شناسهٔ خبر: 41137 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته:

حمایت وزارت راه و شهرسازی از سرمایه‌‌گذاری در حمل‌ونقل جاده‌ای/ پایانه مرزی رازی ۱۵ ماهه ساخته می‌شود/ طرح شبکه سیر همنام برای حفظ بقای حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش مسافر است

نوروز- مسافران اتوبوس بررسی اصلاحات پیشنهادی در قبال آیین‌نامه تسهیل اجرای قانون مقررات، بهره‌برداری از قطعه یک و دو آزادراه ارومیه – تبریز در شهریور امسال، استفاده از پهباد برای مدیریت ترافیک جاده‌ها در نیمه دوم سال۹۶، اجرای طرح آسیب‌‌شناسی کاهش تقاضا در حمل‌‌ونقل جاده‌ای با همکاری استارت‌آپ‌ها و یك میلیون و ۶۵۳ هزار تن كالا از مرزهای زمینی ایران به سایر كشورها صادر شد، سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی یکی از مهمترین اتفاقاتی که در حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌ای رخ داد مربوط به جلب حمایت بخش خصوصی برای تسریع در اجرای طرح شبکه سیر همنام در جاده‌ها بود به طوری که طبق اظهارات معاون سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با توجه به سرعت عمل سایر مدهای حمل‌ونقل به ویژه مد ریلی، همکاری و اجرای هرچه سریع تر این طرح از سوی شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر جاده‌ای می تواند نقش یک میانبر استراتژیک در این تنازع بقای مد‌های حمل‌ونقل در بخش مسافر را ایفا کند.

بررسی اصلاحات پیشنهادی در قبال آیین‌نامه تسهیل اجرای قانون مقررات

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به درخواست فعالان بخش خصوصی نسبت به موضوع نحوه اخذ ۱۰ درصد عوارض كرايه حمل با ناوگان خارجی تصریح کرد: رسیدگی به قانون در حوزه مجلس و دیوان عدالت اداری است، اما اصلاحات پیشنهادی در قبال آیین‌نامه قانون مقررات تردد جهت بررسی ارائه شود.

وی افزود: ما می توانیم آیین نامه را مورد بازنگری قرار دهیم. و فعالان بخش خصوصی به جای کلی گویی اصلاحات پیشنهادی خود در قبال آیین نامه را پیشنهاد دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.

اعلام حمایت وزارت راه و شهرسازی از سرمايه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های جاده‌ای

وزارت راه و شهرسازی گفت: از سرمايه‌گذاران بخش خصوصی به ويژه سرمايه‌گذاران بومی در پروژه‌های توسعه شبكه حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی حمايت می‌كنيم.

وزیر راه و شهرسازی بر این مطلب که شاخص ارزیابی اقتصادی باید در مطالعات طرح‌هاي سرمايه‌گذاري باید در اولويت قرار گيرد، تاکید کرد.

ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی با واگذاری یکپارچه فضای تبلیغاتی شریان‌های استانی

کشاورزیان از برنامه جدید سازمان در راستای ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی و واگذاری یکپارچه فضای تبلیغاتی شریان‌های استان‌های کشور خبر داد و افزود: با اقدامات وبرنامه‌های تدوین شده وتلاش درجذب سرمایه گذاری در فضاهای تبلیغاتی پیش بینی می گردد در سال جاری درآمداین بخش افزایش چشم‌گیری یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از روند ساخت ۵۰ پاسگاه پلیس‌راه متحدالشکل در کشور كه از سال گذشته آغاز گردیده  خبر داد و افزود: ادامه امور اجرایی و ساخت این پاسگاه‌های متحدالشکل در دستور کار است که تاکنون ساخت ۲۵ باب از آن‌ها به اتمام رسیده و به‌زودی پس از عملیات محوطه‌سازی آماده بهره‌برداری خواهد شد. 

پایانه مرزی رازی ۱۵ ماهه ساخته می‌شود

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ساخت پایانه مرزی رازی در مدت ۱۵ ماه با اعتبار هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: برای اجرای طرح جامع پایانه مرزی رازی ۱۳/۵ هکتار محدوده تعیین شده است که از این میزان ۱۱/۸ هکتار در اختیار منابع طبیعی است و تملک آن در شورای سیاست گذاری تایید شد و به زودی واگذار می شود

 معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه مرز رازی بدلیل نزدیکی به شهر وان در ترکیه مورد اقبال مسافران قرار گرفته است،گفت: سال قبل افزون بر ۵۵۰ هزار نفر از این مرز تردد کردند و آمارهای تردد مسافران در ۳ ماهه نخست امسال نیز از رشد بیش از ۴۰ درصدی ترددها نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل دارد.

بهره‌برداری از قطعه یک و دو آزادراه ارومیه – تبریز در شهریور امسال

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه با اعلام اینکه پنج آزادراه در استان آذربایجان غربی در دست احداث است ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران برای فعالیت در این آزادراه‌ها از بهره‌برداری قطعه یک و دو آزادراه ارومیه- تبریز در دو ماه آینده خبر داد.

میرشفیع همچنین کنارگذر غربی و کنارگذر شرقی ارومیه را از کنارگذرهای مهم استان عنوان کرد و گفت: کنارگذر شرقی به طول ۶۰ کیلومتر و کنارگذر غربی به طول ۱۶۰ کیلومتر ظرفیت سرمایه‌گذاری مناسبی برای سرمایه‌گذاران دارد. همچنین با توجه به اینکه مردم و اغلب گردشگران برای عبور از شهر ارومیه و مناطق جنوبی استان به سمت شمال استان ناچار به عبور از ترافیک شهری هستند این کریدور امکان مناسبی را به وجود خواهد آورد.

استفاده از پهباد برای مدیریت ترافیک جاده‌ها در نیمه دوم سال۹۶

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری گفت: مطابق برنامه ریزی های انجام شده از نیمه دوم امسال ترافیک بخشی از جاده های کشور با استفاده از فناوری پهباد مدیریت و کنترل می شود.

آدم نژاد ادامه داد: هم اینک ۳۴ هزار کیلومتر شریان در کشور وجود دارد که ۷۵ درصد تردد و جابه جایی ها در کشور از این طریق و مابقی از ناوگان هوایی و دریایی است.

طرح شبکه سیر همنام برای حفظ بقای حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش مسافر است

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به تدابیر و تلاش‌های سایر مدهای حمل‌ونقل برای افزایش سهم خود در جابجایی مسافر گفت: طرح شبکه سیر برای دوام حمل‌ونقل جاده‌ای در این تنازع بقا است و برای بقا در عرصه حمل‌ونقل باید هرروز فکر کنیم که چطور خدمات خود را متنوع کنیم.

وی با اشاره به اهتمام دولت برای توسعه حمل‌ونقل ریلی و تلاش‌های انجام‌شده در راستای ورود ریل به قلب شهر‌ها در طرح شهرسازی ریل پایه گفت: با توجه به اینکه سفرهای دوربرد در آینده نه‌چندان دور توسط سایر مدهای حمل‌ونقل انجام خواهد گرفت، پس ما باید با توجه به قابلیت مانور اتوبوس‌ها در سفرهای میان برد و کوتاه بیشتر تمرکز کنیم و از بازار رقابت غافل نگردیم.

اجرای طرح آسیب‌‌شناسی کاهش تقاضا در حمل‌‌ونقل جاده‌ای با همکاری استارت‌آپ‌ها

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری با بیان اینکه « کاهش تقاضا در حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای به هشتمین سال خود رسیده است» گفت: در نظر داریم با کمک شرکت‌های استارت‌‌آپ نشست‌هایی با موضوعات آسیب‌شناسی در حوزه حمل‌ونقل برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پس از جمع‌آوری و تحلیل پاسخ‌ها، نسخه‌های عملیاتی آن استخراج می‌شود و در قالب توصیه در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد. همچنین مباحث سیاست‌گذاری و تدوین مقررات از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دست اقدام قرار می‌گیرد.

اجرای طرح نوبت مجازی حمل کالا در پایانه بار بندر امام خمینی(ره)

طرح نوبت مجازی حمل کالا در پایانه بار بندر امام خمینی (ره) برای اولین بار در استان خوزستان به مرحله اجرا در آمد.

مسعود مصدقی مدیرکل ر اهداری و حمل‌ونقل جاده‌ی خوزستان افزود: اجرای طرح نوبت مجازی حمل کالا در پایانه بار بندر امام خمینی (ره) در راستای رعایت حقوق شهروندی و رضایتمندی رانندگان و جلوگیری از تضییع حقوق آنان در استان خوزستان در دستور کار قرار گرفت زیرا با توجه به اینکه مدت‌زمان اخذ مجوز بارگیری متغیر است این امر سبب می‌شود رانندگان پس از اخذ نوبت بین ۴ الی ۱۵ روز (بستگی به وجود بار) در پایانه بار بندر امام خمینی (ره) در انتظار باشند که با توجه به موقعیت جغرافیایی استان خوزستان تردد در مسیرهای دیگر در زمان انتظار مقرون به صرفه نبوده و همچنین هزینه‌های ناشی از توقف از جمله معیشت، سوخت، استهلاک دوری از خانواده نیز ایجاد نارضایتی برای رانندگان را پیش رو داشت.

یك میلیون و ۶۵۳ هزار تن كالا از مرزهای زمینی ایران به سایر كشورها صادر شد

طی ۳ ماهه سال ۹۶، در مجموع ۵۱۰ هزار تن كالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی وارد و یك میلیون و ۶۵۳ هزار تن كالا از مرزهای كشور صادر شده است، كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان واردات از مرزهای جاده‌ای ۸ درصد افزایش و میزان صادرات یك درصد افزایش داشته است.

از میان مرزهای جاده‌ای كشور، مرز بازرگان با سهم ۶۲ درصدی فعال‌ترین مرز در زمینه واردات كالا به كشور به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای میرجاوه و آستارا با ۱۴ و  ۱۰ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

نظر شما