شناسهٔ خبر: 41549 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آخوندی در آیین افتتاح بخشی از كریدور شماره ۱۰ در استان كردستان:

توسعه زیرساخت‌های ریلی و هوایی در سنندج با هدف تكمیل كریدور شماره ۱۰/ برنامه‌ریزی پروازهای فرامرزی با ناوگان ATR از فرودگاه سنندج

مراسم وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح بخشی از كریدور شماره ۱۰ در استان كردستان خبر داد: با هدف توسعه زیرساخت‌های حمل ونقل هوایی و ریلی در این استان از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خواستم تا برنامه‌ریزی دقیقی برای آغاز پروازهای فرامرزی از فرودگاه سنندج به كشورهای همسایه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح ۷۵ كیلومتر از بزرگراه میاندوآب- كرمانشاه به عنوان بخشی از كریدور شماره ۱۰ گفت: در ابتدا از مهندسان، مشاوران و پیمانكاران كه زحمت زیادی را در ساخت و تكمیل این كریدور دارند تشكر می‌كنم. اینكه علی‌رغم همه تنگناهای مالی ماموریت خود را به نحو احسن انجام می‌دهند قابل تقدیر است.

وی با بیان اینكه همواره گفته‌ام زاگرس یك خطه تمدنی برای ایران است افزود: تاریخ ایران و تمدن ایرانشهری همواره به این خطه مدیون است. آثاری با بیش از ۲ هزار سال قدمت در كردستان وجود دارد كه نشان دهنده سهم بالای استان در پایداری تمدن ایرانشهری است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همواره بیش از مسائل عمرانی و فیزیكی این منطقه ظرفیت انسانی و فرهنگی آن و نقش مهمی كه در توسعه ایران دارد برای من مهم بوده است. به همین دلیل بود كه توسعه این منطقه را در قالب كریدور شماره ۱۰ به عنوان یك ایده طراحی كردیم.

آخوندی توضیح داد: براساس این طرح ۵ استان را در داخل به یكدیگر متصل می‌كنیم و در گام بعدی با اتصال فراسرزمینی به اروپا و جنوب خلیج فارس توسعه كریدور شماره ۱۰ را رقم می‌زنیم.

این مقام مسئول به موقعیت خاص و مهم كردستان در مسیر توسعه كریدور شماره ۱۰ اشاره كرد و گفت: به راحتی می‌توانیم این كریدور را تا مدیترانه ادامه دهیم. هم‌اكنون ریل ما تا نقده آماده شده است و وقتی به سنندج برسد می‌تواند تا كردستان عراق ادامه داشته باشد و از این طریق خط ریلی این كریدور نیز كامل شود.

وی ادامه داد: بیشترین منابع آب در این منطقه قرار دارد و ۱۷ درصد جمعیت كشور در كریدور شماره ۱۰ قرار دارد. بنابراین با توجه و توسعه به این منطقه توسعه توریسم نیز اتفاق می‌افتد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه شبكه حمل ونقل این منطقه فقط راهی نیز و ریل و هوا را نیز شامل می‌شود گفت: نهایتا باید راه و ریل را به دریا متصل كنیم و این منطقه را به سمت توسعه فرامرزی ببریم.

آخوندی با بیان اینكه تلاش كرده‌ایم بتوانیم زیرساخت حمل ونقل هوایی را در این منطقه توسعه دهیم گفت: فرودگاه سنندج و سقز نقش مهمی در منطقه دارند و باید به فرودگاه‌های پیرامون خود متصل شوند و این مهم در برنامه اصلی من است.

وی به سفر امروز خود با ناوگان ATR به سنندج اشاره كرد و گفت: خرید هواپیماهای ATR با این هدف انجام شد كه فرودگاه‌های كوچك‌تر نیز به نسبت فرودگاه‌های بزرگ‌تر فعال شود. رونق فرودگاه‌های كوچك با ناوگان ATR امكان ‌پذیر است و ما تنها با خرید این هواپیماها می‌توانستیم پروازهای كوچك را برقرار كنیم و كار را برای سفر تجار، گردشگران، دانشگاهیان آسان سازیم.

آخوندی با اعلام اینكه تا ۳ هفته دیگر پروازهای تهران-سنندج با این هواپیماها برقرار می‌شود گفت: به ایران‌ایر دستور دادم ا از فرودگاه سنندج به مناطق فرامرزی هرچه سریعتر پرواز دایر شود تا ما بتوانیم ارتباط این منطقه با پیرامون آن را برقرار كنیم و به سنندج را به شبكه فرامرزی متصل نماییم.

وی همچنین به گسترش شبكه ریلی در این منطقه اشاره كرد و گفت: اتصال همدان به سنندج برای ما بسیار مهم است. البته ۶۰ درصد پیشرفت كاردر بخش زیرساخت داشته‌ایم و عملیات ریل‌گذاری در ۴ قطعه ادامه دارد.

وزیر راه و شهرسازی با توضیح اینكه در سال ۹۶ اتصال ۵ مركز استان را در اولویت قرار دادیم گفت: سنندج در گام بعدی به عنوان ۵ مركز دوم اتصال ریلی انتخاب خواهد شد.

آخوندی با بیان اینكه پروژه‌های در حال اجرا در استان بسیار سنگین است گفت: رقم نهایی كردن عملیات پروژه قطار همدان به سنندج رقم بزرگی است كه نهایتا امیدوار هستم علی‌رغم همه تنگناهای مالی تعهدات خود را برای كردستان عملی كنم و شاهد رفاه و امنیت بیشتر مردم این منطقه باشم.

نظر شما