شناسهٔ خبر: 41669 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در کمیسیون ایمنی راه‌ها:

نظام ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای رانندگان عمومی مبتنی بر سنجش و مهارت تصویب شد

جواد هدایتی موضوع نظام ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای رانندگان عمومی مبتنی بر سنجش و مهارت در هشتاد و هفتمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح و كليات طرح تصويب شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی موضوع «نظام ارزیابی صلاحیت حرفه‌اي رانندگان عمومی مبتنی بر سنجش و مهارت» در هشتاد و هفتمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح و كليات طرح تصويب شد. همچنین  مقرر گرديد جزييات بيشتر در خصوص اجرايي شدن موضوع و ضمانت اجرايي آن در جلسه كارگروه ويژه موردبررسی قرارگرفته و نتيجه در جلسه كميسيون ارائه گردد.

جواد هدایتی مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  با اشاره دستور جلسه فوق اظهار داشت: علل تصادفات  در شبکه جاده‌ای اعم از  شهری و برون‌شهری از سال ۹۰ تا ۹۴ به استناد پلیس راهور تقسیم‌بندی‌ شده و عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم، عبور از  محل ممنوع و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه بیشترین فراوانی را دارند که سرانجام به عامل انسانی بازمی‌گردد.

وی افزود: در گزارش ارزیابی تصادفات با بیش از ۱۰ کشته طی سه سال اخیر، علت‌های  شناسایی شده شامل عدم توجه به جلو و عدم توانایی در  کنترل و تخطی از سرعت  مطمئنه بیشترین فراوانی را دارند.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری  بیان داشت: شرایط اخذ گواهینامه پایه  یک رانندگی در ایران بیانگر این است که فیلترینگ کارآمدی تا مرحله صدور گواهینامه پایه‌یک وجود ندارد. علی‌رغم اینکه در کمیسیون ایمنی بر بازنگری فرایندهای حمل‌‌ونقل عمومی با رویکرد ایمنی  تأکید شده است.

هدایتی با اشاره به اختیارات قانونی در این زمینه بیان داشت: ماده دوم فصل دوم قانون مدیریت ایمنی حمل‌ونقل، مباحث سلامت و کنترل دوره سلامت رانندگان را بعد از اخذ گواهینامه تسریع کرده است. همچنین بند (ب) آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده ۳۱ و ۳۲ است و بند (پ) ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی  به‌نوعی به شرایط و ضوابط اشاره دارد.

وی یادآور شد: با امضا تفاهم‌نامه‌ای، کانون اتومبیلرانی به‌عنوان نماینده FIA در این طرح با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همکاری کرد و  سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی نیز مشاور اصلی طرح بود. همچنین دستگاه‌های مختلفی اعم از  وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و امیرکبیر و  شرکت‌های خصوصی در این طرح با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌های همکاری داشتند.

به گفته هدایتی بعد از جمع‌بندی، وزارت بهداشت، مرکز سلامت طب کار و  دانشگاه شهید بهشتی  با همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اقدام به تهیه مدل بومی نظام ارزیابی صلاحیت حرفه‌اي رانندگان کردند که  در یک افق ایدئال بر اساس مطالعات تطبیقی در کشورهای  مختلف قرار است گواهینامه  شرایط جسمی، روان‌شناختی، سنجش سلامت جسمی و روحی-روانی، گواهی   سلامت جسمی،  فراگیری دانش رانندگی، مهارت رانندگی و گواهینامه راننده حرفه‌ای از سوی متقاضی اخذ شود.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیا اینکه « برای پیاده‌سازی سنجش‌های روان‌شناختی یک زمان‌بندی ۵ ساله در نظر گرفته‌شده است» گفت: در ا ین خصوص با استفاده از ابزارهای روز(اپراتوری) انواع آزمون‌های روان‌شناختی بومی‌سازی شده با عناوین آزمون‌های تحمل تنش و واکنش، زمان پاسخ‌دهی و عکس‌العمل، دید کلی ترافیکی و ادراک محیطی به مدت ۷۰ دقیقه  و آزمون  احساسات شدید، پایداری ذهنی، خطر و ریسک‌پذیری به مدت  ۲۷ دقیقه  برگزار می‌شود.

وی در ادامه به نتایج جلسات مشترک با مرکز  سلامت محیط کار وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت:  طبق جمع‌بندی قرار شد از حدود ۱۴۰ مرکز طب کار  موجود در کشور، نظام ارزیابی صلاحیت حرفه‌اي رانندگان عمومی مبتنی بر سنجش و مهارت  در نظام ارزیابی سلامت و کارت سلامت وزارت بهداشت متمرکز شود تا سیستم و ساختار جدیدی طراحی نشود .

هدایتی از  اعلام آمادگی  وزارت بهداشت برای تجهیز ۱۰۰ مرکز تخصصی به تجهیزات موردنیاز ظرف ۳ ماه  خبر داد.و گفت: تعهد داریم  ما جامعه هدفی را تعریف کنیم تا تمامی رانندگان جدیدالورود در بخش بارو مسافر از این فیلتر  عبور کنند.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: دانشگاه شهید بهشتی مسئول آموزش و ارزیابی سنجشگران است. ازاین‌رو  اقدامات می‌توانند در عرض سه تا چهار ماه پیاده‌سازی شود به‌شرط اینکه اعضای دانشگاه شهید بهشتی فرایندها را مشخص شود.

نظر شما