شناسهٔ خبر: 41953 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌نقل جاده‌ای در هفته گذشته:

نگاهی به عملکرد ۴ ساله وزارت راه و شهرسازی در بخش جاده‌ای/ افزایش ایمنی مسافر و جاده‌ها با نظام ارزیابی طرح شبکه سیر همنام/ ۱۶ هزار کیلومتر راه شریانی بزرگراه می‌شود

گزارش آخر هفته جاده ترانزیتی خلیج فارس را پنج ساله تحویل می‌دهیم، انتخاب سرمایه‌گذار احداث آزاد‌راه اصفهان – شیراز در حوزه استان اصفهان، ساخت آزادراه اردکان- مهریز در شهریور ماه عملیاتی می‌شود و شروع پروژه آزادراهی نطنز- اناردرآینده نزدیک سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شاید به تعبیری بتوان هفته گذشته را هفته آزادراه‌ها نامگذاری کرد و عملکرد معاونت ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل بیانگر این مطلب است. در ادامه مهمترین عناوین حوزه حمل‌ و نقل جاده‌ای در هفته گذشته را مشاهده می کنید.

نگاهی به عملکرد ۴ ساله وزارت راه و شهرسازی در بخش جاده‌ای

در بخش جاده ای هم عملکرد وزارت راه وشهرسازی و دو سازمان مربوطه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قابل قبول بوده است. اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی کشور از مهم ترین این اقدامات بوده است که تا پایان سال جاری این آرزوی چندین ساله مردم و برنامه به تعویق افتاده دولت های گذشته محقق می شود. تعریض جاده های منتهی به استان های شمالی، رفع گلوگاه های ترافیکی، پیشرفت قابل توجه پروژه های آزادراهی از جمله آزادراه تهران- شمال، آزادراه کنار گذر جنوبی تهران، بخشی از آزادراه حرم تا حرم، افتتاح و تکمیل بخش هایی از کریدور شماره ۱۰ (کریدور بندر امام – بازرگان ) و کریدور شماره یک (نوار ساحلی خلیج فارس) افتتاح ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی فقط در یک سال (۱۳۹۵) تنها گوشه ای از فعالیت های به ثمر نشسته شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در طول چهار سال گذشته بود.

همچنین افزایش بودجه نگهداری از راه ها، رفع تعداد قابل توجهی از نقاط پرتصادف در کشور، اجرای طرح شبکه سیر، ارائه تسهیلات برای نوسازی ناوگان مسافری و باری جاده ای و ورود ناوگان جدید به جاده، ترمیم و بهبود جاده های کشور از جمله جاده های روستایی، شریانی، اصلی، آزادراهی و بزرگراهی بخشی از اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بوده است.

افزایش ایمنی مسافر و جاده‌ها با نظام ارزیابی طرح شبکه سیر همنام

معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است، با اجرای طرح شبکه سیر همنام و استقرار نظام ارزیابی، شرکت‌ها برای کسب امتیاز بیشتر و جلوگیری از ثبت تخلفات و تصادفات به نام آنها به دنبال افزایش خدمات ایمنی سفرها در شبکه سیر خود خواهند بود.

کشاورزیان در ادامه با اشاره به روند اجرایی طرح شبکه سیر همنام اظهار کرد: آیین‌نامه از سال گذشته به جریان افتاده است و بر اساس آن اگر امروز شخص در قالب نمایندگی اقدام به ثبت شرکت کند از وی اتوبوسی مطالبه نمی‌شود و در این راه کافی است به اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان مراجعه و محل استقرار دفتر شرکت خود در پایانه را اعلام کند سپس باید یک قرارداد نمایندگی از یک شرکت مادر را داشته باشد تا پروانه بهره‌برداری برای وی صادر می‌شود.

جاده ترانزیتی خلیج فارس را پنج ساله تحویل می‌دهیم

خیر الله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از راه‌های تحقق رشد اقتصاد بدون نفت، ترانزیت است، گفت: تا پایان امسال ۱۹۰ کیلومتر از کریدور شماره یک به بهره‌برداری می‌رسد و نهایتا این کریدور (نوار ساحلی خلیج فارس) پنج ساله تحویل داده می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در راستای تحقق افزایش سهم ترانزیت در رشد اقتصادی کشور از طریق زیرساخت‌ها، احداث و تکمیل ۱۰ کریدور را در دستور کار قرار دادیم که از این ۱۰ کریدور، دو کریدور ردیف اعتباری گرفته‌اند.

۱۶ هزار کیلومتر راه شریانی بزرگراه می‌شود

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه تبدیل ۱۶ هزار  کیلومتر راه شریانی به بزرگراه در دستور کار قرار دارد و مصوبه اخیر مجلس امکان تبدیل راه اصلی به بزرگراه از طریق سرمایه گذار بخش خصوصی را می‌دهد،گفت: ۳۵ هزار کیلومتر راه شریانی، ظرفیت تبدیل به آزادراه و بزرگراه را دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به ظرفیت بالای استان خوزستان  در حوزه ترانزیت و میزان ترافیک گفت: با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی، نفتی، صنعتی  استان خوزستان، ترافیک باری در این مسیر هم بالا است از سوی دیگر این استان از دو مرز چذابه و شلمچه به کشور عراق متصل می‌شود. بنا بر این ظرفیت مسافری آن هم قابل توجه است.

عملکرد ویژه وزارت راه و شهرسازی در تسهیل سفرهای اربعین

با نزدیک شدن به ایام محرم و صفر و سفرهای زائران حسینی در اربعین وزارت راه آخرین تلاش‌های خود را برای تسهیل سفرهای چند میلیون نفری ایرانیان به مقصد عراق پیگیری می‌کند.

این طرح که از چند سال قبل در  دستور کار قرار گرفته و با تامین منابع اعتباری لازم توانسته گام‌های قابل توجهی را بردارد، در اربعین امسال با بهره برداری از بخشی از محور می‌تواند سبب کاهش ترافیک در مرز زمینی مهران شود.

انتخاب سرمایه‌گذار احداث آزاد‌راه اصفهان – شیراز در حوزه استان اصفهان

مشاور وزیر راه و شهرسازی و معاون ساخت و توسعه آزادراه‌هعای کشور گفت: آزادراه اصفهان- شیراز از سمت شیراز تا ایزدخواست در حال اجراست و سرمایه‌گذار در حوزه اصفهان از ایزدخواست تا اصفهان مشخص شده و در مرحله عقد قرارداد است.

سیدحسین میرشفیع مشاور وزیر راه وشهرسازی و معاون ساخت وتوسعه آزاد‌راه‌های كشور درخصوص روند احداث آزادراه اصفهان – شیراز گفت: در احداث آزادراه اصفهان– شیراز با رعایت اصول و ضوابط ساخت آزاد‌راه سعی می‌‌شود تا با مطالعات انجام شده، این آزاد‌راه در نزدیك‌ترین فاصله با شهرضا احداث شود تا شهرضا در حاشیه نرود.

ساخت آزادراه اردکان- مهریز در شهریور ماه عملیاتی می‌شود

سید حسین میر شفیع، معاون آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور  در حاشیه این بازدید گفت: با توجه به اینکه قراراست کریدور آزادراهی از تهران تا بندرعباس تکمیل شود، بخش عمده‌ای از این طرح از استان یزد عبور می‌کند که ازمحدوده نائین به سمت انار است.

وی افزود: لازم بود با مسئولین استان هماهنگی‌های بیشتری صورت می‌گرفت و به عنوان ذینفعان اصلی که در محدوده شهرهای اردکان، میبد و مهریز قرار داشتند منافع آنها مد نظر قرار می‌گرفت و همچنین توسعه بلند مدت استان نیز در این طرح دیده می‌شد. به همین دلیل لازم بود از نزدیک با نظرات مسئولین استان آشنا شویم و با جمع‌بندی نظرات آنها وسرمایه‌گذارطرح، بتوانیم دیدگاه‌های آنها را در مطالعات طرح لحاظ و زود تر عملیات اجرایی آزاد راه را شروع کنیم.

آغاز مطالعات آزادراه سراسری مازندران

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور از آغاز مطالعات آزادراه سراسری مازندران خبر داد و گفت: قرار است با جذب سرمایه گذاران قطعه به قطعه آزادراه سراسری گیلان و مازندران اجرایی شود.

وی با بیان اینکه طی یکی دو سال اخیر تاکنون همه منابع مالی پروژه از داخل کشور تامین شده است  افزود: بنیاد مستضعفان و نیز دولت با نرخ رشد ویژه ای منابع آزادراه را بدون استفاده از ظرفیت‌های خارجی تامین کردند.

رونمایی از طرح تولید کامیون‌های سبز با حضور ابتکار و کشاورزیان

طرح توليد خودروهاي با موتور سازگاربامحیط‌زیست EURO۴ و الحاق سيستم DPF معادل EURO۶ در محل گروه صنعتي ماموت ديزل با حضور معاون محترم رئیس‌جمهور و رئيس سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی، معاون وزير راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای رونمايی شد.

بر اساس اين گزارش مهندس داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي نيز در پاسخ به  پرسش خبرنگاران طي سخناني اظهار داشت: سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ای براي پرداخت تسهيلات نوسازي ناوگان فرسوده و جايگزيني ناوگان جديد در بخش حمل‌ونقل كالا تفاهم‌نامه‌ای با شركت ماموت و بانك عامل امضا كرده است و بر اساس اين تفاهم‌نامه متعهد است درزمینه بازپرداخت اقساط همكاري ۱۰۰ درصدي با بانك داشته باشد و چنانچه كسي بخواهد از پرداخت اقساط عدول كند، قطعاً قابل پيگيري و برخورد است.

 شروع پروژه آزادراهی نطنز- اناردرآینده نزدیک

مدیرکل راه وشهرسازی استان ضمن اعلام این خبر گفت: در ادامه پیگیری‌های مربوط به شروع عملیات احداث آزادراه نطنز- یزد – انار، ميزبان سید حسین میرشفیع، معاون آزادراه‌های شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل وزارت راه وشهرسازی شدیم که به اتفاق مشاور طرح و سرمایه‌گذار از محل اجرای این پروژه بازدید کردیم و آخرین تصمیمات را در خصوص آغاز اجرای این طرح گرفتیم.

محمدرضا نقصان‌محمدی افزود: مطالعات قطعه اردکان تا سه‌راهی طبس آماده است که عملیات اجرایی آن به زودی آغازخواهدشد و قطعات بعدی ضمن هماهنگی با استان و بررسی‌های نهایی درادامه فاز قبلی عملیاتی خواهد شد.

نظر شما