شناسهٔ خبر: 41392 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری لرستان خبر داد:

پیگیری کاهش عوارض آزادراه خرم آباد- پل زال

علی زندی‌فر مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: این اداره‌کل پیگیر اجرای طرح کاهش عوارض آزادراه خرم آباد- پل زال برای کاهش تصادفات دراین محور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان، دومین جلسه کارگروه ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان لرستان برگزار شد.

در این جلسه که به ریاست مدیرکل مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری لرستان برگزار شد، علی زندی‌فر، مدیرکل راهداری و حمل و‌نقل جاده‌ای لرستان با ابراز نگرانی از احتمال افزایش تصادفات جاده‌ای در ایام سفرهای تابستانی گفت: براساس اعلام پزشکی قانونی در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱.۲ درصد کاهش در تلفات برون شهری و روستایی به ثبت رسیده اما این روند کاهشی در تیرماه معکوس شده است.

زندی‌فر افزود: بنا بر این گزارش علی‌رغم افزایش ۱۵.۸ درصدی تلفات ناشی از تصادفات درون شهری استان، درمجموع ۲۲.۸ درصد در تلفات برون شهری و ۷۸.۶ درصد در تلفات محورهای روستایی شاهد کاهش در سه ماه نخست امسال هستیم.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد تصادفات و تلفات ناشی از آن در اواخر تیرماه نگران کننده و نیازمند ارائه‌ راهکارهای جدی است، تصریح کرد: ۷۳ درصد از افراد متوفی در محورهای لرستان از اهالی بومی استان و ۲۷درصد غیربومی بوده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای لرستان با بیان اینکه ۶۵ درصد متوفیان جاده‌ای سه ماه نخست امسال، شهرنشین و ۳۵ درصد اهل روستا هستند، افزود: ساعت پیک تصادفات در محورهای استان بین ساعات ۱۶تا ۲۰ گزارش شده و پس ازآن بیشترین تصادفات درساعات بین ۱۲ظهرتا ۱۶عصر و ۸ صبح تا ۱۲ظهر رخ داده است.

وی اظهار کرد: متاسفانه به علت بالا بودن عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال، محور قدیم خرم آباد - پلدختر دارای بار ترافیکی بسیار بالایی است و ازاین رو بیشترین آمار تلفات را به خود اختصاص داده است.

زندی‌فر محورهای خرم‌آباد - پلدختر، خرم‌آباد – بروجرد، خرم‌آباد - کوهدشت و خرم‌آباد - دلفان را به عنوان پرتلفات‌ترین محورهای استان برشمرد و گفت: درمجموع ۴۵ درصد تصادفات سه ماهه امسال بر اثر برخورد رو درروی وسایل نقلیه، ۳۵درصد واژگونی خودرو، ۱۲ درصد تصادف با عابر پیاده، شش درصد برخورد با شیئی ثابت و دو درصد نیز سایر موارد است.

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای لرستان از طرح پیشنهادی برای کاهش عوارض آزادراه خرم آباد- پل زال خبر داد و افزود: درصدد هستیم نامه‌ای را با موضوع کاهش عوارض آزادراه خرم آباد- پل زال خطاب به وزیر راه و شهرسازی تنظیم و با امضای استاندار لرستان به وزارت متبوع ارسال کنیم.

به گفته رئیس پلیس راه استان لرستان از علل اصلی تصادفات اخیر در محورهای جنوبی استان می ‌توان دو خطه و کم عرض بودن محورهای یادشده، گرانی عوارض آزادراه و تحمل بار ترافیکی در جاده قدیم پلدختر را نام برد.

رییس پلیس راه استان لرستان عنوان کرد: مسئولان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در سراسر استان با پلیس راه همکاری دارند اما درشهرستان‌های دورود و چگنی این تعامل بسیار بیشتر و منجر به رفع اکثر نقاط پرتصادف در این شهرستان‌ها شده است.

رضا آریایی، مدیرکل بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری لرستان هم دو بانده بودن جاده‌های کوهدشت، پلدخترو نورآباد و کندی روند پروژه های چهارخطه راه و شهرسازی لرستان را ازعوامل تاثیرگذار در افزایش تصادفات عنوان و تصریح کرد: در برخی جاده‌ها اختلاف زیاد شانه و عرض راه و عدم خط کشی، دلیل عمده تصادفات رخ به رخ است که ضرورت دارد دستگاه‌های متولی نسبت به رفع این نقیصه اقدام کنند.

آریایی با بیان اینکه آمار ۳۵ درصدی واژگونی خودروها می تواند به دلایل سرعت بالا، نوع وسیله نقلیه، استفاده راننده از تلفن همراه و از سوی دیگر کوهستانی و پرپیچ وخم بودن جاده باشد، گفت: پیگیر هستیم که با مساعدت دستگاه‌های خدمت‌رسان آبفا، آبفار، آب منطقه‌ای و برق تعداد خودروهای گشت نامحسوس را افزایش دهیم تا آمار تلفات در مدت باقی‌مانده از سفرهای تابستانی را به حداقل ممکن برسانیم.

وی خواستار محدودیت کوتاه مدت تردد تانکرهای حمل مواد سوختی و شیمیایی در محور قدیم خرم آباد- پلدختر شد و تصریح کرد: این تانکرها علیرغم اینکه درقالب پیمانکاری عمل کرده و عوارض را در جریان قرارداد خود دریافت می‌کنند، حاضر به تردد از آزادراه نیستند وخطرآفرین شده‌اند که ضرورت دارد طی مدت باقی‌مانده از سفرهای تابستانی، تردد آنها در محور قدیم محدود شود.

مدیرکل بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری لرستان از مکاتبات استانداری با شرکت پتروشیمی‌های کشور خبرداد و گفت: با توجه به خطر بالای آتش سوزی تانکرهای حامل سوخت و مواد پتروشیمی ضرورت دارد دفاتری درمرکز استان دایر تا در صورت بروز حادثه از امکانات پتروشیمی کشور برای مهار سانحه استفاده شود.

نظر شما