شناسهٔ خبر: 42007 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خبر داد:

اتمام سازه پل غدیر در محور اصفهان – شهرکرد با ۹۰ درصد پیشرفت تا پایان شهریورماه

پل در صورت تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن پل غدیر با ۸ دهانه ۳۲ متری و به طول ۲۵۰ متر، مسیر زرین‌شهر – شهرکرد چهارخطه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان با توجه به گردشگری بودن مسیر زرین‌شهر به شهرکرد و تردد بسیار بالای ترافیک در این مسیر گفت: پل غدیر در راستای احداث و تکمیل باند دوم زرین‌شهر – شهرکرد به‌عنوان یکی از پروژه‌های خاص این اداره کل و با سازه بسیار پیچیده‌ای در حال انجام است که تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن آن به منظور تسهیل در عبور و مرور وسایل نقلیه در این مسیر با توجه به ترافیک بسیار بالای تردد حائز اهمیت است.

وی به دلایل به تعویق افتادن زمان به بهره‌برداری رسیدن این سازه اشاره داشت و گفت: استفاده از جرثقیل‌های عظیم‌الجثه جهت نصب تیرها در بستر رودخانه و آزادسازی زمین‌های اطراف پروژه از جمله مشکلات احداث پل بوده که با رفع این مشکلات خوشبختانه ۵ دهانه پل تکمیل و ۳ دهانه دیگر با توجه به قرارگیری در مسیر آب در جریان رودخانه و نیاز به تمهیدات لازم به منظور جابجایی تیرهای ۵۵ تنی با جرثقیل‌های موجود عاملی است بر به تعویق افتادن زمان بهره‌برداری این پروژه که امید است با کار شبانه‌روزی پیمانکار مستقر در محل بتوان در شرایط مناسب نسبت به نصب تیرها اقدام و سازه این پل را با توجه به پیشرفت بیش از ۹۰ درصد تا پایان شهریورماه سال جاری تکمیل نماییم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خاطرنشان ساخت: با تکمیل این سازه و اتصال آن به محور از طرفین،  ۳۵ کیلومتر جاده زرین‌شهر به شهرکرد چهارخطه خواهد شد.

 حمیدرضا امیرخانی مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به مشخصات فنی این سازه عظیم بر بستر رودخانه زاینده‌رود گفت: پل غدیر با ۸ دهانه ۳۲ متری، ۲۵۰ متر طول دارد و دارای ۲۷ شمع است که این شمع‌ها با حفاری در بستر رودخانه  ایجاد شده‌اند که جهت نصب شمع و ستون‌ها در بستر رودخانه به طول ۱۵ متر در داخل لازم است تا با رعایت کلیه شاخص‌های فنی و مهندسی و متناسب با استانداردهای جهانی نسبت به نصب شمع‌ها و ستون‌ها اقدام نمود.

امیرخانی بیان داشت: به دلیل عبور وسایل نقلیه سنگین از روی این پل و ترافیک بالا در این مسیر و تنش‌های وارد شده بر تیرها، ضمن بهره‌گیری از تکنولوژی پس تنیدگی به منظور خنثی‌سازی فشارهای وارده، این پل به صورت متصل و گیردار ساخته شده و از حالت مفصلی و استفاده از نیوپرن خارج گردیده است.

جواد قاسمی کارشناس ناظر این سازه نیز در ادامه گفت:  پل غدیر  با ۴۰ عدد تیر به طول ۳۲ متر و وزن تقریبی ۵۵ تن، ۸۹۶ عدد پریدال و ۹ عدد سرستون به منظور چهارخطه نمودن مسیر زرین‌شهر – شهرکرد در حال اجراست که در حال حاضر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل ۳ دهانه این پل و نصب شمع و ستون‌ها در شرایط مهار آب رودخانه و با توجه به وجود همه امکانات در محل می‌توان این پروژه را در اسرع وقت تکمیل نمود.

نظر شما