شناسهٔ خبر: 41901 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عیدی خبر داد:

جزئیات اقدامات شهرداری منطقه ثامن مشهد در طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم رضوی/ بهره‌برداری از روگذر شارستان قطاع ۴ تا اوایل شهریورماه

محمود عیدی شهردار منطقه ثامن مشهد ضمن تشریح جزئیات اقدامات این شهرداری در طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم رضوی از بهره‌برداری روگذر شارستان قطاع ۴ تا اوایل شهریورماه سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود عیدی شهردار منطقه ثامن مشهد، اظهار داشت: از عمده‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه نوسازی بافت پیرامون حرم رضوی می‌توان به‌ تسهیل امورات جاری شهرداری  نظیر وظایف خدمات‌رسانی و خدمات شهری اشاره کرد که به خوبی دنبال می‌شود. 

وی درباره طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی افزود: طرح منطقه ثامن از ۲۰ سال پیش تهیه شده است اما هنوز نتوانستیم بیش از ۵۰ درصد خدمات عمومی آن در زمینه معابر، ره‌باغ‌ها و غیره را تامین کنیم‌. 

شهردار منطقه ثامن شهرداری مشهد با بیان اینکه عمده درآمد شهرداری در ارتباط با زمین و مسکن است، تصریح می‌کند: وقتی طرح منطقه ثامن نوشته می‌شود تراز این منطقه، صفر در نظر گرفته می‌شود بدین معنی که یک منطقه خودگردان باشد و اجرای طرح باید براساس درآمدهای خود منطقه تامین شود که معایبی به همراه داشته است. 

عیدی با اشاره به اینکه اولویت اقدامات بر بازگشایی و اصلاح معابر گذاشته شده است، گفت: روگذر قطاع ۴ مابین خیابان نواب تا میدان شهدای حج پیشرفت خوبی داشته و امیدواریم تا اوایل شهریور آن را افتتاح کنیم  تا ترافیک به‌ویژه خیابان نواب روان‌تر شود.

وی ادامه داد: علاوه‌بر روگذر شارستان قطاع ۴ که تا اوایل شهریور به بهره‌برداری می‌رسد سال گذشته نیز روگذر شارستان قطاع ۳ (میدان امر به معروف به خیابان نواب) کامل شده و به بهره‌برداری رسیده است.

شهردار منطقه ثامن شهرداری مشهد تصریح کرد: از دیگر اقدامات انجام شده فروش ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و برنامه‌ریزی و مدیریت برای جذب اوراق بوده است.

عیدی با بیان این که میزان پایین مشارکت مردم در تهیه طرح اولیه ایراد عمده این طرح بوده است، افزود: منطقه ثامن بافت فرسوده‌ای داشت که در شان حرم مطهر رضوی نبود بنابراین تدبیری می‌شود که بتواند ۱۲۰ هزار نفر شب‌خواب و ۵۰ هزار نفر ساکن را دربرگیرد در این طرح اولیه اولویت به زائران و سپس ساکنین قرار گرفته بود که اکنون در عمده‌ترین تغییر در طرح جدید ۷۵ هزارشب‌خواب و ۲۰ هزار ساکن در نظر گرفته شده که نشان از  کاهش تراکم‌ها دارد.

وی درباره اختلافات با میراث فرهنگی در زمینه آثار تاریخی منطقه ثامن گفت: مقدمات طرح منطقه ثامن که در سال ۷۴ در حال تهیه بوده است میراث فرهنگی فقط ۴ اثر را به عنوان اثر تاریخی معرفی کرد که در خلال تهیه تبدیل به ۳۷ اثر می‌شود‌ اما باوجود اینکه گفتیم که میراث فرهنگی خانه‌های ثبتی و در دست ثبت اعلام کند بازهم مواردی بوده است که در حین اجرای طرح به عنوان اثر تاریخی مطرح کردند.

شهردار منطقه ثامن خاطرنشان کرد: در منطقه ثامن یک متر بافت تاریخی ثبت شده نداریم و هرچه ثبت شده اثر ثبت شده است اما در مکاتبات عنوان بافت تاریخی به‌کار می‌رود و مشکلاتی به همراه دارد.

عیدی با بیان اینکه ۳.۵ میلیارد تومان هزینه بازسازی خانه داروغه شده است، افزود: شهرداری ثامن همواره به حفظ خانه‌های تاریخی منطقه توجه داشته و در حد توانش برای تملک و بهسازی آثار و خانه‌های تاریخی هزینه و اقدام کرده است علاوه بر آن در یک سال و نیم گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ متر از مساجد با تغییر طرح، تثبیت شده است.

شایان ذکر است طرح مرمت خانه داروغه مشهد در همایش جوایز  حفظ و نگهداری میراث فرهنگی  یونسکو در منطقه آسیا اقیانوسیه۲۰۱۶  یکی از طرح های برتر شناخته شد.

نظر شما