شناسهٔ خبر: 41425 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اخبار هفتگی حوزه مسکن و شهرسازی؛

درخواست تامین بودجه حفاظت از شهر تاریخی یزد از رئیس‌جمهوری/ تقدیر از نقش‌آفرینان ثبت جهانی شهر یزد/ پرداخت تسهيلات جديد به انبوه‌سازان برای نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری

گزارش آخر هفته تقدیر وزیر راه و شهرسازی از نقش‌آفرینان ثبت جهانی شهر یزد، تشکیل هفتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶، تشکیل شورای مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی ساختمان، پرداخت ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به انبوه‌سازان برای نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری و تشریح عوامل تغییر ماهیت شهرهای‌جدید در کشور از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسکن و شهرسازی در هفته گذشته با اخبار متنوعی همراه بود که بخشی از آنها تشکیل هفتمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ و تقدیر از نقش آفرینان ثبت جهانی یزد، ارایه گزارشی از روند ثبت جهانی یزد توسط محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی درباره ثبت جهانی یزد و درخواست تامین بودجه حفاظت از این شهر توسط مقام عالی وزارت راه و شهرسازی از رئیس جمهوری ایران، افزایش ۴۳ درصدی حجم معامله اوراق تسهیلات مسکن در تیر ۹۶، برگزاری نخستین جلسه شورای بررسی و تایید مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی ساختمان در معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بود.

همچنین، تشریح سیاست های آینده شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی و منابع طبیعی با تاکید بر ممنوعیت جراید از انتشار آگهی تفکیک و فروش اراضی کشاورزی برای ساخت و ساز، تشریح اقدامات کارگروه جدید معماری راه در دولت یازدهم، واکاوی عوامل تغییر ماهیت شهرهای جدید در کشور در گفتگو با محسن نریمان مدیرعامل شهرهای جدید، اعلام پیروز حناچی از هدف گذاری ارزش های تاریخی یزد در طرح جامع و طرح های توسعه شهری، جزئیات مصوبات ۱۳ بندی سی و دومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار و اعلام اجرای ۷۵۰ پروژه خردمقیاس در محلات ناکارآمد در دولت یازدهم بخش دیگری از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

ثبت شهر تاریخی یزد؛ بازخوانی فرهنگ و تمدن ایران‌شهری

وزیر راه و شهرسازی در هفتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ که با حضور اعضای اصلی شورا و مسئولان استانی تشکیل شد با تاکید بر اینکه شهر یزد بر مبنای دو شاخصه کالبدی (معماری و شهرسازی) و سازگاری با طبیعت ثبت جهانی شد، گفت: برای من ثبت تاریخی یزد به این جهت اهمیت دارد که ما داریم در هیاهوی تمدنی جدید به ارزش های تاریخی خود رجوع می کنیم و برگشتی به خود داریم. به واقع داریم بار دیگر تمدن و فرهنگ خود را بازخوانی می کنیم این از نظر من بسیار باارزش است و الگویی است که ما باید آن را برای همه شهرها، پی بگیریم.

وی همچنین گفت: وقتی از بازخوانی تمدن ایران شهری صحبت می‌کنیم بدین‌مفهوم نیست که مانند هزارسال پیش زندگی کنیم و در این مورد ما قطعا نیازمند پیوستگی تاریخی و به روز بودن  هستیم. در واقع، باید بافت‌های تاریخی با بافت‌های پیرامون هماهنگ باشد و حتما باید پیوستگی لازم ایجاد شده باشد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تقدیر از نقش‌آفرینان ثبت جهانی شهر یزد در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران

همچنین وزیر راه و شهرسازی در هفتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری از معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، استاندار، شهردار و معاون عمرانی استانداری یزد به دلیل تلاش برای ثبت جهانی شهر یزد، تقدیر و تشکر کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برگزاری هفتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶

در هفته گذشته، همچنین هفتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری با بررسی چهار موضوع گزارش ثبت جهانی شهر یزد و بررسی الزامات آن، بررسی طرح جامع ساماندهی مجلس شورای اسلامی، گزارش طرح پژوهشی بناهای شاخص و گزارش طرح پژوهشی آزادراه گیلان با حضور وزیر راه و شهرسازی ریاست شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، اعضای اصلی شورا و مسئولان استانی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

هدف‌گذاری ارزش‌های تاریخی یزد در طرح جامع و طرح‌های توسعه‌شهری

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تاثیر تشکیل جلسات شورای عالی شهرسازی و معماری و مصوبات آن در ثبت جهانی یزد و اینکه یزد نه فقط به مردم ایران بلکه به جامعه بشری متعلق است، گفت: ارزش‌های شهر باید به شکل کامل در طرح های توسعه وعمران، هدف گذاری شوند و حتی به عنوان بخشی از ضوابط طرح جامع تلقی شوند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بررسی و تایید مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی ساختمان

نخستن جلسه شورای بررسی و تایید مبانی قیمت‌گذاری در مجموعه معاونت مسکن و ساختمان با حضور حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و اعضای منصوب شده شورای بررسی و تایید مبانی قیمت‌گذاری خدمات‌مهندسی برگزار شد. بر اساس، ماده ۱۱۷ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان (مصوب ۱۳۷۵)، وزارت راه و شهرسازی موظف است به منظور یکسان‌کردن روش‌ها و ایجاد وحدت رویه و جلوگیری از تعارضات در تیهه و تنظیم مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی، مبانی را با توجه به پیشنهادهای واصل‌شده از نظام‌مهندسی و شورای‌فنی استان‌ها و با جلب مشورت آنها تهیه کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پرداخت تسهیلات جدید به انبوه‌سازان برای نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری

همچنین در هفته گذشته با توجه به اولویت وزارت راه و شهرسازی در نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری، دستور ارایه تسهیلات جدید به انبوه‌سازان از سوی بانک‌مرکزی به بانک‌مسکن ابلاغ شد. بر همین اساس، بانک‌مسکن با استفاده از تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم با رعایت سقف حداکثر ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات ساخت مسکن به انبوه‌سازان صرفا در بافت‌های ناکارآمد شهری واگذار می‌کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اجرای ۷۵۰ پروژه خردمقیاس در محلات ناکارآمد در دولت یازدهم

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اجرای ۷۵۰ پروژه خردمقیاس در محلات ناکارآمد شهری را در طول دولت یازدهم تشریح کرد و گفت: در این دوره در مجموع ۷۵۰ پروژه در برنامه شرکت تعریف و اجرا شد که به تدریج از سال ۹۲ شروع و به اجرا درآمد، پروژه‌هایی که تعدادی از آنها تاکنون تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و بخش دیگری همچنان در دست انجام است.

به گفته ایزدی، شرکت عمران و بهسازی طی این دوره در حوزه خدمات روبنایی اقدامات بسیار گسترده‌ای را در محلات هدف سراسر کشور به انجام رسانده و یا در دست اقدام دارد که ساخت ۶۱ بنای آموزشی، ۴۳ بنای بهداشتی و درمانی، ۲۳۱ پروژه بهسازی معابر، ۴۳ فضای سبز و پارک، ۶۵ پروژه تأسیسات شهری (مشتمل بر ارتقا و بهسازی شبکه‌های فاضلاب و آب‌های سطحی، آب، برق، گاز و روشنایی)، ۴۹ سالن ورزشی و ۱۲۰ پروژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی از جمله آنها به شمار می‌رود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح عوامل تغییر ماهیت شهرهای‌جدید در کشور

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت‌عمران شهرهای‌جدید عوامل تغییر ماهیت شهرهای‌جدید در کشور را با واکاوی کرده و گفت: خوابگاهی‌شدن یا فقیرشدن شهرهای جدید هرگز در برنامه‌مان نبود و در همین رابطه، مسکن مهر، چهره شهرهای‌جدید را به شهرهای فقیرنشین تغییر داد، به طوری که ۲۰ درصد واحدهای‌مسکنونی شهرهای‌جدید در حال حاضر در تسخیر مسکن مهر است.

وی همچنین گفت: شهرهای جدید بر اساس قوانین و مقررات شورای‌عالی شهرسازی و معماری، کشور تشکیل شد و در آغاز با این هدف شکل گرفت که مانع از سرریز جمعیتی شهرهای مادر شود.  درواقع می‌خواستیم مانع از حاشیه‌نشینی لجام‌گسیخته شویم و به افرادی که قادر نیستند در شهرهای اصلی صاحب سرپناه شوند، در شهرهای جدید که زمین ارزان‌تر است، امکانی ایجاد کنیم تا این افراد قدرت خرید و خانه‌دار شدن پیدا کنند اما هدف نهایی هم این نبود که ما شهرهای فقیرنشین ایجاد کنیم و در حال‌حاضر در شهرهای جدید خانواده‌های مرفه زیادی سکونت دارند که اقدام به ساخت و خرید خانه‌های ویلایی در این مناطق کرده‌اند؛ شهر صدرای شیراز، پردیس و پرند تهران از این جمله‌اند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افزایش ۴۳ درصدی حجم معامله اوراق تسهیلات مسکن در تیرماه ۹۶ نسبت به ماه قبل

همچنین بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده، معاملات اوراق تسهیلات مسکن در تیرماه ۹۶ نسبت به خردادماه از نظر حجم ۴۳ و از نظر ارزش ۲۳ درصد افزایش داشت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح گام‌های دولت یازدهم در افزایش سرمایه بانک‌مسکن

همچنی علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، گام های دولت یازدهم در افزایش سرمایه بانک مسکن را تشریح کرد و با اعلام در دستور کار بودن توسعه شدن بانک مسکن، گفت: توسعه‌ای شدن بانک‌مسکن در دستور کار دولت است. بانک مرکزی باید نظام‌نامه و ضوابط بانک‌توسعه‌ای را بدهد تا بر آن اساس در کمیسیون اقتصادی دولت، این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد و چهارچوب‌های آن تعیین شود که امیدواریم در سال جاری این مهم محقق شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارتقای نقش سمن‌ها با هدف کاهش تخلفات ساخت و ساز

همچنین در هفته گذشته معاون دفتر نظارت بر طرح های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی با اعلام عقد قرارداری بین معاونت معماری و شهرسازی با موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برای ارتقای نقش سمن ها در حوزه شهرسازی از تصویب و انتشار نتایج مطالعات مشترک وزارتخانه و دانشگاه تهران در آینده‌ای نزدیک خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما