شناسهٔ خبر: 41964 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزير راه و شهرسازی درجلسه هماهنگی و برنامه‌ريزی جهت ثبت ميراث راه‌آهن:

ثبت قطعی ميراث راه‌آهن در يونسكو نشان‌دهنده اراده ملی ايرانی‌هاست/ ساخت راه‌آهن آمیخته با هنر ایرانی است

سعید محمد زاده مديرعامل راه‌آهن اعلام كرد: با ثبت قطعی ميراث راه‌آهن در يونسكو، سندی برای آيندگان ايجاد می‌شود كه نشان از همت و اراده ملی ايرانی‌ها در ساخت و توسعه راه‌آهن در دوران سختی سياسی و اقتصادی و غيره بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سعید محمد زاده مدیرعامل راه آهن در جلسه هماهنگی و برنامه ریزی جهت ثبت قطعی میراث راه آهن با بیان اینكه راه آهن در ایران نماد یك موضوع جدی در زمینه مهندسی، غیرت و جدیت است، گفت: ساخت راه آهن آمیخته با هنر ایرانی است و ایرانی ها با همت و جدیت كامل از ۹۰ سال گذشته، این خطوط را ساخته و آن را توسعه داده اند.

وی افزود: صنعت گران ریلی طی این سال ها در سخت ترین مسیرها، تلاش كرده و این خدمت كردن قابل ستایش است.

به گفته محمدزاده؛ با مشاهده راه آهن لرستان، می توان دریافت كه در گذشته با سختی های فراوان سازندگان خطوط ریلی مسیرها را ساخته و به یكدیگر متصل می كردند.

وی ادامه داد: یكی از نكات مهم در این ساخت و سازها این است كه ما می توانیم ، سخت ترین و غیر ممكن ترین كارها را انجام دهیم بطوریكه در ۹۰ سال گذشته از البرز و زاگرس عبور و خطوط ریلی در این محورها احداث كردیم.

مدیر عامل راه آهن بیان داشت: با مشاهده راه آهن بافق- مشهد، بافق – بندرعباس و تهران – آذربایجان كه مسیرهای سختی را برای احداث ریلی داشته اند، پی به تلاش و سختی كار در شرایط نامساعد آب و هوایی می بریم.

وی اضافه كرد: ایران در گذشته با شرایط سخت اقتصادی كه غیر قابل مقایسه با كشورهای صنعتی نبوده، توانست ۴ هزار كیلومتر راه آهن ایجاد كند و این موجب افتخار ما بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پایه پل در جهت زیبایی شناسی و احترام به حقوق شهروندی بنا شده است و این نشان دهنده این است كه ایران در دوران سخت سیاسی و اقتصادی یك اراده ملی داشته است.

وی افزود: وقتی به تشكیل راه آهن نگاه می كنیم پی به همكاری و مشاركت مردم ایران در ساخت راه آهن می بریم و این سند افتخار برای كشور محسوب می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بازدید یكی از مسئولان، از محور ریلی تهران – شمال اشاره كرد و گفت: مسئول مورد نظر ضمن سفر به منطقه شمال، تحت تاثیر سیستم راه آهن قرار گرفته و بیان داشته كه مهندسی ایران در راه آهن بسیار عمق دارد.

محمد زاده با اشاره به ضرورت حفظ میراث صنعتی كشور ، اظهار داشت: رسالتی كه بر عهده ما است برای نسل های آینده اهمیت ویژه خواهد داشت و امیدوارم ، بتوانیم با كمك سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، میراث صنعتی راه آهن ایران را به ثبت قطعی برسانیم.

وی بیان داشت: با ثبت قطعی میراث راه آهن برای آیندگان سندی ایجاد می شود كه نشان از همت و اراده ملی ایرانی ها در ساخت و توسعه راه آهن در دوران سختی سیاسی و اقتصادی و غیره دارد.

وی خواستار حمایت و همكاری سازمان میراث فرهنگی و بكارگیری مشاوران حرفه ای در این زمینه شد تا كارها و اقدامات مورد نیاز ضمن هدایت و راهنمایی ، تخصصی تر پیش رود.

محمدزاده با بیان اینكه عزم ما جزم است تا این موضوع قطعی شود، اظهار داشت: این كار كاملا تخصصی است و بایستی با ظرافت تمام انجام شود زیرا این كار ملی است و هم انكه جذابیت مسیر هم فوق العاده جذاب است.

مدیر عامل راه آهن تاكید كرد: بدون هدایت یك مشاوره حرفه ای كار پیشرفت نخواهد كرد بنابراین این كار با زمان بندی دقیق و برگزاری جلسه هر دو هفته یك بار صورت گیرد و فرایندها پیگیری شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله مهم گردشگری و استفاده از ظرفیت های مهم راه آهن در مسیرهای مختلف ریلی اشاره كرد و افزود: خوشبختانه در محورهای مختلف محورهایی با فضا و مناظر مختلف فوق العاده مواجه هستیم كه می توانیم با جذب سرمایه گذارانی كه بتوانند از این فضا استفاده كرده و مكان های گردشگری به وجود بیاورند، قطارهای گردشگری راه اندازی كنیم.

محمد زاده تصریح كرد: سرمایه گذاری در راه آهن همانند سرمایه گذاری در مناطق كمتر توسعه یافته است و كسانی كه در این صنعت اقدام به سرمایه گذاری كنند مشمول معافیت های مالیاتی و غیره خواهند شد .

وی اظهار داشت: با توجه به اینكه راه آهن مشمول قانون ایرانگردی و جهانگردی شده نگاه ما به حوزه گردشگری و توسعه آن برای صنعت ریلی بسیار عمیق است و نیازمند جذب سرمایه گذاران به این بخش هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان كرد: راه اندازی قطارهای گردشگری موجب رغبت سرمایه گذاران می شود.

وی به برخی مسیرها كه دارای ظرفیت های گردشگری و توسعه آن هستند اشاره كرد و گفت: محور شمال، بافق – مشهد، جلفا – تبریز، مشهد – اصفهان و تهران – زاهدان از جمله محورهایی هستند كه ظرفیت های آنان برای توسعه گردشگری قابل توجه است.

وی به تركیب موزه و هتل نیز تاكید كرد.

در ادامه محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی ، صنایع‌دستی و گردشگری كشور نیز با اشاره به ثبت میراث صنعتی راه آهن ایران در فهرست موقت میراث جهانی، گفت: با تحقق ثبت جهانی میراث صنعتی راه آهن ایران در یونسكو ، شهرهای مختلفی كه در مسیر راه آهن هستند ناخودآگاه مقصد گردشگران داخلی و بویژه بین المللی خواهد شد و این اقدام به موتور توسعه كشور تبدیل خواهد شد.

وی افزود: موضوع ثبت راه آهن قدیمی ایران موضوعی فراتر از ثبت یك بناست و شامل تمامی ایستگاه ها، خطوط و بافت های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی خواهد بود كه در این مسیر از جنوب تا شمال كشور را شامل می شود

طالبیان با اشاره به ضررورت تكمیل پرونده تا آذرماه سال جاری گفت: برای این موضوع بایستی پایگاه ثبت جهانی میراث راه آهن در شركت راه آهن ایجاد شود.

وی تاكید كرد: فعالان این حوزه در شركت راه آهن بایستی ضمن پایش فعالیت ها ، ساختار مدیریتی تهیه و تدوین كنند تا ارزیابی ها بدون مشكل صورت گیرد.

طالبیان عنوان كرد: راه آهن ایران به دلیل تكنولوژی و سوابق و مسیرهایی كه عبور كرده فوق العاده است و این امرموجب اهمیت موضوع در سطح بین المللی شده است.

معاون میراث فرهنگی ، صنایع‌دستی و گردشگری كشور با بیان اینكه برای ثبت جهانی میراث راه آهن تلاش های فراگیری از سال های گذشته بخصوص از یكسال اخیر انجام شده است، اظهار داشت: به دلیل حجم زیاد و مطالب بالا بایستی پایگاهی برای آثار و اسناد ایجاد شود.

وی عنوان كرد: با اتمام این پروژه شاهد جریان گردشگری فعال در كشور خواهیم بود .

طالبیان خاطر نشان كرد: با توجه به آغاز فرایند تكمیل پرونده ثبت میراث راه آهن از سال ۹۵، خوشبختانه اقدامات و فراینده های مورد نظر با جدیت كامل پیش رفته و امیدواریم تا پایان آذرماه به خروجی مورد نظر برسیم.

وی یادآور شد؛ اراده و همت خاصی در راه آهن وجود دارد و امیدواریم موضوع و آماده شدن این میراث تا زمان مقرر انجام شود.

در ادامه جلسه وحید علی قارداشی مدیركل دفترمهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی شركت راه آهن درباره اطلاعات پرونده ثبت جهانی كه در قالب ۱۰ سرفصل و ۵۰ بخش است، مواردی را مطرح كرد.

وی افزود: با پذیرفته شدن "نامزدی میراث صنعتی راه آهن ایران" در اجلاس اخیر یونسكو در لهستان، اطلاعات پرونده ثبت جهانی طی هفته های اخیر با حضور معاون میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد بررسی قرار گرفت.

مدیركل دفترمهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی شركت راه آهن با اشاره به موضوع اقدامات صورت گرفته در خصوص ثبت جهانی میراث راه آهن گفت: پرونده ثبت جهانی پس از مطالعه و بررسی مدارك، نقشه ها و اسناد موجود در وزارت امور خارجه توسط تیم كارشناسی راه آهن تهیه و تدوین شده است./

نظر شما