شناسهٔ خبر: 41954 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

شرکت مترو تهران قانونا اجازه بهره‌برداری از مترو آفتاب- فرودگاه امام(ره) را ندارد/ اتمام عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن کرمانشاه/ پرند، الگوی موفق شهرسازی ریل‌پایه

راه آهن اینچه برون پاسخ صریح به مخالفان طرح ایمنی مترو فرودگاه امام (ره)، سهم آموزش و تحقیقات را نسبت به تولید ناخالص داخلی افزایش دهیم، انتقاد تند استاندار تهران از افتتاح خط ۸ مترو، سفر مهندسان راه‌آهن ایران به ایتالیا برای مطالعه سیستم خط‌آهن سریع‌السیر و نگاهی به عملکرد ۴ ساله  وزارت راه و شهرسازی در بخش ریلی سایر عناوین مهم ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته بیشتر معطوف به اخبار مربوط به خط متروی آفتاب-فرودگاه امام خمینی (ره) بود که سر انجام علی رغم تمام اطلاع رسانی‌های وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه هنوز طرح ایمنی این خط در شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی به تایید نرسیده است و نباید بنا به دلایل ایمنی  و حفظ جان مردم از خطرهای احتمالی به بهره برداری برسد، با بی توجهی مسئولان شهرداری تهران افتتاح و بهره برداری رسید.

شرکت مترو تهران قانونا اجازه بهره‌برداری از مترو آفتاب-فرودگاه امام(ره) را ندارد

مهرداد تقی زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به گفته‌های مسئولان شهرداری تهران در خصوص افتتاح و بهره‌برداری از خط مترو تهران-فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار داشت: در مکاتبات و مراجعاتی که مسئولان شرکت مترو و شهرداری تهران با دادگستری بخش آفتاب داشته‌اند موفق به اخذ حکمی شده‌اند که فقط بتوانند این خط را افتتاح کنند اما طبق همین حکم تا زمانی که طرح ایمنی این خط در شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی مورد تائید قرار نگیرد و در ادامه اجرا نشود، شرکت مترو تهران حق بهره‌برداری از این خط را ندارد.

وی افزود: بنا بر این حکم، خط مترو فرودگاه امام خمینی(ره) امروز فقط افتتاح می‌شود و فردا هیچ قطاری از روی آن عبور نخواهد کرد.معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به‌طور حتم در صورت بروز هرگونه اتفاق، هیچ‌کس مسئولیت آن را قبول نخواهد کرد.

اتمام عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن کرمانشاه

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:‌ با اتمام عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن کرمانشاه، اولین قطار وارد ایستگاه شد و بدین ترتیب غرب کشور به شبکه سراسری راه‌آهن متصل شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه خاطرنشان کرد: به طور متوسط ماهانه در این محور ۲۵ کیلومتر ریل گذاری صورت گرفته است که این رقم در مرداد ماه تا کنون به ۱ کیلومتر در روز رسید و لازم به تاکید است که صد در صد ریل‌گذاری راه‌آهن کرمانشاه در دولت یازدهم صورت گرفته است.

پرند، الگوی موفق شهرسازی ریل‌پایه

مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت موضوع شهرسازی حمل و نقل محور در کشور گفت: حمل و نقل ریلی بین شیوه‌های مختلف حمل و نقلی به دلیل امیتازاتی چون آلودگی کمتر، ایمنی بیشتر و امکان جابه‌جایی انبوه در دنیا به عنوان بهترین شیوه حمل و نقلی مورد استفاده قرار گرفته است.

این مقام مسئول با تأکید بر این نکته که وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر به دنبال ایجاد شهرسازی ریل‌پایه در شهر جدید پرند به عنوان نمونه‌ای موفق در سطح کشور است گفت: ما به دنبال جابه جایی و دسترسی سریع بین کلان‌شهرها و شهرهای اطراف هستیم که خوشبختانه با تعامل و همکاری صمیمانه شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت راه‌آهن در طول ماه‌های گذشته این مسئله را پیش برده و امیدواریم با مصوبات این جلسه بتوانیم ایستگاهی مناسب و درخور شأن مردم شهر جدید پرند احداث کنیم و ضریب اشغال قطارهای حومه‌ای این منطقه را در حد قابل توجهی گسترش دهیم.

پاسخ صریح به مخالفان طرح ایمنی مترو فرودگاه امام (ره)

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه «قانون، حدود را مشخص كرده و عدول از قانون از سوی هر كسی كه باشد، تخلف است؛ حتی اگر آن فرد، شخص وزیر باشد» گفت: باجان مردم نمی‌توان بازی سیاسی كرد و بهتر است نكات فنی و ایمنی را دستاویز رفتارهای سیاسی خود نكنند.

جبارعلی ذاكری، عضو هیئت‌مدیره و معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌‌ها شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل كشور در پاسخ به تمام ابهامات، سوالات و شایعات به برخورد قاطع وزارت راه و شهرسازی در قبال طرح ایمنی خط مترو فرودگاه امام خمینی (ره) و در راستای سیانت از حفظ جان مردم اظهار داشت: برخی این روزها از بحث‌های فنی استفاده ابزاری می‌كنند و به مسئولانی كه موظف هستند نكات فنی را بگویند، فشار می‌آورند.

اعلام زمان بهره ‌برداری از راه‌آهن تهران-همدان

معاون مسافری شرکت راه‌آهن با بیان اینکه «در حال انجام مطالعاتی برای دست‌یابی به سرعت سیر بالا در راه‌آهن تهران-همدان هستیم» گفت: طبق برآورد معاونت مسافری شرکت راه‌آهن، این خط تا دو ماه آینده به آمادگی‌های لازم جهت بهره‌برداری نزدیک می‌شود.

وی با بیان اینکه قطارهای مسافری از دوم مرداد ماه به  طور مرتب هفته‌ای دو مرتبه از همدان به مقصد مشهد و برعکس تردد خواهد دارند، افزود: حدود یک ماه قبل اولین قطار مسافری خط همدان به مقصد شهر مشهد راه اندازی شد و از همان روز بلیت‌ها به صورت پیش فروش اینترنتی در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

سهم آموزش و تحقیقات را نسبت به تولید ناخالص داخلی افزایش دهیم

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن در مراسم تودیع و معارفه مدیر كل مركز آموزش و تحقیقات راه آهن با تاكید بر اینكه ما در حوزه آموزش و تحقیقات نیازمند تجدید قوا هستیم، گفت: با تغییر و تحولات مدیریتی می توانیم با یك تجدید قوا و انرژی بیشتر در این حوزه متمركز شویم.

وی با بیان این مطلب كه آموزش و تحقیقات اثر بنیادین مهمی در جامعه دارد، افزود: یكی از اهداف مهم تمامی كشورهای توسعه یافته، روی آوردن به آموزش و تحقیقات گسترده است بطوریكه سهم آموزش و تحقیقات در این كشورها نسبت به تولید ناخالص داخلی در حال افزایش است.

انتقاد تند استاندار تهران از افتتاح خط ۸ مترو

استاندار تهران با انتقاد از افتتاح زودهنگام خط ۸ مترو گفت: آقایان چه عجله ای در افتتاح پروژه ای داشتند که نمی توان آن را به بهره برداری رساند.

وی به وحدتی که در میان مسئولان استان تهران برای حل مشکلات ایجاد شده تاکید کرد: در زمینه حمل و نقل نیز قطار حومه ای برای جابجایی مسافران به پایتخت هر چه سریعتر در حال انجام است تا تردد جاده ای کاهش یابد. 

سفر مهندسان راه‌آهن ایران به ایتالیا برای مطالعه سیستم خط‌آهن سریع‌السیر

مهندسان راه آهن ایران با هدف یادگیری اطللاعات تخصصی در باره ویژگی های ساختاری و فناوری سیستم خطوط راه آهن سریع السیر ایتالیا، که یکی از بهترین ها در جهان محسوب می شود ، به این کشور سفر کرده اند.

دفتر مطبوعاتی راه آهن ایتالیا امروز (دوشنبه) با اعلام این خبر در بیانیه ای افزود: مهندسان شرکت راه آهن 'ایتالفر' ایتالیا (وابسته به گروه راه آهن دولتی ایتالیا) به همکاران ایرانی خود بهترین شیوه های به کار گرفته شده در ایتالیا در طراحی و ساخت بیش از یک هزار کیلومتر خط آهن سریع السیر را نشان می‌دهند. 

نگاهی به عملکرد ۴ ساله  وزارت راه و شهرسازی در بخش ریلی

اما در بخش ریلی از همان ابتدا از سوی دولت اعلام شد که راه آهن از دولت یازدهم به یادگار خواهد ماند و از این رو اقدامات قابل توجهی در این حوزه رخ داد. هر چند که در سال گذشته سانحه تلخ قطار تبریز- مشهد رخ داد اما به گواه چندین نهاد نظارتی این علت وقوع سانحه تلخ خطای انسانی بوده که نمی توان آن را به پای مدیریت ریلی دولت یازدهم نوشت و پس از وقوع این سانحه «محسن پورسیدآقایی» مدیرعامل شرکت راه آهن با پذیرفتن مسئولیت اجتماعی از سمت خود استعفا داد اما اقدامات قابل توجهی در این حوزه به اجرا رسید.

پروژه احداث بیش از ۲ هزار  کیلومتر خط دوم در کنار خطوط موجود ریلی با هدف افزایش ظرفیت، کاهش هزینه تعمیر و نگهداری، افزایش ایمنی و سرعت سیر در گلوگاههای ظرفیتی شبکه ریلی از سه سال گذشته شروع شد که با اجرای این پروژه ها ظرفیت کل راه آهن به ۴۲ میلیارد تن ـ کیلومتر ( مقایسه با ۲۵ میلیارد تن ـ کیلومتر فعلی ) خواهد رسید. 

طراحی خط تولید و احداث کارخانجات تولید تراورس پیش تنیده بتنی و تراورسهای سوزن با قابلیت تحمل نیروی محوری ۳۰ تن برای اولین بار در ایران را از جمله اقدامات شاخص در این زمینه است.با توجه به عدم خرید این محصول از خارج از کشور مبلغی در حدود ۳۳ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۵ صرفه جویی می شود . همچنین نوسازی و بازسازی بیش از ۷۲۶ کیلومتر از خطوط موجود ریلی این پروژه ها با هدف افزایش ظرفیت، افزایش ایمنی و سرعت سیر در شبکه ریلی در حال انجام است که در حال حاضر بیش ز ۴۱۵ کیلومتر از خطوط در محورهای آذربایجان، جنوب، هرمزگان، شمال، و خراسان بازسازی شده و در حدود ۲۱۱ کیلومتر دیگر در دست انجام است. از سوی دیگر بهسازی بیش از ۸۵۹ کیلومتر از خطوط موجود ریلی با هدف ارتقاء کیفیت روسازی خطوط به جهت سیر ایمنی، افزایش سرعت، راحتی سفر در شبکه ریلی در حال انجام است که طبق برنامه ۸۵۹ کیلومتر از خطوط در محورهای جنوب، هرمزگان، فارس، شمال باید مورد بهسازی قرار می گرفت که تاکنون بالغ بر ۵۷۶ کیلومتر آن اجرایی شده است. 

 

نظر شما