شناسهٔ خبر: 41873 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

اطمانی در گفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

تمهیدات ویژه یگان حفاظت بنادر برای مبارزه با ساحل‌خواری/ همه ارگان‌ها از محیط زیست تا مسئولان استانی پای کار آمده اند

جعفر اطمانی شش ماه بعد از تشکیل یگان حفاظت سازمان بنادر با هدف توسعه امنیت در بنادر کشور سرهنگ جعفر اطمانی فرمانده این یگان از تمهیدات ویژه برای مبارزه با ساحل و دریاخواری در سواحل شمالی و جنوبی می‌گوید و از راه‌اندازی سامانه تلفنی گزارش‌های‌مردمی اعلام تخلفات ساخت و ساز در سواحل کشور خبر داد.

سرهنگ جعفر اطمانی به عنوان نخستین فرمانده یگان حفاظت سازمان بنادر و دریانوردی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص چرایی تشکیل این یگان و هم‌چنین فعالیت‌های یگان یاد شده ۷ ماه بعد از تاسیس آن، گفت:سازمان بنادر و دریانوردی یکی از زیر مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی است و اعمال حاکمیت در سواحل و بنادر برای گسترش امور دریایی و ارتباطات ساحلی از وظایف اصلی این سازمان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بنادر کشور نقش مهمی در چرخه اقتصادی دارد، تاکید‌کرد چرخه اقتصادی کشور و به تبع آن تولید واشتغالزایی از مقوله امنیت نشات می‌گیرد و گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند "اگر دنیایی را بدون امنیت داشته باشیم بی فایده است" بنابراین سازمانی با این نقش و جایگاه مهم در اقتصاد کشور، لازم بود از یگان حفاظتی که دارای پشتوانه قانونی باشد برخوردار باشد.

وی گفت: بر همین اساس در راستای اصل ۱۱۰ قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام و ماده ۲۳۳ قانون برنامه پنجم توسعه کشور به منظور سامان‌دهی یگان‌های مسلح دستگاههای کشوری در سلسله مراتب نیروهای مسلح با هدف توسعه امنیت طی پیشنهاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری به ستاد کل نیروهای مسلح، این یگان در زمستان سال گذشته تشکیل شد.

اطمانی با بیان اینکه این یگان ضمن محافظت از کالاها و اماکن درعین حال وظیفه نظارت بر سواحل و رودخانه‌های قابل کشتیرانی و انجام بخشی از وظایف ناجا در این خصوص را دارد، گفت:این یگان ضمن برخورداری از جایگاه قانونی آنچه را که قانونگذار در حوزه پیشگیری و کشف جرایم بر عهده‌ی نیروی انتظامی گذاشته است به عنوان ضابط خاص قوه قضاییه در ۷ استان و ۳۱ بندر انجام می‌دهد.

سرهنگ اطمانی ادامه‌داد:یکی از وظایف بسیار مهم این یگان به استناد بند ۷ قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها جلوگیری از عملیات ساخت و ساز و بهره برداری از تاسیسات بدون مجوز یا خارج از مجوز در سواحل رودخانه و دریاها است. بر این اساس ما وظیفه داریم هر تخلفی در این زمینه را به عنوان شاکی به مراجع قضایی اعلام و نهایتا نسبت به قلع بنا اقدام نماییم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان بنادر و دریانوردی گفت: حفاظت از سواحل و جلوگیری از دریاخواری جزو مطالبات مردم و مسئولان است که به عنوان مهم‌ترین وظیفه‌ی ما محسوب می‌شود.

اطمانی در خصوص عملکرد این یگان در حوزه مقابله با دریا و ساحل‌خواری، گفت: تا به امروز این وظیفه بسیار خطیر به اداره کل سواحل واگذار شده بود در صورتی که متولی امر به استناد قانون یگان حفاظت است با این حال تا به امروز نقشی نداشته‌ایم. اما مدتی است با برگزاری جلسات متعدد با دو اداره کل سواحل و اداره کل حقوقی به عنوان متولی این کار انتخاب شده‌ایم و با برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی برای نیروهای خود درصدد مقابله با ساخت غیرقانونی انواع سازه‌ها در حریم دریا و حریم ساحل هستیم. بر همین اساس هم در دریا با گشت‌های دریایی و هم در سواحل از ساخت و سازهای غیرقانونی جلوگیری می‌کنیم نه اینکه اجازه دهیم سازه ‌ای ساخته شود و بعد آن را تخریب کنیم.

وی ادامه داد: هم‌چنین یک شماره تلفن ۴ رقمی پیش‌بینی می‌شود تا مردم ساخت هر نوع سازه‌ای را در سواحل و دریاها به ما خبر دهند و به زودی این مرکز تماس راه اندازی خواهد شد.

سرهنگ اطمانی توضیح داد که اکنون همه ی ارگان‌ها از محیط زیست تا مسئولان استانی همه پای کار آمده اند. ضمن اینکه با تشکیل یگان حفاظت به عنوان ضابط خاص قوه قضاییه این کار با جدیت با تعامل با دیگر ارگان‌ها به جای خیلی خوبی خواهد رسید.

به گفته ی اطمانی سازمان بنادر اکنون به جدیت این مهم را پیگیری می‌کند و کارگروهها به صورت منظم در استان‌ها برگزار می‌شود که آخرین آن تیرماه  با حضوراستاندار گیلان برگزار شد.

 

 

وی توضیح داد: از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل ما در کشور بخش قابل توجهی در اختیار ارگان‌های نظامی و سازمان‌ها است و نیازمند کار جهادی هستیم که ابتدا خود این سازمان‌ها پای کار آیند. سازمان بنادر گام اول را در این خصوص برداشت و ساختمانی را در کلاردشت تخریب‌کرد که این مهم را از باقی ارگان‌ها توقع داریم.

اطمانی هم‌چنین در توضیح بخش دیگری از وظایف این سازمان، گفت:این یگان نوپا است و ما اهداف زیادی داریم.یکی از اهداف ما تامین حفاظت و برقراری نظم در کلیه اماکن مورد حفاظت سازمان با اولویت بهره گیری از سامانه‌های الکتریکی هوشمند است ما به دنبال این هستیم که نفر را کم کرده و به دنبال استفاده از سیستم‌های هوشمند باشیم تا خودرو و کامیون از لحظه ورود به بندر تا لحظه خروج مورد بازرسی و کنترل قرار گیرند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تامین امنیت بنادر برعهده‌ی ما است و با طرح های آموزشی و تخصصی در صدد آموزش نیروهای خود هستیم، گفت:دبنال توانمندی سازی و ارتقای کارکنان و بهبود روش‌ها هستیم و معتقد هستیم باید برای رسیدن به اهداف خود ساختار و شرح وظیفه مشخص داشته باشیم.

اطمانی توضیح‌داد که در گام بعدی به دنبال عملیاتی‌نمودن و تعالی رفتار کارکنان خود هستیم و گفت: به دنبال تکریم ارباب رجوع به خصوص در بنادر مسافری خود هستیم.بالابردن کیفیت خدمات در حوزه حفاظت از عملیات بندری و هم‌چنین تجهیز یگان به تجهیزات انتظامی روز از دیگر برنامه‌های این یگان است.

نظر شما