شناسهٔ خبر: 41201 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس شورای حمل‌ونقل استان کرمان تأکید کرد:

دعوت از شرکت‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی

جلسه رئیس شورای حمل‌ونقل استان کرمان با تأکید به اینکه باید شرکت‌های خصوصی را به سرمایه‌گذاری ریلی دعوت کرد، گفت: ساخت اولین خط آهن استان به وسیله بخش خصوصی به طول ۱۸۰ کیلومتر توسط شرکت گل گهر سیرجان صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان، محمدمهدی بلوردی در آیین تودیع و معارفه مدیرکل راه‌آهن استان کرمان با اشاره به اهمیت اتصال خطوط ریلی راه‌آهن این استان به مراکز صنعتی، افزود: باید موانع و مشکلات پنهان خطوط ریلی ارزیابی و برطرف شود.

وی اظهار کرد: تاکنون آن‌طور که باید از ظرفیت حمل بار در راه‌آهن استان استفاده نشده لذا باید از رهنمودهای استاندار کرمان جهت بهبود حمل بار معادن و شرکت‌ها استفاده شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان همچنین به کثرت معادن و کارخانجات صنعتی استان کرمان اشاره کرد و گفت: گل گهر سیرجان به تنهایی در تولید کنستانتره، گندله، فولاد اسفنجی و تولید ورق در افق سال ۹۸ حداقل ۱۶ میلیون تن خروجی بار خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هر سال ۶۰ میلیون تن بار توسط راه‌آهن استان کرمان منتقل می‌شود، افزود: حمل‌ونقل زمینی بار برای بسیاری از شرکت‌ها به علت حجم زیاد بار به معضلی تبدیل شده است.

بلوردی عنوان کرد: در توزیع و بهره‌برداری قطارهای استان کرمان ضعف وجود دارد، زیرا خطوط ریلی سیرجان - بندرعباس (با ۲ خط رفت و برگشت و ۳۰۰ کیلومتر مسافت) راندمان مناسبی نداشته و در ماه گذشته تنها چهار قطار از سیرجان به سمت بندرعباس رفته است.

وی ادامه داد: بارگیری، تخلیه و مدت زمان توقف در ایستگاه‌ها در راه‌آهن استان باید اصلاح شود.

رئیس شورای حمل‌ونقل استان کرمان گفت: هم‌اکنون سوخت مورد نیاز سیستان و بلوچستان با توجه به درصد بالای تصادفات جاده‌ای با تانکر حمل می‌شود و انتقال سوخت از خطوط ریلی موجب کاهش ریسک و تسهیل در کارها می‌شود و باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: ابتدا بار راه‌آهن چابهار به مرکز کشور از فهرج می‌گذشت و اکنون از خط آهن چابهار - زاهدان - مشهد می‌گذرد لذا با توجه به حجم زیاد بار از این بندر تجاری نباید تنها یک خروجی ریلی داشته باشد و ایستگاه فهرج ظرفیت اتصال به این خط را دارد.

بلوردی تصریح کرد: خط آهن کرمان - زرند - بافق نیز ظرفیت کافی برای مسافربری ندارد و باید تقویت شود.

وی گفت: برای حفظ منافع استان، هر مدیرکل باید امکان برقراری ارتباط با مدیران استان و بخش خصوصی را داشته باشد و همچنین یکی از نقاط قوت مدیرکل، نیروسازی در سطح مدیریت برای جانشینی و صادرات مدیر به سایر استان‌ها است و مدیرکل جدید این مسیر را در اداره کل راه‌آهن دنبال کند.

رئیس شورای حمل‌ونقل استان کرمان در پایان ضمن تبریک به مدیرکل جدید از زحمات مدیرکل سابق راه‌آهن استان کرمان تقدیر کرد.

نظر شما