شناسهٔ خبر: 41906 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار:

توسعه بدون خبر یک تصور واهی است/ اهمیت نقش خبرنگار در بزنگاه‌های تاریخ و دوران انتخابات/ تاکید بر اهمیت و نقش بی‌بدیل خبرنگاران در جامعه امروز ایران/ جهان مدرن و دنیای جدید بدون خبر بی‌معنی است

مراسم وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «بدون خبر اساساً توسعه امکان‌پذیر نیست»، گفت: زیرا توسعه نهایتاً ارتقا فهم و درک انسان‌ها و جامعه از مسائل و قدرت حل مسائل توسط جامعه است و این فقط از طریق خبر صورت می‌پذیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی سه شنبه شب ۱۷ مرداد ۹۶ ضمن حضور در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار و ابراز خشنودی از حضور در جمع خبرنگاران حوزه اقتصاد و حوزه تخصصی راه و شهرسازی اظهار داشت: این روز را به شما خبرنگاران گرامی تبریک می‌گویم و امیدوارم جامعه امروز اهمیت و نقش بی‌بدیل خبرنگاران را آن‌طور که شایسته است درک کرده و بتواند ارج‌گذاری و سپاسگزاری کند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به فعالیت ۴ ساله دولت یازدهم اظهار داشت: در عالم مطبوعات و روزنامه‌نگاری همواره با رسانه سروکار داشته دارم و در واقع به رسانه علاقه دارم. به‌طور قطع جهان مدرن و دنیای جدید بدون خبر بی‌معنی است. جان جامعه و روح آگاهی و آزادی خبر است و قاعدتاً خبر و خبرنگار به‌عنوان یکی از ارکان مهم جامعه مدرن هستند و به همین خاطر در انقلاب مشروطه به‌عنوان رکن چهارم یاد شد و واقعاً رکنی اساسی برای توسعه و عبور از بحران‌هایی که هر جامعه‌ای با آن مواجه است.

عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: خبر یک‌ رویه و یک شناسنامه و پشتوانه و سابقه دارد. سطحی‌ترین بخش خبر الفاظی است که راجع به هر موضوعی در قالب گفتگو یا گزارش رد و بدل می‌شود. بحث اصلی این است که مشخص شود این نظر یا اتفاق در چه زمینه و بستری رخ‌داده، چگونه تحقق‌یافته و چه آثاری روی حوادث و مسائل پیرامون خود می‌گذارد.

آخوندی در ادامه بیان داشت: زمانی که وارد این سطح از خبر می‌شویم متوجه می‌شویم که خبر را بدون تاریخچه، سابقه و بدون بستر تحقق، محدودیت‌ها، فرصت‌ها، تهدید‌ها و امکانات نمی‌توان نقل کرد؛ و اینجاست که خبر جان پیدا می‌کند و از یک لفظ خارج می‌شود و برمی‌گردد به اینکه این خبر چه در درون خود دارد و چگونه به وقوع پیوسته است؟

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه تحقیق یک موضوع بسیار مهم است، گفت: اساساً رسانه‌های تخصصی و تحقیقی و خبرنگاری تحقیقی و پژوهشی از جایی به وجود می‌آید که خبرنگار به انتقال الفاظ اکتفا نمی‌کند بلکه خبرنگار می‌خواهد یک فهمی از اظهارنظر و آن مطلب پیدا کند.

وی ادامه داد: اگر خبرنگار به‌عنوان بیانگر وجدان جامعه عمل کند باید درک روشنی از شرایط تحقق این مطلب و پدید آمدن داشته باشد. مشکلی که ما امروز در ایران داریم این است که مقدار زیادی از مطالب ما تبدیل‌شده به جدل‌های لفظی و کمتر به عمق مطلب  پرداخته می‌شود. در این شرایط اگر یک خبرنگار بخواهد به‌صورت عمقی به فعالیت بپردازد، کار بسیار سختی در پیش دارد؛ زیرا خبرنگار مسئول تولید خبر نیست، خبر را دیگران تولید می‌کنند، خبرنگار در واقع منعکس‌کننده خبر است و وقتی در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی درگیری‌ها در حد مسائل لفظی و سطحی تنزل پیدا می‌کند، قاعدتاً خبرنگار همین صحنه را منعکس می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اما فکر می‌کنم که مقداری جای تأمل بیشتری داریم. شرایط کشور شرایط بسیار خطیری است، در هر حوزه‌ای از حوزه سیاسی و اقتصادی تا فرهنگی و اجتماعی که وارد شوید این شرایط را حس خواهید کرد. شرایط پیرامونی ایران سخت و پر چالش است و از این رو اکتفا کردن به مسائل سطحی در واقع ایفای مقصود نمی‌کند.

توسعه بدون خبر یک تصور واهی است

آخوندی تاکید کرد: خود بر این باور بوده و هستم که بدون خبر اساساً توسعه امکان‌پذیر نیست؛ زیرا توسعه نهایتاً ارتقا فهم و درک انسان‌ها و جامعه از مسائل و قدرت حل مسائل توسط جامعه است و این فقط از طریق خبر صورت می‌پذیرد. مگر بدون خبر جامعه می‌تواند درک درستی از شرایط داشته باشد و موضع درستی بگیرد و بتواند تصمیم درستی اتخاذ کند و به‌پیش برود. بنابر این خبر دارای اهمیت بسیار زیادی است و اساساً توسعه بدون خبر یک تصور واهی است.

وی افزود: اینکه خبرنگاران از دولت انتظار داشته باشند که راجع به شفافیت، حق دسترسی شهروندان به اطلاعات و اینکه انتظار پاسخگویی داشته باشند حق بسیار درستی است و همواره به همکاران خود اعلام کرده‌ام که همواره به‌حق دسترسی شهروندان به اطلاعات پایبند باشیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اطلاعات فقط اطلاعات سیاسی و محرمانه نیست. تمام اطلاعاتی که به درد زندگی روزمره مردم می‌خورد نیز اطلاعات محسوب می‌شوند. همه اطلاعاتی که در یکی از شقوق حمل‌ونقل و زمین، مسکن و شهرسازی ایران تصمیم‌گیری و اجرا و بهره‌برداری می‌شود، اطلاعات است. بنابر این من به‌حق دسترسی شهروندان و نقد تمام مسائل نیز کاملاً اعتقاد دارم.

عضو کابینه دولت یازدهم بیان داشت: تنها نکته‌ای که از خبرنگاران می‌خواهم این است که در واقع یک درک درستی از شرایط وقوع و تحقق یک اتفاق داشته باشند و در واقع آن بازخوردی است که می‌خواهم به شما بدهم. چون‌که ما وقتی به‌عنوان یک تصمیم گیر و سیاست‌گذار اخبار شما را می‌خوانیم، به دنبال چرایی بیان آن مطلب از سوی آن فرد و شرایط بیان مطلب هستیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: از شما این خواهش را دارم که هر خبری را می‌خواهید نقل کنید، این سؤال را از خود بپرسید که آیا می‌شد این اتفاق رخ ندهد؟ اگر به این سؤال پاسخ دهید آن‌وقت می‌توانید خبر را نقل کنید. اگر به این سؤال فکر کنید می‌توانید به تاریخ و افراد و امکانات آن رجوعی داشته باشید تا بتوانید پی ببرید که این اتفاق می‌توانست رخ ندهد و رخ داد؟ یا اینکه ناچار بود؟. در این صورت برای بیان آن می‌توانید ابزار مناسب‌تر و چارچوب واقعی‌تری انتخاب کنید.

آخوندی همچنین ابراز داشت: از اینکه جامعه خبرنگاری ما در این حد رشد کرده و اینکه سال گذشته ۱۱۰ هزار خبر در حوزه راه و شهرسازی انتشار یافته، نشان می‌دهد که این جامعه زنده و پویا است و شما خبرنگاران نقش بی‌بدیلی در زنده نگه‌داشتن این جامعه و انتخاب درست مردم در بزنگاه‌های مختلف و در انتخابات داشته‌اید. به همین خاطر من به شما این روز را تبریک می‌گویم و از همه شما سپاسگزارم و برای همه شما توفیق و سرافرازی دارم که جامعه خبرنگاری ما بتواند با استقلال و اتکای به خود بدون مداخله دولت بتواند این جامعه خبرنگاری ادامه حیات بدهد و فرصت‌های بیشتری برای ایران خلق کند و مسائل و معضلات بسیار پیچیده و شکاف اجتماعی که متأسفانه در آن قرارگرفته‌ایم را به‌جای گسترش آن بتواند ترمیم کند و راهی را فرا روی ملت ایران قرا دهد.

وی در پایان ضمن دعای خیر و شادمانی برای تمامی خبرنگاران حوزه راه و شهرسازی برای این قشر زحمت‌کش آرزوی پیروزی و سرافرازی کرد.

نظر شما