شناسهٔ خبر: 41913 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن مطرح كرد؛

سهم آموزش و تحقیقات را نسبت به تولید ناخالص داخلی افزایش دهیم/ تفكر تجاری به مدیران و كارشناسان منتقل شود

نورالله بيرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن در مراسم تودیع و معارفه مدیر كل مركز آموزش و تحقیقات راه آهن با تاكید بر اینكه ما در حوزه آموزش و تحقیقات نیازمند تجدید قوا هستیم، گفت: با تغییر و تحولات مدیریتی می توانیم با یك تجدید قوا و انرژی بیشتر در این حوزه متمركز شویم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومی شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ نوراله بیرانوند در مراسم تودیع و معارفه مدیر كل مركز آموزش و تحقیقات راه آهن با بیان اینكه راه آهن با كمبود منابع انسانی از نظر كیفی مواجه نیست، گفت: خوشبختانه ظرفیت عظیمی در راه آهن وجود دارد تا به اهدافی كه كشور از متولیان ریلی انتظار دارد ، دست یابیم.

وی با بیان این مطلب كه آموزش و تحقیقات اثر بنیادین مهمی در جامعه دارد، افزود: یكی از اهداف مهم تمامی كشورهای توسعه یافته، روی آوردن به آموزش و تحقیقات گسترده است بطوریكه سهم آموزش و تحقیقات در این كشورها نسبت به تولید ناخالص داخلی در حال افزایش است.

بیرانوند عنوان كرد: كشورهایی چون كره، تركیه، آفریقای جنوبی با سرعت زیادی در حال توسعه هستند و ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی را به آموزش و تحقیقات اختصاص داده اند و با سرعت حیرت انگیزی در حال رشد هستند.

وی اظهار داشت: راه آهن كشور نیز بایستی در زمینه آموزش و تحقیقات از تجربیات كشورهای دنیا بهره مند شود و از رویه های كشف شده و بدیهی تبعیت كند.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن اضافه كرد: تا افق ۱۴۰۴ باید به ۴ درصد تولید ناخالص داخلی در زمینه آموزش و تحقیقات برسیم و متاسفانه بودجه تحقیقاتی ما كمتر از یك درصد است.

وی بیان داشت: در بحث جهت گیری آموزش و تحقیقات كه مقوله كیفی آن مطرح شده است، بایستی موضوع آموزش و تحقیقات، موتور محرك و تحول آفرین اقتصاد كشور باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به اهمیت موضوع محیط زیست در دنیا، كشورهای اروپایی در حال انتقال كارخانه های خود به بیرون از شهرها هستند و نقش خود را روی تكنولوژی های جدید متمركز كرده اند و كشورهای كمتر توسعه یافته در بخش تكنولوژی های خود با ارزش افزوده پایین حركت می كنند.

بیرانوند ادامه داد: جهت گیری آموزش و تحقیقات، نیاز واقعی كشور و تكنولوژی های نوین مساله جدی در كشور است.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن با تاكید بر اینكه ما در حوزه آموزش و تحقیقات نیازمند تجدید قوا هستیم، گفت: امیدواریم با تغییر و تحولات مدیریتی بتوانیم با یك تجدید قوا و انرژی بیشتر در این حوزه متمركز شویم.

وی اعلام كرد: مركز آموزش و تحقیقات نقش مهمی در صنعت ریلی ایفا می كند و ماموریت آن تنها در داخل راه آهن خلاصه نمی شود.

بیرانوند افزود: در حوزه داخل راه آهن انتظاری كه ما داریم این است كه ضمن تعامل با ذی نفعان داخلی و خارجی ، بر نیازهای راه آهن تمركز كرده و نسبت به جمع آوری و دسته بندی كردن نیازها، اقدامات لازم و ضروری را برای رفع مشكلات و موانع انجام دهیم.

وی تاكید كرد: توجه به تحولات تكنولوژیكی و محیطی در سطح ملی و بین المللی از جمله مسائلی است كه مركز آموزش و تحقیقات باید آن را مد نظر قرار دهد.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن عنوان كرد: مركز آموزش و تحقیقات راه آهن در حوزه تجاری سازی باید توجه جدی داشته باشد زیرا امروزه شدت رقابت در بازار حمل و نقل در عرصه بین المللی بسیار است.

وی اضافه كرد: از طریق مركز آموزش و تحقیقات بایستی تفكر تجاری به مدیران و كارشناسان منتقل شود.

بیرانوند اظهار داشت: تمركز در سیاست گذاری، استفاده از همه ظرفیت ها و اجرای استانداردهای جدی و تعامل با راه آهن كشورهای مختلف برای توسعه مرزهای دانش از جمله سیاست های مهم در حوزه آموزش و تحقیقات است.

سید مصطفی داوری مدیر كل سابق مركز آموزش و تحقیقات راه آهن با بیان اینكه یكی از سیاست های كلی در این مركز، اعتقاد كامل به نیروی انسانی به عنوان سرمایه های ریلی بود، گفت: متنوع سازی، مدرن سازی، راه اندازی سیستم های نوین آموزشی از جمله اقداماتی بود كه طی سال ها در این مركز انجام شد.

وی بیان داشت: خوشبختانه طی ۳ سال گذشته فعالیت ها و برنامه های مطلوبی در مركز آموزش و تحقیقات انجام شده كه می توان به آزمون های الكترونیكی اشاره كرد.

وی خاطر نشان كرد: حس كارشناسی و اعتماد به نفس در مركز آموزش و تحقیقات موجب حل بسیاری از مسائل شده است.

وی از اجرای پروژه های متعدد توسط مركز آموزش و تحقیقات خبر داد و گفت: اندازه گیریهای حمل بار و تقاضای موجود در شبكه و بحث های اقتصادی مربوط به تعرفه، خط و محورها و همچنین كتابخانه دیجیتال از جمله این پروژه ها بوده است.

در ادامه مصطفی ستاك مدیر كل مركز آموزش و تحقیقات راه آهن با تاكید بر اینكه دانش جدید در بدنه راه آهن باید بومی سازی شود، گفت: بحث تحقیقات سمت و سوی فناوری های نوین را باید در پیش گیرد چرا كه خلا فناوری های نوین تنها با تغییر و تحول جبران می شود.

ستاك بیان كرد: ترویج دانش از دیگر موضوعاتی است كه نیازمند توجه جدی است و شركای تجاری را در توسعه و توانمندی ها دخالت دهیم.

وی عنوان كرد: دنیای امروز در حال تغییر و تحول است بنابراین شركت های كوچك اما خلاق كه تحولات بزرگی را به وجود می آورند باید به سمت مركز هدایت كنیم و از ایده های آنان حمایت و بهره مند شویم.
مدیر كل جدید مركز آموزش و تحقیقات در پایان گفت: اگر هدایت گری خوبی برای سیاست ها و برنامه های خود داشته باشیم می توانیم در اجرای برنامه ها و سیاست های مربوط به آموزش و تحقیقات موفق عمل كنیم.

وی تاكید كرد: توجه به بحث منابع انسانی و توانمند سازی منابع انسانی از اقدامات اصلی سازمان به شمار می رود.

نظر شما