شناسهٔ خبر: 41478 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

بازتاب یک انتخاب شایسته در وزارت راه و شهرسازی

رخ نمایی ارزش بانوان متخصص ایرانی به جهانیان/ یک زن؛ سکاندار بزرگترین شرکت هوانوردی ایران

فرزانه شرفبافی سکان بزرگترین شرکت هوانوردی ایران 'هما' به دست توانای یک زن سپره شد ، فرزانه شرفبافی تیر ماه امسال در راس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت، زن ایرانی در حالی اداره امور شرکت های هوایی را در دست دارد که در برخی کشورهای منطقه ،زنان حق رای دادن و رانندگی ندارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، با انتخاب یک زن بعنوان سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر ارزش بانوان متخصص ایرانی را به جهانیان نشان داد؛ و با عمل خود تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران، به برابری حقوق زن و مرد در بخش های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی اعتقاد راسخ دارد.

شایسته سالاری ملاک انتخاب بالاترین مقام ایران ایر

مهمترین ملاک انتخاب خانم شرفبافی توانایی های حرفه ای و مدیریتی وی بود، این بانوی متخصص با تکیه بر شایستگی های علمی و عملی خود به این مقام رسیده و روابط نسبی و سببی و سیاسی نقشی در این انتصاب نداشته است.

دکتر فرزانه شرفبافی با توجه به مدارج تحصیلی مرتبط و سابقه اش در عرصه هوانوردی و بالاخص سابقه مدیریت های مختلف در ایران ایر در بین گزینه های مطرح به عنوان سکاندار هواپیمایی جمهوری اسلامی 'هما' انتخاب و معرفی شد.

فرزانه شرفبافی، متولد ۱۳۵۲تهران است و بیش از ۲۰ سال سابقه کار در ایران ایر دارد و دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هوافضا از دانشگاه صنعتی شریف است که با ارایه رساله دکترای خود با عنوان چگونگی پیری هواپیماها و ابداع رابطه ریاضی اثبات و روش محاسبه تنش در سازه هواپیماها موفق به دریافت مدرک دکترای هوافضا از این دانشگاه شده است.

وی برترین پژوهشگر وزارت راه و ترابری، برترین مدیر پژوهشی وزارت راه و شهرسازی، ساخت سیمولاتور ارابه فرود هواپیمای بوئینگ در مقطع کارشناسی ارشد و ساخت دستگاه سنجش خمش بال هواپیما در مقطع کارشناسی و کسب رتبه اول مهندسی مکانیک ایران دررابطه با این موضوع از سوابق شرفبافی در ایران ایر است.

ارایه مقالات متعدد پژوهشی در سطح بین المللی مثل ایکائو و یاتا، مدرس مباحث مربوط به هواپیماهای فوکر و بویینگ، رئیس مرکز آموزش و بهسازی منابع انسانی هما، رییس ارشد تضمین کیفیت در مهندسی و تعمیرات 'هما'، دبیر انجمن علمی حمل و نقل هوایی، مدیرکل پژوهش و بهسازی منابع انسانی 'هما' و کارشناس رسمی دادگستری در رشته صنایع هوایی و فضایی و سر ممیز سیستم های مدیریتی کلان از سوابق وی در عرصه هوانوردی کشور است.

وی اولین بانوی معاون مدیرعامل و اولین بانوی عضو هیات مدیره هما، اولین بانوی تاثیر گذار بر فرهنگ هوانوردی کشور، اولین بانوی معلم هواپیما، اولین بانوی فارغ التحصیل هوافضا درایران، اولین بانوی دبیر انجمن علمی حمل و نقل هوایی ایران و اولین مدرس سیستم های مدیریت ایمنی با تاییدیه یاتا است.

ایران ایر قدیمی ترین شرکت هواپیمایی خاورمیانه

برای پی بردن به اهمیت انتخاب خانم شرفبافی بعنوان سکاندار ایران ایر، نخست باید شناخت دقیقی از این شرکت هواپیمایی داشته باشیم ایران ایر یا هُما (با نام رسمی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) شرکت هواپیمایی حامل پرچم کشور ایران و قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی در خاورمیانه است که به ۵۶ مقصد پرواز انجام می‌دهد.

ایران ایر هم اکنون حدود ۵۵ هواپیما در اختیار دارد که ۷ فروند آن هواپیماهای جدید هستند و در قراردادی که اخیرا ایران ایر با شرکت ایرباس، بوئینگ و ای تی آر منعقد کرده خرید ۲۰۰ هواپیما نسل جدید را در دستور کار قرار داده که تاکنون ۷ فروند آن تحویل شده است.

دفتر مرکزی ایران ایر با بیش از ۱۰ هزار پرسنل در فرودگاه مهرآباد تهران قرار دارد و قطب این شرکت هواپیمایی برای پروازهای بین‌المللی، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و برای پروازهای داخلی، فرودگاه بین‌المللی مهرآباد است و سالیانه بیش از ۵ میلیون مسافر توسط این شرکت در مسیرهای داخلی و خارجی جابجا می شوند.

استقبال کارکنان ایران ایر از انتخاب جدید

اتفاقات خوب اخیر در ایران ایر، با وجود گذشت تنها مدت کوتاهی از مسئولیت فرزانه شرفبافی، بارقه ای از امید را در دل هماییان ایجاد کرده است. انتصاب های بجا و شایسته ی سرپرست معاونت های مالی، مهندسی و تعمیرات وعملیات، توجه به خدمات رفاهی کارکنان، ایجاد راه های جدید مستقیم ارتباط هماییان با ایشان از جمله اقدامات بانوی سکاندار ایرلاین ملی است.

قطعا هماییان نیز در کنار این بانوی فرهیخته و پرتلاش درجهت اعتلای نام همای ایران ازهیچ کوششی دریغ نخواهند کرد و باور دارند تنها با همدلی، یکپارچگی وحمیت سازمانی می توانند به روزهای اوج خود بازگردند.

زنان در دولت یازدهم

بدون شک حضور زنان اندیشمند و متخصص در مسئولیت های مختلف در دستگاه های اجرایی، اهمیت جایگاه زنان را در جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد و در گذشته دولت ها به این موضوع اهتمام ویژه ای داشتند و در دولت دوازهم نیز رئیس جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد از خدمات بانوان ایرانی در کابینه دوازهم استفاده کند.

هرچند که سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت امور زنان و خانواده و معاونت حقوقی رئیس جمهور با ریاست سه زن کار خود را در دولت یازدهم آغاز کردند اما به نظر می رسد با حضور زنان متخصص در کابینه دولت دوازدهم نقش آنها مضاعف خواهد شد.

دگاه دکتر روحانی در مورد حضور زنان

به گزارش ایرنا تبعیض برای زنان ما قابل قبول نیست. جنسیت نمی‌تواند معیار درستی برای تصدی مسئولیت‌ها در جامعه باشد. در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باید زنان همانند مردان نقش ایفا کنند.

امروز که نیاز به حرکت جامعه برای رشد داریم باید جمعیت ۵۰ درصدی زنان را مورد توجه قرار دهیم. حتی باید امروز در برخی مشاغل مدیریتی سهمی برای زنان قائل شویم. با یک عقب ماندگی مزمن تاریخی در این زمینه مواجهیم و باید این عقب ماندگی جبران شود. در دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت، جنسیت معیار نخواهد بود.
 دولت آینده، دولتی است که فرصت برابری برای زنان و مردان ایجاد می‌کند. اگر زنان نقش برابری در رشد اجتماعی و توسعه دارند، پس باید دارای حقوق و فرصت‌های برابری در کنار مردان باشند.

 عدالت به معنای فرصت برابر در فعالیت‌های علمی، اجتماعی و سیاسی است و دولت تدبیر و امید این برابری را بین مردان و زنان برقرار می‌کند.

این گزارش را با سخنان دکتر اسحاق جهانگیری به پایان می بریم و امیدواریم دولت دوازدهم گام های بیشتری در مسیر حضور زنان در مناصب مدیریتی بردارد.

جهانگیری می گوید: زنان ایرانی شایستگی و ظرفیت های بالایی دارند و با توجه به حضور تعداد زیادی از آنها در دانشگاه ها و دستگاه های دولتی در طی سال های اخیر، اکنون می توان فضایی فراهم کرد که جامعه از توانمندی و نگاه خاص این قشر بیشتر بهره مند شود.

نظر شما