شناسهٔ خبر: 41548 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق خبر داد:

افزایش ۱۲۶ درصدی صادرات کالا ازطریق راه‌آهن زاهدان به کویته پاکستان

ارجونی مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور مستقر در زاهدان گفت: صادرات کالا از طریق خط ریلی زاهدان به کویته پاکستان در چهار ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۲۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مجید ارجونی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۱۰ هزار و ۶۰۳ تن کالا در چهار ماه گذشته ازطریق خط ریلی زاهدان - کویته به پاکستان صادر شد؛ درحالی که میزان صادرات مدت مشابه پارسال چهار هزار و ۶۹۲ تن بود.

وی افزود: همچنین میزان واردات کالا از پاکستان به ایران از طریق این خط ریلی از پنج هزار و ۷۲۷ تن سال ۹۵ با رشد پنج درصدی به ۶ هزار و سه تن در چهار ماه اول امسال رسید.

وی افزود: میزان ترانزیت کالای خروجی از مرز میرجاوه از هزار و ۹۵۵ تن پارسال با رشد ۶۰ درصدی به سه هزار و ۱۲۸ تن در چهار ماه نخست سال جاری رسید.

وی بیان کرد: میزان ترانزیت کالای خروجی از راه آهن زاهدان به مرز سرخس از ۲ هزار و ۶۶۳ تن پارسال با رشد ۲۹ درصدی به سه هزار و ۴۳۹ تن از ابتدای امسال تاکنون رسیده است.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده کالاهای صادراتی توسط این خط ریلی به پاکستان بوده است.

به گزارش ایرنا فوتس اویل به عنوان محصول جانبی فرآیند تولید پارافین جامد است که در این محصول مقدار زیادی روغن و اسیدهای چرب وجود دارد.

ارجونی اظهار داشت: همچنین عمده کالاهای وارداتی از طریق خط ریلی زاهدان - کویته شامل برنج، کنجد و عمده کالاهای ترانزیتی شامل گوگرد خام بوده است.

وی بیان کرد: میزان تناژ بارگیری چهار ماهه پارسال، ۲۴ هزار و ۲۴۸ تن بوده که با بارگیری ۲۶ هزار و ۶۲ تن در سال جاری به رشد ۷ درصدی رسیده است.

راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای ۱۲۹۷ و ۱۲۹۸ (۱۹۱۸-۱۹۱۹ میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول ۶۰۰ کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از ۲ سال ساخته شد. 

اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن ۲ نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است. 

موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده که از سالیان دور کالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور کنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد - بافق - بندرعباس و زاهدان - بم - کرمان و در آینده نزدیک مشهد - زاهدان - چابهار زمینه ایجاد کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال کشورهای آسیای مرکزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و کشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است. 

در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور به دلیل قرارگرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شکوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد به طول هزار و ۳۳۰ کیلومتر را آغاز کرده است. 

سیستان و بلوچستان با ۱۹ شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۴ نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.

نظر شما