شناسهٔ خبر: 42168 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون شرکت راه‌آهن اعلام کرد:

تشریح عملکرد شرکت راه‌آهن در حوزه حمل‌ونقل کالا و ترانزیت/ احتمال کاهش ۵۰ درصدی تعرفه ترانزیت با راه‌اندازی کریدور شمال- جنوب/ اشتغال ۵ نفر با ساخت هر یک متر ریل

ابراهیم محمدی معاون شرکت راه‌آهن از رشد ۵۵ درصدی ترانزیت کالا در سال جاری خبر داد و گفت: در حقیقت با توسعه ترانزیت علاوه بر کسب درآمد، مشکلات مرزی را نیز رفع می‌کنیم و از طریق حمل‌ونقل ریلی آمایش سرزمینی انجام می‌دهیم که درواقع در راستای رفع نقاط ضعف خود حرکت می‌کنیم تا تهدیدات برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ابراهیم محمدی معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن با اشاره به عملکرد شرکت راه‌آهن در بخش ترانزیت و بهره‌برداری بار اظهار داشت: طبق استاندارد اتحادیه اروپا، هر تن بار انتقالی از جاده به روی ریل، حدود ۸۲ تومان به اقتصاد کشور اضافه می‌شود؛ اما طبق بررسی‌های شرکت راه‌آهن و با توجه به شرایط داخلی کشور این رقم حدود ۸۰ تومان است.

وی افزود: با در نظر گرفتن عملکرد انتقال ۲۷ میلیارد تن کیلومتر از روی جاده بر روی ریل در سال گذشته، امسال برای انتقال ۴۳ میلیارد تن کیلومتر برنامه‌ریزی‌شده است تا در صورت ضرب این عدد در رقم ۸۰ تومان به اقتصاد ملی کمک کنیم.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن بابیان اینکه «سرمایه‌گذاری در راه‌آهن به نفع اقتصاد ملی بوده است» گفت: با سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی در سوخت، انتشار آلاینده‌ها و تلفات با کاهش روبرو شدیم.

محمدی با اشاره به انجام آمایش سرزمینی با توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور بیان داشت: با هدف‌گذاری بر روی پایانه‌های مرزی در حوزه ترانزیت درواقع شاهد آسیب زدایی در مناطق مرزی خواهیم بود. همان‌طور که مستحضر هستید، ترانزیت به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه محسوب می‌شود و درواقع با ترانزیت کالای یک کشور دیگر خود را در اقتصاد آن شریک می‌کنیم.

وی با توجه به نقش ترانزیت در امنیت ملی گفت: با تعاملات ترانزیتی میان کشورها، کشورهای صاحب کالا و مقصد از صدور قطع‌نامه و تهدیدات علیه کشور مسیر عبوری جلوگیری می‌کنند.

معاون شرکت راه‌آهن با اشاره به مباحث طراحی-ایجاد و تأکید این مبحث به مرکزگرایی گفت: این مباحث به دلیل آسیب‌های احتمالی در نقاط مرزی است؛ اما با توسعه ترانزیت درواقع نقاط مرزی فعال می‌شوند و اقتصاد از کسب درآمدهای ناشی از قاچاق به روش‌های قانونی بهبود و ارتقا می‌یابد.

به گفته محمدی اگرچه امروز باید روزانه ۸۰ واگن در مناطق مرزی سیر کنند تا به سهم ترانزیت ۱.۵ میلیون تن در سال دست‌یابیم اما با ۷ برابر شدن این حجم و افزایش تعداد واگن‌ها به ۵۶۰ واگن، ما نیازمند توسعه پایانه‌های مرزی هستیم؛ که به ازای توسعه پایانه‌های مرزی و ساخت هر یک متر ریل در پایانه‌های مرزی، ۵ نفر اشتغال‌زایی به همراه دارد، این اشتغال‌زایی شامل تعمیر و نگهداری، بانک، گمرک، استاندارد است لذا راه‌آهن با توسعه ترانزیت به اقتصاد و امنیت ملی کمک می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به حمایت سیاست اقتصاد مقاومتی از بحث ترانزیت گفت: به لحاظ حمایت سیاست‌های بالادستی ازجمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سایر موارد چیزی کم نداریم، با توجه به اینکه سیاست اقتصاد مقاومتی درون‌زا است؛ یعنی از جایی که علاوه بر تهدید، ضعف نیز وجود دارد باید ابتدا ضعف‌ها برطرف شود و پس کسب قوت به سمت رفع تهدیدات گام برداشت تا به فرصت رسید.

محمدی بیان داشت: در حقیقت با توسعه ترانزیت علاوه بر کسب درآمد، مشکلات مرزی را نیز رفع می‌کنیم و از طریق حمل‌ونقل ریلی آمایش سرزمینی انجام می‌دهیم که درواقع در راستای رفع نقاط ضعف خود حرکت می‌کنیم تا تهدیدات برطرف کنیم.

معاون شرکت راه‌آهن از رشد ۵۵ درصدی ترانزیت کالا در سال جاری خبر داد و گفت: این حاصل نتیجه تلاش‌های رئیس کمیته ترانزیت و نقشه راه تهیه‌شده و اقدامات انجام‌شده است. همچنین از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴ توافقنامه با کشورهای حوزه CIS، چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران، ایران-قزاقستان، ایران-قزاقستان-ترکمنستان، ایران-آذربایجان-گرجستان-لهستان-اوکراین امضاشده است.

محمدی خاطرنشان کرد: با حضور در جلسه کریدور راه ابریشم در حاشیه نمایشگاه اکسپو آستانه قزاقستان و برگزاری جلسات ۲ تا ۴ جانبه، در توافق سه‌جانبه ایران-آذربایجان-روسیه برای کریدور شمال-جنوب نرخ تعرفه حمل بیش از ۵۰ درصد بین سه کشور به‌صورت مشترک کاهش یافت تا این کریدور هر چه سریع‌تر فعال شود. همچنین در راستای اهداف سازمان اکو توافق‌نامه اسلام‌آباد-تهران-استانبول به امضا رسید.

وی در ادامه بیان داشت: نشست‌های متفاوتی با اتاق‌های بازرگانی استان‌های کشور برگزار شد و جلسه اتاق بازرگانی پاکستان را در زاهدان برگزار کردیم. همچنین توافقات زیادی انجام گرفت و در این‌ بین ترکیه و پاکستان متعهد شدند که بار برگشتی قطار اسلام‌اباد-تهران-استانبول را تأمین کنند. از طرفی برای فعال کردن قطار آلماتی به اسلام‌آباد از قزاقستان به پاکستان تلاش کردیم در توافق‌نامه اکو در آذربایجان قرار شد، دومین جلسه مشکلات تأمین بار و حمل کانتینری در دستور کار قرار گیرد.

وي بابیان اين‌كه نرخ حمل كانتينر كيلومتر قزاقستان-تركمنستان- ايران يكسان شده است، اظهار كرد: چيني‌ها ابتدا قيمت‌ها را قبول كردند اما در ادامه اعلام كردند كه قيمت حمل بار در داخل كشور چين گران‌تر است و بايد كارهايي را انجام دهيم تا بتوانيم بار صادراتي را از طريق اين مسير ريلي (قزاقستان-تركمنستان- ايران) منتقل كنيم.

محمدی خبر داد: با حوزه بین‌الملل نفت برای صادرات ریلی نفت از ایران به کشور تاجیکستان مذاکره شده که  در آینده خبرهای خوبی در این زمینه به گوش خواهد رسید.

معاون شرکت راه‌آهن بیان داشت: امسال برای اولین بار ۱۵ هزار تن پودر آلومینیوم از جا جم به تاجیکستان صادر شد و همینک به دنبال توافق برای حمل ۲۰۰ هزار تن آلومینیوم تاجیکستان به کشور ترکیه هستیم و در حوزه ترانزیت تمام کشورها فعال شدند و نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در سال قبل كلاً ۱.۲ ميليون تن ترانزيت توسط راه‌آهن انجام شد كه امسال احتمالاً تا ۱.۸ ميليون تن محقق مي‌شود و به هدف‌گذاري ۳ ميليون تن در سال نزديك مي‌شويم.

به گفته محمدی در حوزه حمل بار داخلی نیز تا امروز بیش از ۱۲.۵ درصد و بیش از ۷ درصد در تن کیلومتر رشد داشته‌ایم و  که عمده این رشد در حوزه مواد معدنی اتفاق افتاده است به طوریکه ۱۰ درصد نسبت به سال قبل در این حوزه رشد را تجربه کرده ایم. اتفاق خوبی که در حوزه ریلی در سال رخ داد بحث افزایش  حمل گندم توسط حمل‌ونقل ریلی بود که تقریبا  از ۱۳۲ هزار تن سال قبل تا ۱۷ مرداد به حمل ۳۳۳ هزار تن دست یافته ایم و نکته جالب این است که این آمار مربوط به تولید داخل است و شامل صادرات نمی‌شود.  همچنین در استان سیستان و بلوچستان با حمایت استاندر حمل و نقل محصول گندم ۱۰۰ درصد از طریق ریل انجام می‌شود و سرمایه گذار بخش خصوصی برای توسعه فعالیت خود پایانه و سیلو ایجاد کرد. همچنین به زودی در قزوین پایانه تخلیه گندم به بهره برداری می رسد. 

معاون بهره برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: توافقنامه‌ای با ایمیدرو برای حمل صنایع فولاد امضا شد که در ابتدا با رشد ۱۰ درصدی مواجه شدیم اما رشد مورد نظر ما نبود، زیرا میزان حمل‌ این محصول از طریق کامیون با ریل برابر و در برخی موارد بیشتر هم بوده است. سال گذشته حدود ۳۴ میلیون تن از مواد اولیه و محصولات فولادی توسط جاده حمل شده است که حمل ریلی برابر با ۳۰ میلیون تن بوده است. 

 محمدی در پایان یادآور شد: از ۳۱ مرداد تمام قطارهای باری از یک روت یا مسیر از پیش تعیین شده حرکت می کنند که تعریف آن از قطارهای باری برنامه‌ای متفاوت است.

نظر شما