شناسهٔ خبر: 42204 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی خبر داد:

نصب نخستین سرعتکاه مجازی هوشمند در بجنورد

سرعتکاه مجازی هوشمند مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: نخستین سرعتکاه مجازی هوشمند در بجنورد نصب شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی، علی‌اصغر بدیعی مقدم اظهار کرد: این سرعتکاه اکنون به صورت آزمایشی در محدوده باباامان شهرستان بجنورد نصب شده است.

وی افزود: این سرعتکاه هوشمند، توسط رئیس اداره ایمنی و ترافیک این اداره کل ابداع و طراحی شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای نصب این تجهیزات هوشمند ۱۸۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است و اکنون در حال بهره‌برداری به صورت آزمایشی است تا نقاط قوت و ضعف آن، شناسایی گردد.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی نیز درباره نحوه کارکرد سرعتکاه هوشمند گفت: کاربرد این سرعتکاه در شب بوده و لذا برای مقاطعی که تصادفات در شب به علت سرعت بالا رخ می‌دهد مفید است.

حامد معروف اظهار کرد: این سرعتکاه مجازی که با انعکاس تصویر روی سطح جاده، وجود سرعتکاه فیزیکی را در چشم راننده مجسم می‌کند، سبب می‌شود تا راننده تصور کند که به سرعتکاه فیزیکی رسیده و مجبور به کاهش سرعت می‌شود.

وی افزود: ایمنی تردد در محورها با وجود سرعت کاه‌های مجازی به نسبت سرعت کاه‌هایی که با سازه آسفالت در سطح جاده ایجاد می‌شوند، بیشتر است. ثبات کیفیت با گذشت زمان، چرخه عمر بیشتر و کمک به محیط‌زیست با عدم استفاده از مواد آسفالتی و رنگ‌های شیمیایی از مزایای این سرعتکاه است. از معایب آن می‌توان به عدم کارایی آن در روز اشاره نمود.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر قابلیت‌های این سامانه این است که ابعاد این سرعت کاه‌ها متناسب با میزان سرعت خودروی عبوری، بزرگ و یا کوچک می‌شود.

وی تصریح کرد: سرعت خودرویی که قرار است از محل سرعت کاه مجازی عبور کند، با دوربین‌های نصب شده کنترل و به سامانه مخابره می‌شود و بسته به سرعت خودرو، ابعاد سرعت کاه مجازی کوچک و یا بزرگ می‌شود.

معروف بیان کرد: با توجه به استفاده از پروژکتور برای ایجاد تصویر روی سطح آسفالت، این سرعتکاه می‌تواند به روشنایی و آشکارسازی محدوده مورد استفاده نیز کمک نماید.

نظر شما