شناسهٔ خبر: 41206 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی شد:

راه‌اندازی سامانه مشترک الکترونیکی میان راه و شهرسازی، نظام‌مهندسی و شهرداری اهواز

نشست مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان از انعقاد تفاهم‌نامه مشترک میان شهرداری کلان‌شهر اهواز، سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و اداره کل راه و شهرسازی خوزستان برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، منوچهر رحمانی در آیین امضای این تفاهم‌نامه که در استانداری برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: در راستای حفظ و استفاده بهینه منابع ملی، تکریم ارباب‌رجوع، افزایش سرعت و دقت، همچنین جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه میان شهرداری کلان‌شهر اهواز، سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خوزستان و اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با حضور معاونت عمرانی استانداری خوزستان در سالن جلسات استانداری خوزستان منعقد شد.

وی افزود: موضوع این تفاهم‌نامه ایجاد سامانه مشترک به منظور کنترل عملکرد مهندسان، اطلاعات کلیه پروانه‌های ساختمانی صادره، ارسال الکترونیکی نقشه‌ها، مکاتبات و گزارشات مرحله‌ای مهندسان ناظر و در مجموع ارتقاء بهره‌وری با ایجاد انسجام و هم‌افزایی میان طرفین همکاری است که این سامانه برای اولین بار در کشور راه‌اندازی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان اظهار کرد: بحث رکود مسکن از جمله مشکلاتی است که در صنعت ساخت و ساز وجود دارد، باید کاری کنیم این بخش هرچه شفاف‌تر شود.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مفید، همین جلساتی مشترکی است که میان شهرداری، راه و شهرسازی، استانداری و نظام‌مهندسی ساختمان برگزار می‌شود و هدف کلی ایجاد سلامت اداری در تشریفات قانونی ساخت و ساز است که حداقل ۸۰ صنعت پشت سر آن است.

رحمانی با بیان اینکه این سامانه برای اولین بار در کشور راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: در این زمینه با ارگان‌های موجود یعنی شهرداری و نظام‌مهندسی بحث کردیم الآن آماده تبادل تفاهم‌نامه هستیم، در بلندمدت شرایط خوبی برای رونق اساسی مسکن به دنبال دارد.

در ادامه این جلسه فرامند هاشمی زاده معاون عمرانی استاندار خوزستان، اظهار کرد: سازمان‌های حاضر در این جلسه اضلاع مربع صنعت ساختمان هستند، راه و شهرسازی در تعیین سیاست‌ها و تصویب‌ها، نهاد نظارت بر پیشرفت فیزیکی طرح‌های جامع است.

وی ادامه داد: مدیریت شهری و شهرداری به عنوان صاحب و دارنده شهر در جهت هدایت سیاست‌های ساخت‌وساز، نظارت و کنترل ساختمان‌ها در رابطه با مدیریت شهری و مدیریت طرح‌های شهری است.

هاشمی زاده افزود: نظام‌مهندسی ساختمان به عنوان نهاد اجرایی تحقق قانون نظام‌مهندسی و نظارت بر ساخت و سازها است، اگر این سه رکن در کنار هم قرار گیرند و رکن چهارم که استانداری‌ها و شهرداری هستند نیز در جهت نظارت بر پیاده‌سازی ضوابط و طرح‌های دولت بر صنعت مسکن در کنار آن‌ها قرار گیرد می‌توانیم شاهد رونق صنعت ساخت و ساز در سطح استان باشیم.

وی عنوان کرد: ما در زمینه مسکن از نظر معماری، شهرسازی، کیفیت ساخت و سازها دچار نوسانات هستیم و همچنین افت کیفی ساختمان‌ها از نظر نما و معماری داخلی و فضاسازی وجود دارد و این نشانه انقطاع و جدایی ارکان اصلی این صنعت بزرگ، مهم و اثرگذار در زمینه اقتصاد شهری و اشتغال است.

معاون عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر حرکت‌های خوبی در صنعت ساخت و ساز در حال انجام است، عنوان کرد: در هر زمانی که ارتباط متقابل میان این چهار ضلع برقرار شود بر چرخه اقتصاد، حلقه‌ها و زنجیره‌ها نیز تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: اگر توافقی داشته باشیم و هماهنگی را برقرار کنیم بجا و مؤثر عمل کرده‌اید، تفاهم چهار رکن اصلی شهرسازی و ساخت و ساز را به فال نیک می‌گیریم.

هاشمی زاده اظهار کرد: در حوزه نظام‌مهندسی حرکت‌های هماهنگ‌کننده، همراهی و اتفاق خوبی در بهسازی ساخت و ساز در سطح استان اتفاق افتاده است.

وی عنوان کرد: این اتفاق‌نظر را به فال نیک می‌گیریم و باید به عنوان پیشرو این سامانه، خاستگاه این نوآوری باشیم و آن را به سطح کشور تعمیم دهیم.

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: با راه‌اندازی این سامانه نوع استفاده از ظرفیت نظام‌مهندسی، تقسیم عادلانه کار میان مهندسان و عدم تمرکز در اختیار افراد خاص به وجود می‌آید و مشخص می‌شود هر شخص چند تا از سقف سهمیه استفاده کرده و مراحل ساخت و ساز نشان داده می‌شود شهرداری هم خاطرجمع خواهد بود ساختمانی که ساخته می‌شود به حوادث ناشی از رعایت نکردن اصول شهری دچار نمی‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: مردم هم باید از این موضوع آگاه شوند و چون این کار تحول‌گرا است موانع زیادی در این راه وجود دارد باید حضور خود را در تمام جوانب لحاظ کنیم و از قبل پاسخ‌هایی که لازم است آماده داشته باشیم تا هرکس که انتقادی دارد توجیه و اقناع شود.

بهنام برومندزاده رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خوزستان، نیز در این جلسه اظهار کرد: سازمان نظام‌مهندسی ساختمان از شروع دوره هیئت‌مدیره ششم مدام در جهت اصلاح امور حرکت کرده است و ارتقاء کیفیت ساخت و ساز را با تصمیمات مدون و زیربنایی بر مبنای قانون در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه هدف ما حفظ امنیت شهروندان و استفاده بهینه از ساختمان‌ها است عنوان کرد: امیدواریم با بهره‌گیری از ایده‌های نوین مهندسان و با ساماندهی شرایط موجود و تأمین ساز و کارهای لازم، با مشارکت کلیه نهادهای ذیربط به شرایط استاندارد در ساخت و ساز دست یابیم.

برومندزاده ادامه داد: بر این اساس جلسات متعددی میان سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خوزستان، شهرداری اهواز، اداره کل راه و شهرسازی خوزستان و دفتر فنی استانداری برگزار شد و تصمیمات زیربنایی خوبی گرفته شد که در این خصوص نمایندگی از هیئت‌مدیره سازمان، تشکر ویژه‌ای از معاونت عمرانی استانداری، مدیرکل راه و شهرسازی و شهردار اهواز داریم.

وی افزود: راه‌اندازی این سامانه مشترک، یکی از کارهای خوبی است که در جهت تقویت کیفیت ارتباط میان نهادهای مرتبط با صنعت ساختمان است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خوزستان بیان کرد: در جهت اجرای مقررات ملی ساختمان هیچ چیزی مؤثرتر از ارتباطات سازنده میان نهادها و دستگاه‌های ذیربط ساختمان نیست.

وی اضافه کرد: بر اساس آسیب‌شناسی‌های انجام شده در حوزه صنعت ساختمان خوزستان در سال‌های گذشته، با همکاری شهرداری، دفتر فنی استانداری خوزستان، اداره کل راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خوزستان این سامانه مشترک طراحی و در جهت ارتباط مشترک نهادهای مرتبط با صنعت ساختمان رونمایی شد.

وی افزود: در این تفاهم‌نامه مقرر شده است صرفاً برای پروژه‌هایی پروانه صادر گردد که کلیه اسناد فنی آن از طریق این سامانه و توسط سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خوزستان بارگذاری شده باشد و همچنین لازم به ذکر است رعایت کلیه قوانین و مقررات ملی ساختمان در این تفاهم‌نامه توسط طرفین الزام‌آور است.

در ادامه نیز سلام ابوقداره نسب، معاونت امور مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی، گفت: طبق قانون اجرای ماده ۳۵ قانون نظام‌مهندسی بر عهده راه و شهرسازی است که کارشناسان ما طی بازدیدهایی که انجام داده‌اند ضعف‌ها و آسیب‌های موجود را شناسایی و گزارش‌ها لازم را ارائه دادند.

وی افزود: از جمله این آسیب‌ها، می‌توان به جعل نامه‌های نظام‌مهندسی و عدم آرشیو به روز گزارشات شهرداری‌ها و پرونده‌های ساخت و ساز اشاره کرد.

ابوقداره نسب عنوان کرد: وقتی بازرس ماده ۳۵ به شهرداری‌ها رجوع می‌کردند گزارش به روزی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گرفت در نتیجه ناظر را به شورای انتظامی معرفی می‌کردند، دفاعیاتی که به شورای انتظامی داده می‌شد مشخص می‌کرد که ناظر گزارشات را داده است ولی در پرونده نیست به همین دلیل ما اعتقاد داشتیم این ارتباط به صورت سامانه الکترونیکی ایجاد شود.

وی ادامه داد: در راستای نهایی کردن سامانه مشترک بیش از ۱۰ جلسه مدیریتی و کارشناسی برگزار شد که در این راستا بیش از ۲۰۰ آزمون و خطا نیز روی کارکرد تعدادی از مهندسان پایه یک کارشناسی ارشد انجام شده است.

معاونت امور مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی تصریح کرد: از ابتدای مردادماه این سامانه راه‌اندازی می‌شود. ارسال گزارشات، مکاتبات میان شهرداری، راه و شهرسازی و نظام‌مهندسی به صورت الکترونیکی می‌شود نقشه‌های ساخت و ساز که از سوی نظام‌مهندسی تأیید می‌شود به صورت الکترونیکی به سمت شهرداری می‌رود.

سیدخلف موسوی شهردار اهواز ضمن تقدیر از مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان که در جهت هماهنگی و ارتباط متقابل میان سیستم مدیریت شهری راه و شهرسازی و نظام‌مهندسی تلاش کرده است اظهار کرد: طرح جامع شهری در استان در شورای برنامه‌ریزی تصویب شد، در بخش ساخت و ساز ما خیلی امیدوار هستیم که با این تفاهم‌نامه تحولی در این صنعت صورت بگیرد و تنها محتوایی نباشد و به عمل تبدیل شود.

موسوی اظهار کرد: ساختمان یک سرمایه ملی است که باید از آن صیانت شود، میانگین عمر ساختمان‌ها در خوزستان در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار پایین است و البته حوادث اخیر نیز نشان می‌دهد کیفیت ساخت و ساز نیز مناسب و درشان مردم خوزستان نیست امیدواریم این مشکلات برطرف شود و این سامانه هم به تبادل اطلاعات کمک کند و با اتخاذ تدابیری به بالا بردن کیفیت ساخت و ساز منجر شوند.

وی عنوان کرد: مناطق قدیمی شهر و مناطق تازه‌ساز تا زمانی که ساخت و ساز می‌شوند مردم متوجه مشکلات نیستند اما زمانی که در آن ساکن می‌شوند، متوجه مشکلات در زمینه‌های مختلف می‌شوند ما باید در جهت رضایتمندی مردم حرکت کنیم.

نظر شما