شناسهٔ خبر: 42163 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی سازمان بنادر خبر داد:

رایزنی وزرای راه و شهرسازی و خارجه برای نامزدی ایران در عضویت شورای آیمو/ اولین جلسه آیمو هفته اول آذر برگزار می‌شود

ساختمان سازمان بنادر و دریانوردی یک مقام مسئول در سازمان بنادر با اشاره به ادامه مذاکرات وزرای راه و شهرسازی و امور خارجه، گفت: تا پایان مرداد تصمیم‌گیری نهایی برای نامزدی ایران در شورای IMO صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از صدا و سیما، علی‌اکبر مرزبان با اشاره به اینکه ایران به لحاظ فنی و تخصصی جزو ۳۰ کشور برتر IMO است، ابراز امیدواری کرد: تصمیم‌گیری نهایی برای نامزدی ایران برای عضویت در شورای IMO تا پایان مرداد ماه جاری صورت گیرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای نامزدی ایران جهت عضویت در شورای IMO، اظهار کرد: از مدت ها قبل با وزارت امور خارجه جلسات و رایزنی‌های متعددی داشتیم، اما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.

مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ادامه مذاکرات وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه، گفت: امیدواریم تا پایان مرداد ماه، تصمیم‌گیری نهایی برای نامزدی ایران در شورای IMO صورت ‌گیرد و چنانچه مقرر شود ایران برای کاندیداتوری در شورا اقدام کند، به سرعت و با قدرت اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

وی درباره زمان برگزاری مجمع IMO گفت: جلسه مجمع این سازمان هفته اول آذر تشکیل می‌شود.

مرزبان، افزود: سازمان بنادر به عنوان دستگاه فنی و تخصصی آمادگی کامل برای انجام اقدامات لازم از جمله حضور موثر در اجلاس و رایزنی با نمایندگان کشورهای عضو IMO را دارد.

مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی، تصریح کرد: اگر قرار شد ایران برای کاندیداتوری در شورای IMO اقدام کند، دستگاه دیپلماسی کشور هم باید اقدامات لازم را برای جلب حمایت کشورها، از طریق سفارتخانه‌های ایران در سایر کشورها و بالعکس انجام دهد.

شاخص‌های عضویت در IMO

وی با تاکید بر اینکه IMO یک سازمان بین‌المللی تخصصی ملل متحد است و جایگاه بالایی در روابط دیپلماتیک دارد، گفت: عضویت در IMO تابعی از شرایط سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی است، بدین معنا که برای عضویت در شورا اگرچه صلاحیت فنی و تخصصی و میزان مشارکت کشور در مباحث IMO اهمیت دارد، اما به تنهایی کافی نیست بلکه باید وزن دیپلماتیک و شرایط سیاسی حاکم بر روابط بین‌الملل مورد توجه قرار گیرد.

ایران جزو ۳۰ کشور برتر IMO است

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی، درباره جایگاه ایران در IMO گفت: از میان ۱۷۲کشور عضو IMO می‌توان به جرأت ادعا کردکه ایران به لحاظ فنی و تخصصی جزو ۳۰ کشور برتر است.

وی با اشاره به افزایش رای سنتی ایران در انتخابات سال گذشته، گفت: با توجه به فضای توافقات هسته‌ای، سال گذشته موفق شدیم ۸۲ رای کسب کنیم، این در حالی است که در دوره‌های قبل حدود۷۰ رای کسب کرده بودیم.

مرزبان، با بیان اینکه عضویت ایران در شورای IMO خواسته کشور است، گفت: بر فرض اینکه در انتخابات شورا رای لازم را کسب نکنیم، اما کاندیداتوری به تنهایی امتیازاتی از جمله اتخاذ موضع فعالانه و نه منفعلانه، در اختیار داشتن تریبون، افزایش تحرک دیپلماتیک، و معرفی دستاوردها و توانمندی‌های دریایی کشور را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه عضویت در شورا بسیار مهم است، اما این بدان معنا نیست که اگر عضو شورا نشویم، نمی‌توانیم در اجلاس شورا شرکت کنیم، بلکه ما به عنوان ناظر می‌توانیم در جلسات حضور پیدا کنیم و همچون سایر اعضای شورا نظرات تخصصی خود را ارائه دهیم.

مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: بطور مثال در اجلاس اخیر شورا که در اوایل مرداد ماه برگزار شد، ما نسبت به اصلاح کد جیبوتی در ارتباط با دزدی دریایی و حملات مسلحانه علیه کشتی‌ها در خلیج عدن و آب‌های سومالی، اعتراض کردیم.

وی تصریح کرد: کد جیبوتی در سال ۲۰۰۹ با هدف مبارزه با دزدی دریایی در خلیج عدن و آب‌های سومالی، به تصویب رسید و در اجلاس ژانویه ۲۰۱۷ با رهبری کشور عربستان، اصلاح و بازنگری شد.

مرزبان، ادامه داد: اصلاحیه مذکور بر گسترش قلمرو این کد بر سایر جرایم دریایی تاکید داشت و از دبیر کل IMO خواسته شد تا این سازمان نقش امین اسناد را برای نگهداری سند اجلاس و اصلاحیه کد ایفا کند، این در حالی است که IMO یک سازمان بین‌المللی تکنیکال است و نباید خارج از وظایف خود عمل کند.

وی تصریح کرد: این اصلاحیه مورد اعتراض ما قرار گرفت و پس از مذاکره با وزارت امور خارجه و رایزنی با کشورهایی از جمله روسیه، آرژانتین و برزیل بیانیه‌ای تنظیم و در اجلاس شورا قرائت و مورد حمایت چندین کشور قرار گرفت، به این ترتیب موضوع ایفای نقش امین اسناد توسط دبیرخانه IMO در این مقطع از دستور کار خارج شد.

حضور مؤثر ایران در کارگروه تدوین استراتژی ۶ ساله IMO

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به حضور ایران در کارگروه تدوین استراتژی ۶ ساله IMO که در اجلاس اخیر شورا تشکیل شد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت طرح استراتژی IMO که چشم‌انداز، شاخص‌های عملکرد و ماموریت‌های این سازمان را در ۶ سال آینده مشخص می‌کند، کارگروهی برای نهایی کردن متن این طرح در شورا تشکیل شد.

وی با اشاره به مشارکت فعالانه و اثر گزار ایران در این کارگروه گفت: از ۱۰ پیشنهاد اصلاحی ایران، ۹ پیشنهاد مورد پذیرش کارگروه قرار گرفته و در متن طرح استراتژی IMO گنجانده شد

نظر شما