شناسهٔ خبر: 41949 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت:

جزئیات برنامه کاری وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی/ امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات با سازمان ملی استاندارد/ ارتقای کیفیت مصالح و فرآورده‌های‌ساختمانی

گزارش آخر هفته ارایه برنامه کاری عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم، تشکیل سی‌وسومین جلسه ستادملی بازآفرینی شهری پایدار، تلاش دولت برای کاهش میزان اقساط تسهیلات مسکن و افزایش سقف میزان تسهیلات، امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با سازمان ملی استاندارد برای ارتقای کیفیت مصالح و فرآورده‌های‌ساختمانی و تاکید وزیر راه و شهرسازی بر اهمیت نقش خبرنگاران در بزنگاه‌های تاریخ و دوران انتخابات بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت متاثر از آخرین روزهای فعالیت دولت، ارایه راهکارها و برنامه های دولت پیشرو در زمینه های حمل و نقلی و همچنین مسکن و شهرسازی بود. در عین حال هفته گذشته روز خبرنگار نیز بود و در این روز وزیر راه و شهرسازی در پیامی فرارسیدن این روز را به خبرنگاران تبریک گفت و تاکید کرد که برای استقلال حرفه ای خبرنگاران تمامی تلاش خود را به کار خواهد بست.

انتخاب عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به عنوان وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهوری دولت دوازدهم و ارایه برنامه‌های تحت‌مسئولیت وی، تشریح تلاش‌های جدید دولت در زمینه تسهیلات مسکن و دسترسی خانوارها به مسکن مناسب، پیشنهاد مسابقه معماری طراحی ساختمان جدید پلاسکو از سوی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، تشکیل سی و سومین جلسه ستاد ملی بازافرینی شهری پایدار در وزارت راه و شهرسازی، امضای تفاهم نامه همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با سازمان ملی استاندارد ایران به منظور ارتقای کیفیت مصالح و فرآورده‌های ساختمانی مربوط به صنایع حمل و نقل و ساختمان، فراهم‌کردن الزامات ثبت‌جهانی شهر کنگ در میراث‌جهانی، تشریح تلاش‌های مرکز تحقیقات در تدوین ویرایش جدید مقررات ملی و کنترل ساختمان،  تصویب ۶ پروژه در هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، تصویب ضرورت های تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر گناباد در قالب طرح ویژه طی ۱۲ ماه در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

نگاهی به عملکرد آخوندی در وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پیشنهادی دولت دوازدهم و معرفی شده از سوی رئیس‌جمهوری ایران، جزئیات برنامه کاری خود را برای دولت دوازدهم اعلام کرد. در عین حال زمانی که آخوندی وزارت راه و شهرسازی را در دولت یازدهم برعهده گرفت این وزراتخانه مشکلات متعددی از جمله پروژه شکست خورده مسکن مهر، پروژه های عمرانی روی هم تلنبار شده نیمه کاره که اغلب آنها به صورت نمایشی کلنگ خوردند و به مطالبه مردم تبدیل شده بودند، بدهی‌های کلان چند هزار میلیاردی به پیمانکاران، فرسودگی ناوگان ریلی، جاده‌ای و هوایی و ... دست به گریبان بود.

آخوندی توانست در طول چهار سال گذشته فهرست بلند و بالای مشکلات و مسائل این وزارتخانه عریض و طویل را کوتاه کند. در دولت یازدهم در بخش مسکن؛ با افتتاح حساب صندوق یکم پس‌انداز، تسهیلات خرید خانه تا ۸ برابر افزایش یافت و به سقف ۱۶۰ میلیون تومان رسید و سیاست‌های ضد تورمی خرید مسکن با تکیه بر پس‌انداز به اجرا  رسید هر چند که بازار مسکن به طور کامل از رکود خارج نشد اما خیز ورود به دوره رونق برداشته شد. برای اولین بار وام‌های ارزان قیمت نوسازی مساکن موجود در بافت‌فرسوده تا سقف ۵۰ میلیون تومان به بازار تزریق شد.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تلاش‌های جدید دولت در زمینه تسهیلات مسکن/ احتمال کاهش میزان اقساط تهسیلات مسکن

وزیر راه و شهرسازی همچنین در هفته گذشته ضمن اعلام نقش موثر پرداخت تسهیلات مسکن و افزایش آن از ۲۰ میلیون تومان در دولت دهم به ۱۶۰ میلیون تومان در دولت یازدهم، از طولانی تر شد دوره های اقساط و نیز کم شدن مدت سپرده گذاری و افزایش میزان دسترسی خانوارها به پرداخت تسهیلات بلندمدت مسکن در صورت موافقت بانک‌مرکزی خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پیشنهاد مسابقه معماری طراحی ساختمان جدید پلاسکو

همچنین در هفته گذشته، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر طرح قابل‌قبولی برای ساختمان جدید پلاسکو ارایه شود، برای صدور مجوزها، شورای‌عالی و معاونت معماری و شهرسازی، انعطاف نشان می‌دهد، گفت: بخش باقی‌مانده ساختمان پلاسکو باید از لحاط استحکام سازه‌ای ارزیابی شود که ارزیابی آن با دستگاه متولی یعنی شهرداری است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین در هفته گذشته دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای جزئیات مصوبه شورای‌عالی را درباره ضرورت تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر گناباد به استاندار خراسان‌رضوی ابلاغ کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح اقدامات امور استان‌های صدا و سیما در کاهش آسیب‌های‌اجتماعی

در هفته گذشته سی و سومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با ارایه گزارش وزارت نیرو در محلات هدف بازآفرینی شهری و تشریح اقدامات امور استان های صدا و سیما در کاهش آسیب های اجتماعی و همچنین بررسی و تصویب آیین‌نامه نحوه فعالیت کارگروه بافت‌های‌تاریخی با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

ارائه گزارش عملکرد وزارت نیرو در محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی‌شهری (بافت تاریخی، ناکارآمد میانی و سکونتگاه‌های غیررسمی)، آئین‌نامه کارگروه زیرساخت و خدمات پایه ستاد ملی و مبادله تفاهم‌نامه همکاری مشترک، ارائه گزارش اقدامات امور استان‌های صدا و سیما در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت محلات حاشیه‌نشینی و ناکارآمد شهری و مبادله تفاهم‌نامه همکاری مشترک و بررسی و تصویب آئین‌نامه نحوه فعالیت کارگروه بافت‌های تاریخی- فرهنگی ستاد ملی و استانی بازآفرینی شهری در دستور کار این جلسه قرار دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تامین مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد برنامه اصلی دولت است

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، طرح جامع مسکن را نقشه راه بخش مسکن در دولت دوازدهم خواندو گفت که در طرح جامع مسکن، برنامه‌های متعددی برای پاسخگویی به نیاز مسکن در جامعه تهیه و ابلاغ شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تامین مسکن برای خانه‌اولی‌ها و گروه‌های کم‌درآمد را از برنامه‌ها و اهداف اصلی طرح دانست و گفت: منظور از خانه اولی‌ها زوج‌های جوانی هستند که دارای شغل بوده ولی فاقد مسکن هستند و از طریق صندوق پس‌انداز یکم با پس‌اندازی که انجام می‌دهند توانایی آنان برای خرید مسکن افزایش پیدا می‌کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آموزش نخستین نسل از ارزیابان ایمنی ساختمانی

هفته‌ای که گذشت همچنین کارگاه آموزشی ارزیابان HSE(بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست- مبحث ۱۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان) با ارایه کارشناسان دانشگاه تهران و شرکت ارزیابان معرفی‌شده از سوی مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در این باره گفت: از طریق ارزیابان آموزش‌دیده قرار است در ابتدا با هدف ترویج مقررات ایمنی به صورت اختیاری، کارگاه‌های ساختمانی را از نظر ایمنی شناسایی کنیم. بدین‌معنا، کارگاه‌ها بر اساس میزان رعایت اصول ایمنی، رتبه بندی شده و با امتیاز دهی و سطح‌بندی که توسط ارزیابان آموزش دیده انجام می‌شود، کارگاه‌ها، نشان تعالی سلامت را دریافت خواهند کرد.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

امضای تفاهم‌نامه مرکز با سازمان ملی استاندارد/ارتقای کیفیت مصالح و فرآورده‌های‌ساختمانی مربوط به صنایع حمل‌و‌نقل و ساختمان

همچنین هفته گذشته تفاهم نامه همکاری بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با سازمان ملی استاندارد در ۶ ماده با هدف ارتقای کیفیت مصالح و فرآورده‌های ساختمانی مربوط به صنایع حمل و نقل و ساختمان به امضا رسید. بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه در صورت بروز اختلاف در اجرای تفاهم‌نامه، بر اساس نظر معاون رئیس‌جمهوری اقدام می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز با سازمان ملی استاندارد ایران به منظور ارتقای کیفیت مصالح و فرآورده های ساختمانی مربوط به صنایع حمل و نقل و ساختمان، ضمن تشریح تلاش‌های آن مرکز در تدوین ویرایش جدید مقررات ملی و کنترل ساختمان از واکاوی عدم‌اقبال عمومی در اجرای مقررات  ملی در ساخت و ساز به دستور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و در عین‌حال بر بهره‌مندی از تمامی مباحث مقررات ملی در ویرایش جدید، تاکید کرد.

شکرچی‌زاده گفت: عملا مباحث مقررات ملی، میزان نفوذ و رعایت‌اش توسط سازندگان و آحاد جامعه نیز با هم تفاوت دارد. برخی از مباحث و مواد هستند که بسیار مناسب رعایت می‌شوند ولی برخی از مباحث کمتر رعایت می‌شوند. وظیفه ما این است که در تدوین ویرایش جدید کاری کنیم که این تعادل برقرار شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما