شناسهٔ خبر: 41907 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در دومین نشست روسای ادارات نظام مهندسی منطقه ۵ عنوان شد:

تدوین چک‌لیست‌های نظارت عالیه برای تهیه نرم‌افزار رعایت مقررات ملی/ اجرای آزمایشی نرم‌افزار در منطقه ۳ کشوری

جلسه مدیرکل دفترمقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی در دومین نشست روسای ادارات نظام مهندسی منطقه ۵ کشوری گفت: تدوین چک‌لیست‌های نظارت عالیه از اهداف اصلی برگزاری این نشست است که به تهیه مجموعه اطلاعات لازم برای اجرای نرم‌افزار مقررات ملی ساختمان و نظارت جامع‌تر بر ساخت‌وساز می‌انجامد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دومین نشست منطقه ۵ ادارات نظام مهندسی ساختمان استان‌ها با حضور روسای ادارات نظام مهندسی منطقه ۵ و نیز سه پنج استان مهمان شامل مازندران، یزد، کردستان، آذربایجان شرقی و اصفهان برگزار شد.

 محور اصلی این نشست پرداختن به موضوع ماده ۳۵ قانون نظارت عالیه بر ساخت‌وسازهای کشور بود. بر اساس ماده مذکور وظیفه وزارت راه و شهرسازی نظارت بر فرایند ساخت و ساز و عملکرد عوامل دخیل در اجرای ساختمان در کشور است. دراین راستا این جلسه با حضور روسای ادارات مقررات ساختمان با محوریت تدوین چک‌لیست‌های نظارتی و رونمایی از نرم‌افزار نظارت عالیه تشکیل شد.

منطقه ۳ کشوری به عنوان پایلوت اجرای نرم‌افزار در نظرگرفته شده که این نرم‌افزار به طور آزمایشی برای سه ماه دراین استان‌ها اجرایی می‌شود و پس از شناسایی نقاط قوت و ضعف در سراسر کشور به طور یکپارچه عملیاتی می‌ِشود.

دراین نرم‌افزار قابلیت گزارش‌گیری در خصوص میزان رعایت مقررات ملی ساختمان و چگونگی مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان پیش‌بینی شده است.

دردوین نشست روسای دفاتر مقررات ملی ساختمان منطقه ۵ کشوری، حامد مانی‌فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی درسخنانی تاکید کرد: اولین نشست اردیبهشت ماه امسال در شیراز برگزار شد و این نشست به طور مشخص به تدوین چک‌لیست‌هیا نظارت عالیه در قالب برپایی گروه‌های چند نفره از روسای ادارات منطقه ۵ اختصاص دارد.

مانی‌فر افزود: طی ماه‌های گذشته تلاش شده موضوع نظارت عالیه که از مهمترین ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی است ساماندهی شود که کیفیت و سرعت کار با وجود محدودیت‌های نیروی انسانی و امکانات مالی ارتقا یابد که این امر با بهره‌گیری از مجموعه اطلاعات مقدور خواهد بود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: پیش از این نرم‌افزاری در استان یزد تهیه شده و مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین چک‌لیست‌های آن به دفعات به شورا گذاشته شده که اول شهریور به طور آزمایشی در منطقه ۳ اجرایی می‌شود و به مرور در سطح کشور گسترش می‌یابد.

وی تصریح کرد: تهیه چک‌لیست مناسب برای تهیه چکیده اطلاعات و پیاده‌سازی نرم‌افزار لازم است و امیدواریم تا سه ماه دیگر شاهد بهره‌برداری از نزم‌افزار مقررات ملی و نظارت عالیه باشیم.

در ادامه نرم‌افزار نظارت عالیه توسط روسای ادارات نظام مهندسی یزد و کردستان معرفی و برنامه جامع نرم‌افزار ارجاع کار توسط رئیس اداره نظام مهندسی فارس ارائه شد.

دومین نشست روسای ادارات نظام مهندسی منطقه ۵ به همراه استان‌های مازندران، اصفهان. یزد، آذربایجان شرقی و کردستان ۱۸ مرداد ۹۶ در دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

نظر شما