شناسهٔ خبر: 41639 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در کمیسیون ایمنی راه‌ها ارائه شد:

گزارش وضعيت ايمنی شبكه راه‌های استان مركزی/ سهم تلفات ناشی از واژگونی بالاتر از میانگین کشوری است/ کنترل خطای انسانی یک کمپین قوی نیاز دارد

کمیسیون ایمنی راه‌ها مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی با بیان اینکه «در سال‌های ۹۵،۹۴،۹۳ به ترتیب ۴۹۵، ۴۹۳ و ۵۱۳ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند» گفت: علی رغم رشد ۹ درصدی در دو سال ٖآخر، شاهد تحقق ۷۱ درصد از تکلیف برنامه پنجم مبنی بر کاهش ۱۰ درصدی تلفات رانندگی هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هشتاد و هفتیم نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها به ریاست مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی و حضور اعضا به‌علاوه استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی و مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. و در ابتدای جلسه و در راستاي پيگيري تكميل سامانه اطلاعات سوانح و حوادث حمل‌ونقل كشور مبني بر ثبت برخط اطلاعات، مقرر شد دستگاه‌هاي مربوطه، پيگيري‌هاي لازم را در جهت برطرف كردن موانع موجود در برقراري ارتباط سيستمي و برخط انجام دهند و دبيرخانه نسبت به برگزاري جلسه با بخش فناوري اطلاعات دستگاه‌ها در راستاي رفع مشكلات اقدام نمايد.

 غلام عباس بهرامی نیا مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی در ادامه این جلسه به ارائه گزارشی در خصوص نتیجه کمیسیون اجرایی آیین‌نامه مدیریت ایمنی و سوانح رانندگی این استان پرداخت و گفت: استان مرکزی با جمعیتی بالغ‌بر یک‌میلیون و ۴۲۹ هزار نفر در مساحت ۲۹ هزار و ۱۲۷کیلومترمربع دارای ۱۲ شهرستان، ۳۳ شهر و ۱۳۹۴ روستا است. همچنین یک‌سوم صنایع مادر و ۲۷۰۰ واحد صنعتی در این استان وجود دارد.

وی افزود: این استان دارای سه پایانه، ۲۰ مجتمع خدماتی-رفاهی فعال، ۲۵ راهدارخانه، ۹ پاسگاه پلیس‌راه، ۳۰ پایگاه اورژانس جاده‌ای و ۱۲ پایگاه هلال‌احمر است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی بیان اینکه « ۲.۱ درصد راه‌های برون‌شهری و ۲.۸ درصد از راه‌های روستایی کشور در استان مرکزی قرار دارد» گفت: درمجموع ۶۲۸۸ کیلومتر انواع راه در استان مرکزی است که ۴۴۰۸ کیلومتر آن را راه‌های روستایی تشکیل می‌دهند.

بهرامی نیا با اشاره به میزان تردد در محورهای استان مرکزی بیان داشت: با در نظر گرفتن رشد سه درصدی تردد نسبت به سال قبل به‌طور میانگین، روزانه بالغ‌بر ۴۹۶ هزار وسیله نقلیه  و ۳۳۳ وسیله  در ساعت در سطح راه‌های استان مرکزی تردد می‌کنند که از این حیث استان دارای رتبه ۸ کشوری است.

وی با اشاره به سهم تردد وسایل نقلیه سنگین گفت: ۲۴ درصد تردد‌های سطح استان از سوی وسایل نقلیه سنگین  انجام می‌شود که از این حیث این استان دارای رتبه ۵ کشوری است و علی‌رغم اینکه ۲.۱ درصد از راه‌های برون‌شهری در استان مرکزی قرار دارد اما سهم وسایل نقلیه حدوداً ۵ درصد است.

سهم ۶۰ درصدی تردد پلاک‌های غیر بودمی در جاده‌های استان مرکزی

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی همچنین به تعداد سامانه‌های هوشمند موجود در سطح راه‌های استان اشاره کرد و گفت: ۲۳ دوربین نظارت تصویری، ۲۶ دستگاه ثبت تخلفات عبور و مرور، ۲ دستگاه سامانه‌های توزین در حال حرکت درراه‌های استان فعال هستند و طبق گزارش سامانه پلاک خوان، ۴۰ درصد تردد در محورهای استان با پلاک بومی و ۶۰ درصد با پلاک‌های غیربومی صورت می‌پذیرد.

بهرامی نیا در ادامه با اشاره به نتایج حاصل از برگزاری جلسات کمیسیون ایمنی استان مرکزی خاطرنشان کرد: از  سال ۹۳ تا ۴ ماهه ۹۶، ۱۷ جلسه تشکیل و ۱۳۷ مصوبه تهیه شده است که اهم مصوبات در سه سال گذشته شامل؛ تهیه بانک اطلاعاتی تصادفات  در محیط GIS و انجام تحلیل‌های  کارشناسی در جهت اولویت‌بندی و ارائه راهکارهای ایمنی برای محورهای ارتباطی استان بوده است.

وی افزود: در تمام جلسات کمیسیون ایمنی تجزیه‌وتحلیل وضعیت ایمنی درهمان جلسه ارائه  و به‌دقت از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد تا اقدامات لازم تصمیم‌گیری شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی اظهار داشت: در سال‌های ۹۵،۹۴،۹۳ به ترتیب ۴۹۵، ۴۹۳ و ۵۱۳ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داند شاهد رشد ۹ درصدی در دو سال ٖآخر هستیم.

تحقق ۷۱ درصدی تکلیف برنامه پنجم در کاهش ۱۰ درصدی تلفات

بهرامی نیا  با توجه تکلیف کاهش ۱۰ درصدی تلفات رانندگی در برنامه پنجم توسعه تصریح کرد: علی‌رغم اینکه در سال گذشته با افزایش تلفات مواجه بودیم اما بر اساس هدف‌گذاری، ۷۱ درصد از هدف برنامه پنجم توسعه در کاهش تلفات ناشی از تصادفات در استان مرکزی محقق شده است و یک موفقیت محسوب می‌شود.

وی افزود: آمار تلفات ناشی از تصادفات به تفکیک محل فوت  بیانگر این مطالب است که علی‌رغم روند کاهشی تلفات، سهم استان در آمار تلفات در محل حادثه بیشتر از میانگین کشوری است که نشان‌دهنده شدت بالای تصادف در استان محسوب می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی در ادامه بیان داشت: طبق این گزارش از حیث نوع برخورد، سهم تلفات ناشی از واژگونی بالاتر از میانگین کشوری است. همچنین استان از تخلفات رانندگی ۱۱ درصد و رتبه ۱۳ کشور را در اختیار دارد. آمار تلفات به تفکیک خودرو و متوفی نیز حاکی از آن است که علی‌رغم کاهش تلفات و سهم درصدی در گروه کاربران، ادوات کشاورزی، موتورسیکلت، وانت، دانش آموزان، عابران پیاده و خودروهای عمومی، این افزایش ناشی از افزایش ۲۲ درصدی در تلفات سواری است.

وی افزود: علی‌رغم افزایش ۳۷ نفری تلفات نسبت سال قبل، اما ۵۰ متوفی در تردد خودرو شخصی افزایش‌یافته است.

به گفته وی بیشترین تلفات با ۳۷ نفر در ساعت ۱۷ رخ‌داده است. همچنین درخواست می‌شود که با توجه به افزایش سرعت در هنگام شب، حضور پلیس در محورهای استان مرکزی افزایش یابد.

معرفی چهار محور پر حادثه استان مرکزی

بهرامی نیا جاده‌های قدیم ساوه-همدان، آزادراه ساوه-سلفچگان، جاده‌ قدیم ساوه-تهران، محور اراک-ازنا، اراک-خمین، و ساوه-بوئین زهرا را دارای بیشترین تلفات رانندگی در استان مرکزی معرفی کرد و گفت: خوشبختانه با تبدیل شدن جاده‌های اراک-خمین و ساوه-بوئین زهرا،  تعداد تصادفات کاهش یافته اما نکته جالب این است که جاده قدیم ساوه-‌تهران و ساوه- همدان در کنار آزادراه واقع شده‌اند اما به‌طور مثال تعداد تصادفات در جاده ساوه-همدان ۱۱۵ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی با استناد به پلیس‌راه و پزشکی قانونی بیان کرد: در جاده قدیم ساوه-همدان سهم فوت در محل حادثه از ۶۲.۵ درصد به ۶۹.۵ درصد رسیده است. برخورد  وسایل نقلیه از ۵۶ به ۷۸ درصد، انحراف به چپ از ۳۱ به ۳۷.۵، سهم سواری ۶۶.۷ و سهم وسیله نقلیه درگیر از ۱۲.۵ به ۳۰.۶ درصد رسیده است.

وی افزود: شاخص‌های ترافیکی نشان می‌دهد که نرخ تردد ۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است. بر این اساس روند سال ۹۳ تا  ۹۵ تخلفات سرعت در استان از ۵ به ۷.۶ و به ۱۲.۵ درصد رسیده است و به‌هرحال نشان می‌دهد که خطای انسانی و برخورد وسایل نقلیه سنگین باعث افزایش شدت تصادفات شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای کنترل خطای انسانی و نهادینه کردن فرهنگ صحیح رانندگی به یک  کمپین قوی نیاز داریم و می‌طلبد که رسانه ملی با برنامه‌ریزی بیشتر بتواند این موضوع را بیشتر تحت شعاع قرار دهد.

تهیه بانک اطلاعاتی ارتقا ایمنی در استان

وی در ادامه به اجرای طرح تهیه بانک اطلاعاتی ارتقا ایمنی موتورسواران، مدارس حاشیه راه‌ها، معابر، اشاره کرد و گفت: این بانک اطلاعاتی  در محیط GIS پیاده و اولویت‌بندی شده است. به‌طوری‌که بر اساس آن طی ۶ سال گذشته به  ۱۰۰۰  موتورسوار و ۱۲۰۰ راننده ادوات کشاورزی در سطح روستا‌ها و منطقه صنعتی استان با همکاری پلیس‌راه آموزش داده‌شده و تجهیزات ایمنی مانند کلاه ایمنی میان موتورسواران توزیع‌شده است.

بهرامی نیا بابیان اینکه «تداوم آموزش‌ها این‌ها باعث کاهش حوادث رانندگی در چند سال گذشته شده است» یادآور شد: اقدامات ایمنی کوتاه‌مدت برای راه‌های استان از سال ۹۳ تا ۹۵ در نظر گرفته شده بود که به‌طور نمونه می‌توان به طرح ارتقا محورهای دوخطه اشاره کرد. زیرا بیشتر تصادفات در این محورها به‌صورت رخ‌به‌رخ صورت می‌گیرد

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی در ادامه از  تهیه طرح ارتقا جاده قدیم ساوه-تهران وساوه-همدان خبر داد و گفت: به‌زودی پیمانکار کار خود را  آغاز خواهد کرد طبق پیش‌بینی‌ها با اجرای این طرح، تعداد تلفات حدود ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

کاهش ۷۷ درصدی تلفات و تصادفات در محور اراک-خمین با ارتقا جاده

وی خاطرنشان کرد: ارتقا محور اراک-خمین باعث شد که ظرف ۱۰ ماه گذشته، تعداد تلفات و تصادفات ۷۷ درصد کاهش یابد. امیدواریم ۷ کیلومتر باقیمانده محور ساوه-بوئین‌زهرا در استان قزوین تکمیل شود تا این شبکه هم تکمیل شود. زیرا  شاهد کاهش ۵۰ درصدی تلفات در این محور طی ۴ ماهه اخیر بوده ایم.

به گفته وی تمام برنامه‌های ضروری و کوتاه‌مدت ارتقا ایمنی در چهار محور قدیم ساوه –همدان، ساوه-سلفچگان، ساوه-تهران و اراک-ازنا انجام خواهد شد زیرا ۱۸ درصد تلفات جاده‌ای استان در این چهار محور بوده است و طبق آمار رسمی ۲۲۸ نفر طی سه سال اخیر جان خود را در محورهای مذکور از دست داده‌اند. برنامه‌ریزی‌شده با انجام اقدامات مهندسی، می‌توانیم اصلاح شیب شیروانی، نصب حفاظ‌های مقاومتی در پل‌ها  و نواحی پرتگاهی و اصلاح تقاطع‌های پرتردد.

بهرامی نیا با اشاره به تعداد سیستم‌های هوشمند ثبت تخلف عبور و مرور فعال و در حال نصب در سطح جاده‌های استان مرکزی خاطرنشان کرد: حدود ۲۶ دوربین در یک سال و نیم گذشته نصب و ۴۰ دوربین مکان‌یابی شده و پیمانکار در حال نصب دوربین‌ها بر اساس اولویت است.

وی افزود: حضور گشت های پلیس در محورهای پرتردد و تقویت اورژانس در شهرهای ساوه و اراک پیشبینی شده است.

تشریح تجهیزات و اقدامات مورد نیاز استان مرکزی برای ارتقا ایمنی 

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به  احداث کنار گذر شهرهای اراک، خمین، ساوه یادآور شد: اصلاح اساسی نقاط پر تصادف از جمله احداث و تکمیل تقاطع‌های غیر همسطح اولویت دار، تعریض و جدا سازی باندهای رفت و برگشت در محور اراک-ازنا، تعریض و افزایش یک خط عبوری، در محور بروجرد-اراک، ایجاد پایگاه های امداد هوایی برای افزایش سرعت انتقال مصدومان، ایجاد مراکز پذیرش مصدومان ترومایی در حومه‌ شهرهای اراک و ساوه نیاز است.

 در پایان مقرر شد در خصوص بررسي عمقي علل و عوامل افزايش كشته‌هاي تصادفات رانندگي در سال ۱۳۹۵و سه‌ماهه امسال و ارائه راهكارهاي اجرايي، كارگروهي با حضور نمايندگان دبيرخانه و اعضاي كميسيون با مسئولان استاني تشكيل و نتايج آن به كميسيون ايمني ارائه گردد.

نظر شما