شناسهٔ خبر: 41337 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رجبی مطرح کرد:

با قدرت از حقوق مهندسان دفاع می‌کنیم/ تاكيد بر افزایش قدرت خرید مسکن با تقویت بانک مسکن

فرج الله رجبی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه هزینه خدمات مهندسی در عرصه‌های طراحی، نظارت و اجرا کمتر از سه درصد هزینه‌های ساخت است، گفت: برای رونق ساخت و ساز باید بانک مسکن تقویت و بخش خصوصی حمایت شوند تا با افزایش تسهیلات، قدرت خرید مصرف کنندگان افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرج‌الله رجبی در کنفرانس نقش مهندسی مکانیک در ساخت و سازهای شهری اظهار کرد: امروز مساله ما ظرفیت و سهمیه اشتغال نیست بلکه باید در جهت اجرای آیین‌نامه‌ها و ارتقای کیفیت ساخت گامهای اساسی برداریم. حتی باید مساله ریزگردها را با نگاه مهندسی حل کنیم.

وی افزود: معتقدم در امر مدیریت هم نیاز به حضور مهندسان داریم. امروز ۴.۵ میلیون مسکن خالی داریم که ساخته شده اما مسوولان نتوانسته‌اند بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: مهندسان می‌توانند برای این موضوع برنامه‌ریزی و مشکل را حل کنند. در بسیاری از بخش‌هایی که ما مشکل مهندسی داریم، اگر مهندسان به جای سیاسیون برنامه‌ریزی کنند بخش زیادی از مشکلات برطرف خواهد شد. به عنوان مثال ما در استان فارس و در پائین دست سد ملاصدرا هر ساله مشکل توزیع آب برای کشاورزان را داریم ولی همه ساله سیاسیون در شورای تأمین استان، سهمیه آب روستاها را تعیین می‌کنند و اتفاقا هر ساله نیز مشکلات اجتماعی و نارضایتی از سوی روستائیان را شاهد هستیم در حالی که اگر این توزیع آب را به دست مهندسان می‌دادند، آنها با برنامه‌ریزی و محاسبه مهندسی، میزان مصرف هر فرد را تعیین می‌کردند.

رییس سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ کشور با نفت هفت دلاری اداره می‌شد، خاطرنشان کرد: در آن زمان به این دلیل کشور به نحو احسن اداره می شد که بیشتر کابینه از مهندسان تشکیل شده بود.

رجبی با بیان اینکه هزینه خدمات مهندسی در عرصه های طراحی، نظارت و اجرا کمتر از سه درصد هزینه های ساخت است، تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد که نهادهایی اعم از دولتی و غیردولتی از حضور مهندسان در ساخت و ساز عدول کنند و با تمام قدرت برخورد خواهیم کرد.

وی گفت: در حوزه ساخت و ساز وجود نیروهای دارای صلاحیت ضروری است و ما باید برای همه قسمت های ساختمان تربیت نیروهای متخصص را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: حضور نیروهای متخصص و مهندسان در حوزه ساخت و ساز بدون شک در ارتقای کیفیت زندگی و بهره وری در این بخش اهمیت زیادی دارد و مهندسان مکانیک می توانند در حوزه مدیریت مصرف آب و انرژی در ساختمان‌ها بسیارتاثیر گذار باشند.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: مهندسان مکانیک رکن اساسی در طراحی و اجرای تاسیسات ساختمانی هستند و حتی این متخصصان می توانند هزینه تمام شده ساختمان ها را کاهش دهند، زیرا طراحی و اجرای تاسیسات ساختمانی بهره وری ما را در ساختمان ها ارتقا می‌بخشد.

رجبی اضافه کرد: در حالی که در حوزه ساخت و ساز باید افراد دارای صلاحیت حضور مستمر داشته باشند، اما برخی شهرداری‌ها از جمله شهرداری تهران در برابر این منطق مقاومت می کنند و جای تعجب دارد که در حوزه ساخت و ساز دندانپزشک، پزشک و کاسب فعال شود، اما مهندسان نتوانند دراین حوزه به عنوان مجریان ذی‌صلاح تاثیرگذار شوند.

رجبی همچنین در جمع خبرنگاران نیز در خصوص رونق بازار مسکن و خروج این بخش از رکود خاطرنشان کرد: برای رونق ساخت و ساز باید بانک مسکن تقویت و بخش خصوصی حمایت شوند تا با افزایش تسهیلات، قدرت خرید مصرف کنندگان افزایش یابد.

نظر شما