شناسهٔ خبر: 41849 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

برگزاری دومین نشست با یونسکو در گذر باغ‌ایرانی/ معرفی باغ جهانی شاهزاده ماهان کرمان

پوستر دومین نشست با یونسکو در گذر باغ ایرانی تحت‌عنوان باغ جهانی شاهزاده ماهان در موزه هنرهای‌دینی امام‌علی (ع) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست دوم از سلسله نشست‌های با یونسکو در گذر باغ ایرانی تحت‌عنوان باغ جهانی شاهزاده ماهان در دویست و چهل و هفتمین گفتمان هنر و معماری در موزه امام علی (ع) برگزار می‌شود.

در دویست و چهل و هفتمین گفتمان هنر و معماری و در دومین نشست معرفی باغ های ایران زمین (ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو) که به شناخت و معرفی باغ شاهزاده ماهان (کرمان) اختصاص دارد، خوبچهر کشاورزی، آزاده شاهچراغی، آرش شریفی و علی طاهری سخنرانی می‌کنند. دبیری پنل را نیز انوشه منصوری برعهده دارد و این نشست با نمایش فیلم همراه است.

گفتنی است، باغ شاهزاده ماهان، در صحرائی وسیع در دامنه کوهستان جوپار قرار دارد و رشته آبی برای کشاورزی زمین‌های قریه ماهان از آن سرازیر است. این باغ به همت عبدالحمید میرزا ناصرالدوله فرمانفرما، در دوران ۱۱ سال حکومت وی در استان کرمان، با توانمندی باغبان‌ها و معمارها و همچنین صاحبنظران آشنا با فرهنگ دیرینه و غنی باغسازی ایران، ساخته شده است. انتخاب موقعیت باغ در زمینی شیب دار که استعداد ایجاد باغ تخت را داراست، باعث شده این فردوس به صورت باغ مطبق ساخته شود. فرمانفرما، اما قبل از اتمام کامل باغ به علت بیماری درگذشت. با وجود ناتمام ماندن بنای باغ، عظمت و انسجام ساختار باغ - تخت متکی بر محور اصلی آن (که به صورت اندامی است مرکب، آبشارهای مکرر، حوضچه ها، ردیف درختان سایه افکن و فواره هائی با پرش مرتفع آب)، شکوه و جلال کم نظیری راحتی قبل از رشد کافی گیاهان در باغ آفریده بود.

در معرفی این باغ توسط انجمن مفاخر معماری ایران آمده است: باغ شاهزاده ماهان، در تمام ویژگی‌های خود، نظام‌ها و ضوابط باغ ایرانی را دنبال می‌کند. دنیای درونی، متفاوت از دنیای بیرونی، در تقابل چشم‌گیر بین خشکی مرزناپذیر و شکل ناگرفتنی صحرای پیرامون و سرسبزی انبوه محصور داخلی، از مسافت‌های دور خودنمائی می‌کند. نمایش افسون‌گونه آب در سطح‌های افقی و عمودی، به تبعیت از شیب زمین، یکی از مشخصه‌های بارز باغ مطبق شاهزاده است. از محوطه‌های ورودی، شکل کلی باغ با محور مرکزی، پیاده‌راه‌ها و ردیف‌های متناوب درختان چنار و سرو و همچنین سطح‌های بالارونده سکوها و کرت‌های جانبی میوه، یکی بعد از دیگری مشاهده می‌شود و دید بیننده را به بنای سفید بالاخانه در متن کوه‌های پوشیده از برف جوپار، متوجه می‌سازد. ردیفی از درختان در دو طرف دو نهر جانبی، به گونه‌ای غرس شده است که رنگ‌اندازی فصلی برگهای چنار بر روی متن سبز تند همیشگی سروها، جلوه‌گری شگفتی دارد. جهت باغ با توجه به نظام اصلی استقرار، وضعی را به وجود آورده است که درخت‌های سایه‌افکن تنهاروی پیاده‌راه‌های محورهای فرعی، مرز میان دو کرت و پیوند دهنده راه‌های مرکزی با پیاده‌راه جوار حصار سایه می‌افکند و کرت‌های درخت میوه بر حسب ضرورت، زیر تابش نور آفتاب باقی می‌ماند.

حضور برای علاقمندان در نشست آزاد است و علاقمندان می‌توانند روز چهارشنبه ۱۸ مردادماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برای حضور در برنامه به موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، شماره ۳۵ مراجعه کنند. /

 

نظر شما