شناسهٔ خبر: 41699 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌و‌نقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

توسعه زیرساخت‌های ریلی و هوایی در سنندج با هدف تكمیل كریدور شماره ۱۰/ امضای بيانيه مشترك همكاری‌های ريلی، دريايی و بندری ايران و آلمان/ عدم تایید طرح ایمنی متروی تهران- فرودگاه امام(ره) در شورای عالی فنی امور زیربنایی

گزارش آخر هفته شرکت‌های قطارهای مسافری تا نوروز ۹۷ رتبه‌بندی می‌شوند/ برنامه‌ریزی راه‌آهن برای حداکثرسازی مشارکت بخش خصوصی/ بررسی طرح‌های جانمایی ایستگاه راه‌آهن شهر جدید پرند/ ضرورت انجام سرمایه‌گذاری‌های ریلی بر پایه بار

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

توسعه زیرساخت‌های ریلی و هوایی در سنندج با هدف تكمیل كریدور شماره ۱۰

وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح بخشی از كریدور شماره ۱۰ در استان كردستان خبر داد: با هدف توسعه زیرساخت‌های حمل ونقل هوایی و ریلی در این استان از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خواستم تا برنامه‌ریزی دقیقی برای آغاز پروازهای فرامرزی از فرودگاه سنندج به كشورهای همسایه داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همواره بیش از مسائل عمرانی و فیزیكی این منطقه ظرفیت انسانی و فرهنگی آن و نقش مهمی كه در توسعه ایران دارد برای من مهم بوده است. به همین دلیل بود كه توسعه این منطقه را در قالب كریدور شماره ۱۰ به عنوان یك ایده طراحی كردیم.

امضای بيانيه مشترك همكاری‌های ريلی، دريايی و بندری ايران و آلمان

کارگروه مشترك همكاری‌های ريلی، دريايی و بندری ايران و آلمان با خضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر حمل و نقل و زیرساخت های دیجیتال آلمان برگزار و به بررسی نحوه اجرای قراردادها و همکاری‌های مربوط پرداخت.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه این نشست به مسائلی از قبیل مذاکرات برای قطار سریع‌السیر با زیمنس، اجرایی شدن بخشی از قرارداد خرید ۶ هزار واگن باری با روس‌ها، تطبیق کامل قطار حومه‌ای تهران با نظرات زیست‌محیطی و تلاش ایران برای همکاری با آلمان در اجرای این پروژه ریلی، بازبینی ساختار راه آهن با همکاری رولندبرگر، مذاکرات با دی بی (DB) برای بازبینی اپریشن راه اهن ایران، برگزاری مناقصه اپراتور فاز دو شهید رجایی با حضور یکی از شرکت‌های آلمانی، تعریف مسیر ریلی آلمان-ایران و چین برای جابجایی بار و رقابت با حمل نقل دریایی و ایجاد مرکز لجستیک اروپا و آلمان در ایران در مناطق ویژه اقتصادی در فرودگاه امام و بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: این مرکز می‌تواند به عنوان یک مرکز توزیع بار Inventory هم به بازار ایران و هم به کشورهای آسیای میانه سرویس داده که اطمینان دارم می‌توانیم حوزه حمل و نقل ایران را توسعه داده و شاهد تحولی عظیم در این عرصه باشیم.

عدم تایید طرح ایمنی متروی تهران- فرودگاه امام(ره) در شورای عالی فنی امور زیربنایی

یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه «طرح ایمنی خط مترو تهران- فرودگاه امام(ره) مورد تایید شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی قرار نگرفته است» تصریح کرد: در صورت تایید طرح ایمنی، ابتدا باید این طرح در خط مترو مذکور اجرا شود و پس از اتمام و بازرسی از آن، مسئولان شهرداری تهران برای انجام تشریفات بهره‌برداری از این خط اقدام کنند.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه «بهره‌برداری از یک پروژه ناایمن، خطرات و حوادث گوناگونی را می‌تواند در پی داشته باشد» گفت: هرگونه خطر احتمالی همچون خروج واگن از خط، انحراف خودروهای در حال تردد از آزادراه و برخورد با مترو و تجهیزات خط و ... و بالعکس دور از ذهن نیست.

کرمانشاه این هفته به راه‌آهن متصل می‌شود

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن با بیان اینکه کرمانشاه تا پنج‌شنبه هفته جاری به راه‌آهن سراسری متصل می‌شود، گفت: البته تا عبور قطار مسافری از این خط کمی فاصله داریم و قطار مسافری کرمانشاه با تکمیل سیستم‌ها در این مسیر عبور می‌کند.

جبارعلی ذاکری در حاشیه جلسه شورای معاونان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌‌ونقل کشور  اظهار داشت: تا روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد ماه امسال خط آهن سراسری به کرمانشاه می‌رسد و کرمانشاه به راه‌آهن کشور متصل می‌شود.

شرکت‌های قطارهای مسافری تا نوروز ۹۷ رتبه‌بندی می‌شوند

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن با بیان اینکه تا نوروز ۹۷ شرکت‌های ریلی مسافری رتبه‌بندی می‌شوند گفت: در حال حاضر دو قطار فدک و زندگی رجاء در ایران ۵ ستاره هستند.

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن همچنین از ورود بیست و یکمین قطار گردشگری خارجی تا پایان شهریورماه به کشورمان خبر داد و گفت: تا پایان سال سه قطار گردشگری خارجی دیگر هم از مرز سرخس وارد کشور می‌شود. به این ترتیب در پایان امسال ۲۶ قطار گردشگری وارد کشورمان شده است.  

برنامه‌ریزی راه‌آهن برای حداکثرسازی مشارکت بخش خصوصی

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌و‌نقل راه‌آهن بیان كرد: رویكرد دولت و راه‌آهن حداكثرسازی مشاركت بخش خصوصی در ساخت، توسعه، نگهداری و بهره‌برداری از شبكه ریلی است.

بیرانوند اضافه كرد: از طرف دیگر، راه‌آهن برای بحث نگهداری، سیاست برون‌سپاری را در پیش گرفت و به جای نگهداری خطوط ، ایستگاه‌ها و ساختمان، آنها را به بخش خصوصی واگذار كرد.

بررسی طرح‌های جانمایی ایستگاه راه‌آهن شهر جدید پرند

جلسه مشترک نمایندگان شرکت راه‌آهن و شرکت عمران شهرهای جدید با هدف بررسی نحوه توسعه حمل و نقل ریلی در شهر جدید پرند و همچنین جانمایی ایستگاه راه‌آهن پرند برگزار شد.

طی این برنامه قرار است شهر جدید پرند که در حال حاضر دارای یک خط ریلی (دارای ۲۲ حرکت رفت و برگشت در ساعات پیک صبح و عصر) است به زودی از ایستگاه جدید راه‌اهن واقع در میدان استقلال پرند به عنوان شلوغ‌ترین میدان شهر بهره‌مند شده و خطوط ریلی آن نیز در داخل فضای شهری توسعه پیدا کند.

ضرورت انجام سرمایه‌گذاری‌های ریلی بر پایه بار

مدیركل بازرگانی و بازاریابی داخلی راه‌آهن اعلام كرد: برای اینكه بتوان به اهداف میان و بلند مدت حمل بار در زیر بخش حمل‌و‌نقل ریلی برسیم لازم است سرمایه‌گذاری بر پایه بار باشد و توجه و تمركز خاص بر مراكز عمده بار قرار گیرد.

وی افزود: اصلی‌ترین فرآیند كسب و كار راه‌آهن جهت تامین منابع مالی خود، كسب درآمد از محل حمل‌و‌نقل بار تحت عنوان درآمدهای عملیاتی است بنابراین لازم است تمام اهداف و سیاست‌های راه‌آهن منطبق بر كسب و كار بار و جذب و افزایش منابع مالی از محل حمل بار قرار گیرد.

نظر شما