شناسهٔ خبر: 41994 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد:

انجام ۱۴ پرواز برای اعزام ۴۰۰۰ حاجی‌ در روز جاری/ پروازهای حج در ۵ فرودگاه به پایان رسید

حجاج مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه تا شب گذشته ۳۲ هزار و ۵۰۰ زائر در قالب ۱۲۴ پرواز به خانه خدا اعزام شده‌اند‌، گفت: طبق برنامه امروز ۱۴ پرواز در فرودگاه‌های کشور انجام می‌شود و ۴۰۰۰ نفر از حجاج به خانه خدا اعزام می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سید محمود رضوی با بیان اینکه پروازهای حج به صورت مستمر در حال انجام است، اظهار داشت: ‌‌اعزام زائران حج تمتع امسال از ۲۰ فرودگاه کشور ‌انجام می‌شود.

رضوی بیان کرد: تا ساعت ۲۴ دیروز، بیش از ۳۲ هزار و ۵۰۰ زائر در قالب ۱۲۴ پرواز به خانه خدا اعزام شدند‌ که از این میزان ۹۸ پرواز به مدینه و ۲۶ پرواز به جده انجام شده است.

وی بیان کرد: تاکنون ایران‌ایر ۹۸ پرواز و شرکت هواپیمایی سعودی ۲۶ پرواز برای انتقال حجاج به خانه خدا، داشته‌‌اند.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها بیان کرد: امروز از ۶ فرودگاه امام خمینی (ره)، شهید هاشمی‌نژاد مشهد، شهید دستغیب شیراز، بوشهر، اصفهان و کرمان پروازهای حج انجام می‌شود.

رضوی با اشاره به اینکه در فرودگاه بوشهر بامداد امروز اولین پرواز حج انجام شد، افزود: طبق برنامه امروز ۱۴ پرواز حج انجام می شود و حدود ۴۰۰۰ نفر از حجاج به خانه خدا اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: تا امروز با احتساب فرودگاه بوشهر در ۱۱ فرودگاه کشور عملیات پروازهای حج انجام شده است و در پنج فرودگاه اردبیل، بندرعباس، رشت، همدان و تبریز‌ عملیات اعزام حجاج پایان پذیرفت.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها اضافه کرد:‌ در فرودگاه‌‌های امام خمینی (ره)،  اردبیل، بوشهر، ‌رشت، اصفهان، بندرعباس، تبریز، کرمان، مشهد و همدان عملیات اعزام حجاج انجام شده است.

رضوی بیان کرد: طبق برنامه قبلی عملیات اعزام حجاج تا پنجم شهریورماه ادامه دارد و عملیات برگشت نیز طبق برنامه قبلی از ۱۵ شهریورماه آغاز خواهد شد و تا سوم مهرماه ادامه دارد.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها یادآور شد: به علت تغییر سهم ایرلاین‌‌های هما و سعودی در جابه‌جایی حجاج، ممکن است برنامه‌ سفرهای برگشت یکی دو روز جا‌به‌جا شود.

رضوی اضافه کرد: زائران استان‌های تهران، البرز، قزوین، سمنان، مرکزی، قم، لرستان و کاشان از فرودگاه امام خمینی (ره) اعزام می‌شوند.

وی افزود: پیش از این مقرر بود ۵۰ درصد پروازهای حجاج توسط ایرلاین سعودی و ۵۰ درصد توسط ایران‌ایر انجام شود که سعودی‌ها نیامدند و فعلاً ۷۵ درصد پروازها توسط ایران‌ایر و ۲۵ درصد توسط ایرلاین سعودی انجام می‌‌شود.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه امسال ۸۶ هزار و ۲۴۰ زائر ایرانی عازم سرزمین وحی می‌شوند، در گفتگو با فارس اظهار داشت: کل زمان عملیات رفت حجاج فعلاً ۲۳ روز تعیین شده است.

پروازهای امسال حجاج از ۳ فرودگاه تبریز، مشهد و اهواز توسط شرکت هواپیمایی سعودی انجام می‌شود و ایران‌ایر مسئولیت انتقال حجاج از ۱۷ فرودگاه دیگر را بر عهده دارد.

‌پروازهای فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، اردبیل، ارومیه، اصفهان، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، رشت، زاهدان، زنجان، ساری، شیراز، کرمان، کرمانشاه، گرگان، همدان و یزد توسط ایران‌ایر انجام خواهد شد.

‌نخستین پرواز زائران ایرانی با برگزاری مراسمی در فرودگاه امام خمینی (ره) ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۹ مردادماه از استان تهران با هواپیمای ایران‌ایر انجام شد.

امسال ۸۶ هزار و ۲۴۰ زائر‌ ایرانی عازم سرزمین وحی می شوند. قرار است ۶۸ هزار زائر ایرانی توسط پروازهای ایران‌ایر و حدود ۱۸ هزار زائر توسط هواپیمایی سعودی عازم عربستان‌ شوند که سهم فرودگاه امام خمینی (ره) حدود ۲۵ هزار و ۲۰۰ زائر خواهد بود.

در عملیات حج امسال ۱۰ هزار و ۴۰۰ زائر از فرودگاه مشهد، ۷هزار زائر از‌ گرگان، ۶‌هزار و ۴۰۰ زائر از اصفهان، ۵ هزار نفر از فرودگاه اهواز، ۳ هزار و ۷۰۰ نفر از شیراز، ۳۵۰۰ زائر از ساری، ۳۴۰۰ نفر از همدان، ۳۲۴۰ نفر از تبریز، ۲۹۰۰ زائر از کرمان، ۲۷۰۰ نفر از ارومیه، ۲۴۰۰ نفر از یزد، ۲۱۰۰ زائر‌ از فرودگاه زاهدان، ۱۶۰۰ حاجی از فرودگاه بندر عباس، ۱۶۰۰ نفر از ‌فرودگاه بیرجند، ۱۳۰۰ نفر از کرمانشاه، ۱۱۰۰ نفر از زنجان، ۱۰۶۰ حاجی از ‌بوشهر، ۸۱۰ زائر از رشت ۸۱۰ نفر و ۷۹۵ حاجی از فرودگاه اردبیل عازم بیت الله الحرام خواهند شد.

بنابراین گزارش، پیش از این قرار بود هما ۵۰ درصد زوار ایرانی و ایرلاین سعودی هم ۵۰ درصد‌ زوار ایرانی را در عملیات حج امسال جابه‌جا کنند اما با کاهش سهم سعودی‌ها، هما مجبور شد انتقال ۷۵ درصد زوار را بر عهده‌ بگیرد.

نظر شما