طرح‌های آب و فاضلاب ، گازرسانی و امدادرسانی را با مشکل روبه‌رو می‌کند و از همین رو باید تلاش ویژه‌ای برای رفع این معضل داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۳ درصد از بافت‌های ناکارآمد هرمزگان در شهرستان بندرعباس است، گفت: مساله ساماندهی بافت ناکارآمد در هرمزگان به ویژه در شهر بندرعباس یکی از مهمترین دغدغه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی استان است. چاره‌اندیشی برای بهبود وضعیت بافت‌های ناکارآمد در شهر بندرعباس ضروری است، زیرا شهر بندرعباس یک شهر زلزله‌خیز است و بیشترین آسیب‌ها در زمان وقوع زلزله متوجه بافت‌های ناکارآمد می‌شود.

شیری با بیان اینکه درمجموع ۱۵۶ هکتار محدوده تاریخی، ۱۷۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی و ۲۳۹۰ هکتار بافت فرسوده در هرمزگان موجود است، عنوان کرد: در بندرعباس ۵۳ هکتار محدوده تاریخی، ۱۷۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی و ۱۳۷۲ هکتار بافت فرسوده موجود است. میناب ۳۷۵ هکتار بافت فرسوده با جمعیتی بالغ بر ۴۱ هزار و ۲۵۰ نفر دارد، رودان دارای ۱۸۶ هکتار بافت فرسوده با ۱۵ هزار و ۷۶۵ نفر جمعیت است و حاجی‌آباد ۵۵ هکتار بافت فرسوده را با جمعیتی بالغ بر ۶۶۷۳ نفر شامل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان افزود: بندر لنگه دارای ۴۹ هکتار محدوده تاریخی و ۶۰ هکتار بافت فرسوده است، بندر کنگ ۵۴ هکتار محدوده تاریخی و ۱۲۰ هکتار بافت فرسوده را شامل می‌شود، بندر خمیر ۷۲ هکتاربافت فرسود ه۹ با جمعیتی بالغ بر ۴۷۹۵ نفر را دربردارد و در قشم ۱۵۰ هکتار بافت فرسوده با جمعیت ۸۸۱۸ نفر موجود است.

وی با بیان اینکه تاکنون پروژه‌های کالبدی مختلفی برای بهبود وضعیت حاشیه‌نشینی و بافت ناکارآمد بندرعباس عملیاتی شده است، گفت: در این راستا می‌توان به بررسی و تصویب مطالعات ارزیابی اجتماعی شهر بندرعباس و اجرایی شدن طرح بهسازی شهری و اصلاحات بخش مسکن، مشارکت بانک جهانی و تشکیل کارگروه‌های ویژه، مطالعات ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و مطالعات آماده‌سازی اراضی ۳۵۰ هکتاری در قالب اراضی سرمایه‌ای، برنامه‌ریزی جهت جابه‌جایی خانوارهای درمعرض مناطق پرخطر که بر اساس مطالعات صورت پذیرفته شناسایی شده‌اند و برنامه‌ریزی جهت اجرای طرح اسکان پایا اشاره کرد.

افتتاح ۴۶۹ واحد مسکن مهر استان درهفته دولت

شیری با بیان اینکه کل تعداد واحدهای مسکن مهر دارای قرارداد و در تعهد اداره‌کل راه و شهرسازی هرمزگان ۳۸ هزار و ۱۰۵ واحد است، گفت: از این تعداد ۳۲ هزار و ۲۱۶ واحد افتتاح شده و ۴۶۹ واحد نیز هفته دولت افتتاح می‌شود. ۹۲۶۲ واحد باقی‌مانده نیز تا پایان امسال تحویل می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان از اجرای طرح‌های خدمات روبنایی در سایت‌های مسکن مهر شهرهای با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر خبر داد و افزود: دربندرعباس ساخت هشت مدرسه به پایان رسیده و پنج باب دردست احداث است، همچنین چهار کلانتری، چهار باب مسجد و چهار مرکز تجاری ساخته شده است. همچنین ساخت سه مرکز بهداشتی و درمانی به اتمام رسیده و دو باب در دست احداث داریم. در میناب ساخت دو مدرسه و یک مرکز تجاری به پایان رسیده و دو مدرسه در دست احداث داریم. در رودان ساخت یک باب مدرسه و دو مسجد به پایان رسیده و یک مدرسه درحال ساخت است و در بندرلنگه نیز ساخت یک مدرسه، دو مسجد و یک مرکز تجاری به پایان رسیده و یک مدرسه درحال احداث است.

نظر شما