شناسهٔ خبر: 41119 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت:

موافقت دولت با برنامه کاهش خطرپذیری فروریزش زمین در پایتخت/ پیشنهاد ورود طرح بازآفرینی‌شهری در نظام‌برنامه‌ریزی کشور/ جزئیات مصوبه ۵ بندی درباره باغ موزه جواهرات‌ملی و خزائن بانک‌مرکزی/ اعلام برنامه زمان‌بندی تحویل واحدهای مسکن‌مهر در ۴ فاز شهر جدید پردیس

گزارش آخر هفته تصویب برنامه کاهش خطرپذیری فروریزش در شهر تهران در هیات‌دولت، تشکیل سی و دومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری، پیشنهاد ورود طرح بازآفرینی‌شهری در نظام برنامه‌ریزی ایران از سوی آخوندی، اعلام برنامه زمان‌بندی تحویل واحدهای مسکن مهر چهار فاز در شهر جدید پردیس، جزئیات مصوبه پنج بندی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درباره باغ موزه جواهرات ملی و خزائن بانک مرکزی و ثبت جهانی یزد از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته گذشته مسکن و شهرسازی با اخبار فراوانی همراه بود. تشکیل جلسه هیات دولت و موافقت با اجرای برنامه کاهش خطرپذیری فروریزش در شهر تهران و تکلیف دولت به وزارت راه و شهرسازی برای بازسازی واحدهای مسکونی حادثه دیده، ثبت جهانی یزد، تشریح تفاوت‌های شناسنامه فنی و ملی و شناسنامه ساختمان و ضرورت اصلاح عنوان شناسنامه فنی در قانون پیش فروش ساختمان، مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در رابطه با باغ موزه جواهرات ملی و خزائن بانک‌مرکزی و تکلیف شهرداری تهران برای انتقال و جانمایی پایانه اتوبوس پیرامون ایستگاه مترو حقانی و تاکید بر ممنوعیت استقرار بخش‌های اداری بانک در محل باغ موزه جواهرات ملی و موزه خزائن، ‌ سخنرانی وزیر راه و شهرسازی در ستاد بازافرینی شهری استان آذربایجان غربی و پیشنهاد ورود طرح بازافرینی شهری در نظام برنامه ریزی ایران، تشکیل سی و دومین نشست ستاد ملی بازافرینی شهری با حضور وزیر راه و شهرسازی بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین، اعلام برنامه زمان بندی تحویل واحدهای مسکن مهر فازهای ۵، ۸، ۹ و ۱۱ شهر جدید پردیس، سفر حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن به خراسان جنوبی و بازدید از پروژه در حال آماده سازی زمین های ۴۵۰ هکتاری زعفرانیه بیرجند، تشکیل نشست جمع بندی نشست های دفتر چهاردهم با حضور محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، اعلام تکمیل سایت مسکن مهر کشور تا پایان سال جاری از سوی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر، تشریح راهکارهای کوتاه‌مدت و میان مدت دولت برای تامین مسکن اقشار کم درآمد و میان‌درآمد بخش دیگری از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

تکلیف دولت به وزارت راه و شهرسازی برای بازسازی واحدهای مسکونی حادثه‌دیده

هیات وزیران در هفته گذشته به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی رئیس جمهوری تشکیل جلسه داد و در آن جلسه، برنامه کاهش خطرپذیری فروریزش زمین، موافقت دولت با تدوام اجرای برخی از پروژه‌های مشمول ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، حمایت دولت از خانوارهایی که در اثر مخاطرات طبیعی سرپرست خود را از دست می دهند، موافقت دولت با واردات خودروهای آتش نشانی با قدمت حداکثر پنج سال به تصویب رسید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

زیست سازگار با محیط، بزرگ‌ترین بحث تمدن ایران‌شهری است

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سی و دومین نشست ستاد ملی بازافرینی که به استان یزد اختصاص داشت، نحوه رویارویی با مدرنیته را بزرگ ترین مشکل امروز کشور عنوان کرد و گفت: قطعا یزد به عنوان یک یادگار و نشانه‌‌ای از تمدن ایران‌شهری در کشور به شمار رفته که بحث ثبت جهانی این شهر نیز تذکری در همین راستا برای ما و جهانیان خواهد بود. قطعا این اتفاق بزرگ نشان داد که یزد می‌تواند نماد یک تمدن باشد، نمادی که امروز از سوی جامعه جهانی نیز پذیرفته و به ثبت رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را اتفاقی مغتنم برای همه مردم ایران به ویژه ساکنان این استان دانست و افزود: درحال حاضر مهم آن است که باید از داشته‌های تمدنی خود نهایت حفاظت و مراقبت را داشته و پیوندی مناسب بین آن و داشته‌های امروز کشور برقرار کنیم.

وی همچنین گفت: بحث کالبدی تنها بخشی از این طرح‌های بازآفرینی بوده که از آن مهم‌تر بررسی و رسیدگی به پیوند اجتماعی، تاریخی و فرهنگی بافت‌های تاریخی با زندگی امروز است چراکه ما قصد داریم تا با اجرای طرح‌های بازآفرینی متوجه شویم چگونه بافت‌ها را بازخوانی جدید کرده و و به مفاهیم مدرن پیوند بزنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تخصیص ردیف بودجه برای طرح‌های بازآفرینی شهری

عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین در طی سفر به استان آذربایجان‌غربی و شرکت در ستاد بازآفرینی آن شهر با اعلام این مطلب که حل مساله شهرها در کنار طرح‌های جامع و تفصیلی، طرح‌های بازآفرینی شهری است از تخصیص ردیف بودجه برای طرح‌های بازافرینی شهری در سال‌های آتی خبر داد و گفت: پیشنهاد من این است که باید طرح بازآفرینی‌شهری در نظام برنامه‌ریزی ایران وارد شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اعلام برنامه زمان بندی تحویل واحدهای مسکن مهر فازهای ۵، ۸، ۹ و ۱۱ شهر جدید پردیس

هفته گذشته طی گزارشی از سوی شرکت عمران شهرهای‌جدید پردیس، برنامه زمان بندی تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر فازهای ۵، ۸، ۹ و ۱۱ اعلام شد. بر اساس این برنامه نیز زمان افتتاح واحدهای فاز ۵ در هفته سوم و چهارم مردادماه، فاز ۸ هفته اول مرداد تا پایان شهریورماه، فاز ۹ در هفته دوم مردادماه و فاز ۱۱ نیز هفته اول تا چهارم مردادماه انجام خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تکلیف شهرداری تهران برای انتقال و جانمایی پایانه اتوبوس پیرامون ایستگاه حقانی

هفته گذشته همچنین شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مصوبه پنج بندی را درباره باغ موزه جواهرات ملی و خزائن بانک مرکزی به تصویب رساند که بر اساس آن نیز نامه‌ای به امضای دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به شهردار تهران و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ضرورت حفظ یکپارچگی اراضی عباس آباد، تثبیت بارگذاری باغ موزه خزائن و جواهرات و همچنین، تکلیف شهرداری تهران نسبت به انتقال و جانمایی پایانه اتوبوس موجود، ابلاغ شد. ‌(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اتمام سایت مسکن مهر تا پایان سال جاری در کشور

احمد اصغری‌مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن‌مهر با اعلام تلاش دولت و مجموعه وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل سایت مسکن‌مهر تا پایان سال جاری اعلام کرد که تامین خدمات زیربنایی پروژه‌های مسکن‌مهر نیازمند ۱۸۰۰ میلیاردتومان اعتبار است و به جز پروژه‌های فاقد متقاضی و آنهایی که در دادگاه‌ها هستند، سایر واحدهای طرح مهر تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مردم، نقش‌آفرینان اصلی سیاست‌های بازآفرینی‌شهری هستند

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اعلام مغفول ماندن کیفیت زندگی در نظام آموزشی و برنامه ریزی مدیریت شهری، گفت: مردم، نقش آفرینان اصلی سیاست های بازآفرینی شهری هستند.

ایزدی همچنین با اشاره به تدوین پیش‌نویسی برای اجرای سیاست بازافرینی شهری، گفت: سیاست جدید بازآفرینی شهری چند وجهی است و هر دستگاه در آن به تنهایی مجری و سیاستگذار نیست بلکه دستگاه‌های مختلف از خرد تا سطح ملی درآن فعال هستند و ارتباط آنها افقی نیست. در سیاست جدید با همگرایی بین لایه‌ها برنامه‌های مشترکی برای دستگاه‌ها تعریف می‌شود و درستاد ملی بازآفرینی ۲۰ دستگاه مرتبط با این امر را شناسایی می‌کنیم و به برداشتی از اقدامات، سیاست‌ها و مشکلات موجود می‌رسیم، سپس با جمع‌بندی این موارد، نیاز اولویت‌دار را شناسایی می‌کنیم و به طراحی پروژه‌ای مشخص با تبیین نقش دستگاه‌های مختلف می‌پردازیم. ضمن اینکه در گام جدید تلاش داریم پروژه‌ها با مشارکت مردم و به صورت همخوان با بوم منطقه با مشارکت تمام ذی‌نفعان عملیاتی شوند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

گسترش بازار رهن و نهادسازی دولت در اجرای طرح‌های مسکنی

همچنین در هفته گذشته، علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن راهکارهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت تامین مسکن اقشار کم‌درآمد و میان‌درآمد را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر، در اجرای طرح مسکن‌اجتماعی که بخشی از برنامه اجرایی طرح جامع مسکن است، دولت ساخت و تامين سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را مصوب کرده که بر اساس آن، بنیاد مسکن، برنامه‌ريزی برای اجرای برنامه‌های آن را در حوزه مسكن اجتماعی شروع کرده است.

به گفته این مسئول در وزارت راه و شهرسازی، در حوزه میان‌درآمدها، هم صندوق پس‌انداز مسكن یکم با تسهيل شرايط وام، هم توليدكننده و هم خريدار را مورد حمايت قرار داده است. تسهیلات اين صندوق با نرخ سود ۸ درصد در بافت‌های ناکارآمد شهری  و ۹.۵ درصد برای سایر مناطق پرداخت می‌شود كه از اين طریق به توانمندسازی خانوارها براي تامين مسکن موردنیاز كمك می‌كند. این برنامه نيز از جمله برنامه‌های موردتوصيه در مطالعات طرح جامع مسکن بوده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت اصلاح عنوان شناسنامه فنی در قانون پیش‌فروش ساختمان

همچنین در هفته گذشته مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی، تفاوت‌های شناسنامه فنی و ملکی و شناسنامه فنی را تشریح کرد و گفت: منشا قانونی «شناسنامه فنی و ملکی»، قانون نظام مهندسی ساختمان مصوب ۱۳۷۴ و منشا قانونی «شناسنامه فنی» قانون پیش فروش ساختمان مصوب ۱۳۸۹ است که امید است در بازنگری قانون پیش‌فروش ساختمان این سوء برداشتاز کلمه شناسنامه فنی، اصلاح شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما