شناسهٔ خبر: 41370 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اقدامات و برنامه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی مازندران

افتتاح بخشی از پروژه‌های راهسازی و مسکن مهر مازندران در هفته دولت/ اجرای پروژه‌های بازآفرینی در محلات هدف ساری

عکس ترکیبی مدیران ستادی اداره‌کل راه و شهرسازی مازندران عنوان کردند: از مهمترین برنامه‌های پیش‌روی این اداره‌کل افتتاح چهار پروژه راهسازی و ۷۰۰ واحد مسکن مهر طی هفته دولت همچنین اجرای پروژه‌های بازآفرینی در محله‌های هدف ساری شامل غفاری و چمران ساری، کتی بابل، عباس‌آباد نکا، اسپیاری آمل و شهدای محله قائمشهر است.

علی اکبر ییلاقی، مدیرساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح مهمترین برنامه‌های این اداره‌کل درحوزه راهسازی پرداخت و گفت: هفته دولت شاهد افتتاح چندین پروژه حوزه راهسازی در استان خواهیم بود که شامل تعریض و بهسازی محورهای نور- چمستان- آمل ﴿به طول پنج کیلومتر﴾، نکا- نیروگاه ﴿سه کیلومتر﴾ و جویبار- کیاکلا ﴿چهار کیلومتر﴾ همچنین سه دستگاه زیرگذرمیرودپشت، هنگه‌پشت و نجارکلای کنارگذر جنوبی بابل است.

مدیرساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی مازندران در معرفی طرح‌های در دست اجرای این اداره‌کل در حوزه توسعه راه‌ها گفت: چهار بانده کردن جاده گلوگاه به دامغان که در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار دارد در دست اقدام است و از دیگر طرح‌های مهم این اداره‌کل می‌توان به مسیر زاغمرز به بهشهر اشاره کرد.

وی در حوزه ساخت راه‌های جدید نیز به محور قزوین – تنکابن اشاره کرد و توضیح داد: این محور که حدود ۱۴ کیلومتر تونل برای آن در نظر گرفته شده در طول سال‌های گذشته پیشرفتی ۲۵ درصدی را به ثبت رسانده است و از ۲۰ درصد به ۴۵ درصد افزایش یافت. این امیدواری وجود دارد که با تکمیل این راه یک مسیر جدید برای اتصال شهرهای مرکزی کشور به استان‌های شمالی به وجود بیاید و از این‌رو پروژه قزوین – تنکابن با سرعت بالایی پیگیری می‌شود.

ییلاقی افزود: چهاربانده کردن جاده گلوگاه به دامغان که در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار دارد در دست اقدام است و از دیگر طرح‌های مهم این اداره‌کل می‌توان به مسیر زاغمرز به بهشهر اشاره کرد. همچنین تعریض و چهارخطه کردن محورهای ارتباطی نکا به نیروگاه، هراز، سوادکوه، بهنمیر، قائم‌شهر ـ کیاکلا، درویش‌خیل ـ فریدونکنار، آمل ـ بابل قدیم، آمل ـ چمستان ـ نور و ... در دست اجراست.

افتتاح ۷۰۰ واحد مسکن مهر استان درهفته دولت

همچنین مهران مهردادی، مدیر مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: از ۵۸ هزار و ۱۲۴ واحد مسکن مهر در تعهد این اداره‌کل ۵۰ هزار و ۳۰۵ واحد افتتاح رسمی شده و ۷۰۰ واحد نیز هفته دولت افتتاح می‌شود.

وی افزود: از ۷۱۱۹ واحد باقی مانده ۵۰ درصد تا پایان سال افتتاح می‌شوند و مابقی متعلق به واحدهای مشکل‌دار یا فاقد متقاضی است. می‌توان پیش‌بینی کرد که تا پایان امسال پرونده مسکن مهر استان بسته شود.

مهردادی گفت: یکی از پروژه‌های مهم مسکن مهر، پروژه بزرگ ۲۴۰۰ واحدی تعاونی است که تا پایان امسال ۱۴۰۰ واحد آن تحویل می‌شود.

اجرای برنامه‌های مشارکتی بازآفرینی درمحلات هدف مازندران

سعید میرزاپور، رئیس اداره بهسازی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی مازندران نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری ضمن اشاره به این مطلب که تا کنون محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی در استان مشخص و در حال ارزیابی کارشناسان است، گفت: ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت استان در بافت ناکارآمد سکونت دارند و در مازندران ۴۸۰۰ هکتار بافت فرسوده (ناکارآمد میانی) و ۱۱۹۱ هکتار سکونتگاه غیررسمی داریم که در ۳۸ شهر استان پراکنده‌اند و اکنون در حال اجرای پروژه‌های متعدد از ردیف بودجه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی در این مناطق هستیم.

رئیس اداره بهسازی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی مازندران ادامه داد: پنج شهر ساری، بابل، آمل، قائمشهر و نکا دارای سکونتگاه غیررسمی هستند که امسال در نظر داریم پروژه‌های بازآفرینی را در محله‌های غفاری و چمران ساری، کتی بابل، عباس‌آباد نکا، اسپیاری آمل و شهدامحله قائمشهر تکمیل کنیم.

میرزاپوربا بیان اینکه بیشترین مساحت بافت ناکارآمد استان مازندران (۶۴۰ هکتار) به ساری تعلق دارد، افزود: از جمله اقدامات مهمی که در دولت تدبیر و امید برای بازآفرینی شهری سکونتگاه‌های غیررسمی و احیای بافت فرسوده ساری انجام شده می‌توان به تبدیل پادگان شهید فرامرزی نیروی زمینی ارتش به مرکز جامع فرهنگی شامل سینما، خانه گفتمان، مرکز موسیقی و موزه همچنین ساماندهی رودخانه تجن و تلاش برای تبدیل آن به مرکز تفریحی در آینده نزدیک اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به بافت تاریخی ساری عنوان کرد: محدوده کهن و تاریخی ساری عمری ۱۰۰ ساله دارد و در ۱۳۴ هکتار مساحت عمده بناهای تاریخی را شامل می‌شود. در این محدوده ساختار محله‌ای با اصالت جغرافیایی حفظ شده و محله‌های تاریخی ساری محل حیات اجتماعی و اسکان اصیل هستند.

رئیس اداره بهسازی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه محله‌های تاریخی آب‌انبار نو، بهرام اتر، نعل‌بندان، اصفهانی‌محله و شاه‌غازی بن یکپارچگی اجتماعی خود را حفظ کرده‌اند، تاکید کرد: خوشبختانه محله‌های تاریخی ساری در معرض آسیب‌های اجتماعی قرارنگرفته‌اند.

وی افزود: ازجمله بناهای تاریخی ساری می‌توان به ساختمان فاضلی اشاره کرد که قسمتی از آن مربوط به دوره پهلوی و نیم دیگر آن مربوط به دوره قاجار است. این بنا که در بافت فرسوده شهر ساری قرار دارد مورد مرمت و بهسازی قرار گرفته و قرار است به یک مکان فرهنگی، تفریحی تبدیل شود. بازار علامه ابن شهرآشوب ساروی نیز یکی از دروازه های تاریخی شهر ساری به نام دروازه بابل بوده است که با رویکرد بازآفرینی با معماری بومی ساخته شده و اکنون یکی از بناهای تجاری شهر ساری است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که اکنون چندین پروژه توانمندسازی و بازآفرینی محلات ناکارآمد در استان انجام و یا در حال اجراست، گفت: خوشبختانه طی بحث‌های انجام شده سه تفاهم‌نامه با کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر امضا کرده و اقداماتی را با مشارکت این بخش‌ها به اجرا رساندیم. ضمن اینکه ساماندهی روستاهای واقع در حریم شهر، بازیافت زباله‌ها، ساماندهی رودخانه‌های محدوده قانونی شهرها و توسعه مدل ایجاد کسب و کار به صورت خرده محله از مهم‌ترین اقدامات ضروری برای اجرا در حوزه بازآفرینی شهرهای استان به شمار می‌رود.

میرزاپور با تاکید براینکه افزایش سرانه‌های بهداشتی در محلات هدف نیز از ضروریات محلات ناکارآمد در این استان محسوب می‌شود، عنوان کرد: ایستگاه‌های راه‌آهن در استان حتما باید در طرح بازآفرینی مازندران قرار گیرند چراکه متعلق به دوره پهلوی اول بوده و علاوه بر ارزش بنای آنها نیاز به نوسازی دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران همچنین با اشاره به نزدیکی بسیار زیاد شهرهای استان نیز بیان کرد: وجود این نزدیکی اهمیت رسیدگی به ورودی و خرودجی شهرها را دو چندان می‌کند که استان برای ساماندهی یه این مبادی نیاز به قیر یارانه‌ای دارد.

وی گفت: بافت پیرامونی خانه فاضلی در شهرستان ساری، رودخانه شهر بابل، هسته مرکزی قائم‌شهر و محله‌های عباس‌آباد و  ترک محله در شهر نکا نیاز به ساماندهی و بهسازی دارد که قطعا در صورت اجرای این اقدامات باعث رشد محله و ارتقای کیفیت زندگی در این مناطق خواهد شد.

نظر شما