شناسهٔ خبر: 41610 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بازنگری طرح جامع شهر جدید سهند در کمیته فنی یک شورای‌عالی/ پیشنهادات ۱۱ بندی کمیته فنی شورا به مشاور طرح و شرکت عمران شهرهای‌جدید

جلسه طرح جامع شهر سهند در کمیته فنی شماره یک (کمیته توسعه و عمران) شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران موردبازنگری و بررسی قرار گرفت و در طی آن اعضای کمیته فنی در ۱۱ بند پیشنهادات کمیته را به مشاور طرح و شرکت عمران شهرهای‌جدید ارایه کردند تا با لحاظ موارد مطروحه طرح تهیه و برای تصویب به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، ارایه شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست بازنگری طرح جامع شهر سهند در کمیته فنی شماره یک شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برگزار شد.

بنا بر این گزارش، شهر جدید سهند در مجاورت کلانشهر تبریز و با هدف کنترل رشد بی‌رویه و جذب سرریز  جمعیتی مرکز استان آذربایجان‌شرقی حدود دو دهه قبل تاسیس شد. در حال حاضر پس از گذشت  ۱۸ سال از تصویب طرح جامع و با توجه به تحولات اخیر درخواستی مبنی بر بازنگری طرح جامع شهر جدید سهند از جانب شرکت عمران شهرهای جدید و مسئولین استانی جهت بررسی به دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارسال شده است. این موضوع نیز دستور کار کمیته فنی شماره یک، که کمیته بررسی طرح‌های توسعه و عمران است، قرار گرفت.

به گفته نیکخواه دبیر کمیته فنی یک شورای عالی، پیرو تحولات توسعه شهری و قرار گرفتن شهر جدید سهند به عنوان محل شکل‌گیری مسکن مهر تبریز، فرآیند تصویب مطالعات مربوط به این شهر در شورای‌عالی به تعویق افتاد. همچنین به دنبال تغییرات گسترده‌ای که در نتیجه مسکن مهر در وضعیت این شهر جدید به‌وجود آمد، لزوم بازنگری در مطالعات طرح جامع احساس شد. لذا مهندسین مشاور در این راستا گزارشی را تهیه کردند.

این گزارش‌ها که از وضع کنونی شهر جدید سهند است، زمینه‌های تحلیل و حرکت به سمت ایده‌های پیشنهادی را فراهم می‌آورد و با توجه به نوع برنامه‌ریزی و باز بودن دست برنامه‌ریزان در استفاده از زمین، انتظار می‌رود برنامه‌ها در شهرهای جدید بهتر صورت گیرد. در این مطالعات مسائلی از قبیل پیشینه شکل‌گیری شهر جدید سهند، وضع موجود محیط‌زیست، مطالعات اجتماعی و اقتصادی، خصوصیات کالبدی، شناخت و بررسی کاربری اراضی، تحلیل و بررسی وضعیت مسکن، بررسی وضعیت تاسیسات شهری، شبکه ارتباطی ترافیک و موارد دیگری بررسی شده‌اند.

گفتنی است، در نتیجه این بررسی‌ها، پیشنهاد افزایش مساحت شهر جدید به علت اضافه کردن فازهای شهر و توسعه بيشتر آن ارائه شد.

در ادامه مهندس مشاور اذعان داشت بر اساس وضعیت مورفولوژی، این شهر می‌تواند نقش گردشگری را به‌عنوان نقش پایه خود بگیرد. همچنین وی اذعان داشت که برخی از مراتع وسیع به پارک جنگلی تبدیل شوند.

اعضای کمیته فنی شورای‌عالی معماری و شهرسازی این طرح پیشنهادی را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند و با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط مشاور و مسئولین محلی، کمیته فنی بررسی دقیق موضوع را در چارچوب موارد زیر به جلسه بعدی موکول نمود و مقرر شد مشاور طرح و شرکت عمران شهرهای‌جدید در این چارچوب به ارائه تفصیلی طرح بپردازد:

۱. ضمن بررسی دلایل موجد احداث شهر جدید سهند، میزان تحقق اهداف اولیه خصوصاً در جذب جمعیت کلانشهر تبریز و همچنین نقش در نظر گرفته شده برای شهر جدید در افق طرح فعلی ارائه شود.

۲. برنامه ریزی مسکن شامل تعداد واحدهای مسکونی خالی، مسکونی موقت و مسکونی مورد نیاز ارائه شود.

۳. احکام طرح فرادست و الزامات طرح مجموعه شهری تبربز در طرح تحلیل شود.

۴. وضعیت کاربري‌های خدماتی در طرح قبلی، میزان تحقق آن در وضع موجود به همراه جداول سطوح و سرانه‌های طرح قبلی، وضع موجود و پیشنهادی ارائه شود.

۵. با توجه به اینکه ۲۵ درصد جمعیت افق طرح علی رغم گذشت ۶ سال تاکنون محقق نشده است، ضرورت‌های توسعه کالبدی شهر خصوصاً در اراضی مرتعی شرق و شمال شرق ارائه شود.

۶. در خصوص تداخلات تقسیماتی حریم و محدوده اسناد و دلایل توجیهی قانونی ارائه شود.

۷. در خصوص نحوه حل معضل مربوط به انفصال کالبدی محلات، اظهار نظر شود.

۸. نقش و عملکرد بزرگراه تبریز-سهند و اراضی همجوار آن در انطباق با طرح جامع تبریز مورد بررسی قرار گیرد.

۹. اعلام‌نظر وزارت نیرو درخصوص منابع تامین کننده آب شرب ارائه شود. ضمن اینکه تدابیر در دست اجرا جهت احیای دریاچه ارومیه و تاثیر آن در پیشنهادات مربوط به کارگروه طرح بررسی و تحلیل شود.

۱۰. با توجه به اینکه سطح وسیعی از اراضی شهر در اختیار دانشگاه صنعتی سهند بدون استفاده رها شده است، پیشنهادات طرح در این خصوص ارائه شود.

۱۱. ضمن آسیب‌شناسی ضوابط و مقررات طرح مصوب و تحلیل آسیب‌های موجود، ظرفیت جمعیت‌پذیری طرح جامع درصورت تحقق ضوابط و مقررات ساختمانی شهر مورد ارزیابی قرار گیرد.

نظر شما