شناسهٔ خبر: 42073 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پيام معاون وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز تشكلها

روز ملی تشکل‏‌ها و مشارکت‏‌های اجتماعی؛ شکوفایی اجتماعی با پیوند مدبرانه و پرامید دولت و ملت

محمد سعید ایزدی محمدسعید ایزدی*: در راستای بزرگداشت فعالیت‏‌های داوطلبانه و انسان‏ دوستانه تشکل‏‌ها و سازمان‌‏های مردم نهاد روز ۲۲ مرداد را بعنوان روز ملی تشکل‏‌ها و مشارکت‏‌های اجتماعی پاس می‏‌داریم. این روز به همت دولت تدبیر و امید بعنوان روزی ملی در کشور نامگذاری شده است تا نشانی باشد از لزوم همراهی و همیاری تشکل‌‏های مردمی و دولت به منظور تحقق راستین معنای مشارکت ؛ مشارکتی که پیش‏شرط بهترسازی جوامع محلی و فضاهای شهری است.

این نامگذاری فقط به بزرگداشت یک روز محدود نمی‏‌شود، حدود سه سال پیش سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌‏های فرسوده و ناکارآمد شهری(سندملی بازآفرینی شهری پایدار) باهدف جلب همکاری و مشارکت کلیه دستگاه‌های مرتبط درفرایندب ازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف مصوب شد.

این سند به منظور حفظ حقوق شهروندی، ارتقای کیفیت زندگی، بازیابی هویت شهری و اعمال حکمروایی محلی پیگیری شده است که این اهداف بدون حضور تمامی کنشگران این عرصه بخصوص تشکل‏‌ها و سازمان‏‌های مردم ‏نهاد مقدور نخواهد بود.

از این رو شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، ظرفیت‏‌سازی و نهادسازی رابه عنوان یکی از ۹ گام کلیدی در تبیین، توسعه و اجرای سیاست بازآفرینی شهری مطرح و پیگیری می‏‌نماید که تقویت نقش سازمان‏‌های مردم نهاد (سمن‏‌ها) یکی از اصلی‏ ترین اقدامات در این زمینه است .

همچنین پیرو سیاست‏‌های مسئولیت اجتماعی وزارت راه و شهرسازی به عنوان یک نهاد حاکمیتی با آگاهی از اهمیت آثار و پیامدهای اقدامات خود در اجتماعات انسانی و محیط زیست، هر فعالیت داوطلبانه و مردمی در این زمینه ارج نهاده می‏‌شود.

امید است از طریق تعامل سازنده میان دولت و تشکل‌های مردمی بتوان سبب ساز پیوند هر چه بیشتر دولت و ملت شد و  در این مسیر با تبیین راه حل‏‌هایی مدبرانه برای عبور از مسائل جامعه و افزایش زیستی بانشاط و مترقی در سرزمین عزیزمان ایران گام برداشت.

*معاون وزیر راه و شهرسازی

نظر شما