شناسهٔ خبر: 42216 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها

اعزام ۶۰ درصد حجاج به خانه خدا/ برنامه پروازهای برگشت ممکن است اندکی جابه‌جا شود

حجاج مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه تاکنون ۶۰ درصد حجاج به خانه خدا اعزام شده‌اند، گفت: امروز ۱۴ پرواز برای اعزام زائران در ۶ فرودگاه انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سید محمود رضوی با اشاره به اعزام حجاج به خانه خدا با پروازهای ایران‌ایر و ایرلاین سعودی، بیان کرد: تاکنون ۱۳۳ پرواز به مدینه و ۵۱ پرواز به جده برای اعزام حجاج انجام شده است که ۱۴۲ پرواز توسط ایران‌ایر و ۴۲ پرواز توسط شرکت هواپیمایی سعودی برگزار شد.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۶۰ درصد از حجاج به خانه خدا اعزام شده‌اند، گفت: تا ساعت ۲۴ روز گذشته، ۱۸۴ پرواز برای اعزام حجاج انجام شد و جمعاً بیش از ۴۸ هزار و ۵۰۰ زائر به خانه خدا اعزام شدند.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها افزود: با احتساب فرودگاه اهواز که امروز اعزام حجاج در آن آغاز شده است، تاکنون از ۱۳ فرودگاه کشور پروازهای انتقال حجاج به خانه خدا برقرار شده است.

رضوی با اشاره به اینکه در ۶ فرودگاه کشور عملیات اعزام حجاج پایان پذیرفت، افزود: این فرودگاه‌‌ها شامل بندرعباس، همدان، تبریز، اردبیل، رشت و کرمان است.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه در روز جاری ۱۴ پرواز برای اعزام حجاج انجام خواهد شد، بیان کرد: امروز در ۶ فرودگاه امام خمینی (ره)، اصفهان، شهید هاشمی‌نژاد مشهد، شهید دستغیب شیراز، ارومیه و اهواز پروازهای حج جریان دارد.

وی یادآور شد: روز آینده نیز در فرودگاه گرگان اعزام حجاج آغاز خواهد شد و احتمالا در فرودگاه ارومیه اعزام حجاج پایان می‌پذیرد.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه پروازهای حج به صورت مستمر در حال انجام است، اظهار داشت: ‌‌اعزام زائران حج تمتع امسال از ۲۰ فرودگاه کشور ‌انجام می‌شود.

رضوی بیان کرد: طبق برنامه قبلی عملیات اعزام حجاج تا پنجم شهریورماه ادامه دارد و عملیات برگشت نیز طبق برنامه قبلی از ۱۵ شهریورماه آغاز خواهد شد و تا سوم مهرماه ادامه دارد.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها یادآور شد: به علت تغییر سهم ایرلاین‌‌های هما و سعودی در جابه‌جایی حجاج، ممکن است برنامه‌ سفرهای برگشت یکی دو روز جا‌به‌جا شود.

رضوی اضافه کرد: زائران استان‌های تهران، البرز، قزوین، سمنان، مرکزی، قم، لرستان و کاشان از فرودگاه امام خمینی (ره) اعزام می‌شوند.

وی افزود: پیش از این مقرر بود ۵۰ درصد پروازهای حجاج توسط ایرلاین سعودی و ۵۰ درصد توسط ایران‌ایر انجام شود که سعودی‌ها نیامدند و فعلاً ۷۵ درصد پروازها توسط ایران‌ایر و ۲۵ درصد توسط ایرلاین سعودی انجام می‌‌شود.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه امسال ۸۶ هزار و ۲۴۰ زائر ایرانی عازم سرزمین وحی می‌شوند، اظهار داشت: کل زمان عملیات رفت حجاج فعلاً ۲۳ روز تعیین شده است.

به گزارش فارس‌ پروازهای امسال حجاج از ۳ فرودگاه تبریز، مشهد و اهواز توسط شرکت هواپیمایی سعودی انجام می‌شود و ایران‌ایر مسئولیت انتقال حجاج از ۱۷ فرودگاه دیگر را بر عهده دارد.

‌پروازهای فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، اردبیل، ارومیه، اصفهان، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، رشت، زاهدان، زنجان، ساری، شیراز، کرمان، کرمانشاه، گرگان، همدان و یزد توسط ایران‌ایر انجام خواهد شد.

‌نخستین پرواز زائران ایرانی با برگزاری مراسمی در فرودگاه امام خمینی (ره ) ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۹ مردادماه از استان تهران با هواپیمای ایران‌ایر انجام شد.

امسال ۸۶ هزار و ۲۴۰ زائر‌ ایرانی عازم سرزمین وحی می شوند. قرار است ۶۸ هزار زائر ایرانی توسط پروازهای ایران‌ایر و حدود ۱۸ هزار زائر توسط هواپیمایی سعودی عازم عربستان‌ شوند که سهم فرودگاه امام خمینی (ره ) حدود ۲۵ هزار و ۲۰۰ زائر خواهد بود.

در عملیات حج امسال ۱۰ هزار و ۴۰۰ زائر از فرودگاه مشهد، ۷هزار زائر از‌ گرگان، ۶‌هزار و ۴۰۰ زائر از اصفهان، ۵ هزار نفر از فرودگاه اهواز‌، ۳ هزار و ۷۰۰ نفر از شیراز‌، ۳۵۰۰ زائر از ساری، ۳۴۰۰ نفر از همدان، ۳۲۴۰ نفر از تبریز، ۲۹۰۰ زائر از کرمان، ۲۷۰۰ نفر از ارومیه، ۲۴۰۰ نفر از یزد، ۲۱۰۰ زائر‌ از فرودگاه زاهدان، ۱۶۰۰ حاجی از فرودگاه بندر عباس‌، ۱۶۰۰ نفر از ‌فرودگاه بیرجند، ۱۳۰۰ نفر از کرمانشاه‌، ۱۱۰۰ نفر از زنجان، ۱۰۶۰ حاجی از ‌بوشهر، ۸۱۰ زائر از رشت ۸۱۰ نفر و ۷۹۵ حاجی از فرودگاه اردبیل عازم بیت الله الحرام خواهند شد.

بنابراین گزارش، پیش از این قرار بود هما ۵۰ درصد زوار ایرانی و ایرلاین سعودی هم ۵۰ درصد‌ زوار ایرانی را در عملیات حج امسال جابه‌جا کنند اما با کاهش سهم سعودی‌ها، هما مجبور شد انتقال ۷۵ درصد زوار را بر عهده‌ بگیرد‌.

نظر شما