شناسهٔ خبر: 42258 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نماینده مردم بوانات و خرم‌بید در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:

تحویل ۵۰ درصد واحدهای مسکن مهر با اختصاص یک هفتم اعتبار نسبت به دولت دهم/ دولت نهم و دهم ۴۸ هزار میلیارد تومان منابع بانکی؛ آخوندی ۷۵۰۰ میلیارد تومان/ رئیس جمهوری هم باید برای رونق مسکن دست به کار شوند/ باید انتظارمان برحسب اعتبار محقق شده باشد

رحیم زارع   نماینده مردم بوانات و خرم‌بید در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی و رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بر توفیق وزارت راه و شهرسازی در دوره عباس آخوندی در تحویل ۵۰ درصد واحدهای مسکن مهر با وجود اختصاص یک هفتم اعتبار شش سال قبل از این دولت گفت: وزارت راه و شهرسازی یک طرف است و برای رونق مسکن باید دستگاه‌های مختلف دست به کار شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحیم زارع، نماینده مردم بوانات و خرم‌بید در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی صلاحیت عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم عنوان کرد: من سال گذشته مشکلاتی را به آقای آخوندی یادآوری کردم که در مسیر رفع آنها گام برداشتند. بی‌شک در اقیانوس عظیم وزارت راه و شهرسازی مشکلاتی وجود دارد ولی آنچه باعث شده با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه به دفاع از وی اقدام کنم توجه به مواردی بوده است.

وی افزود: درباره موضوع مسکن مهر باید توجه کرد که نقش وزارت راه و شهرسازی در سیاست‌گذاری توسعه مسکن ۶۰ تا ۷۰ درصد است ولی در مرحله اجرا تنها پنج درصد نقش‌آفرین است و مجموعه عوامل باید دست به دست هم دهند تا تولید مسکن رونق یابد. سازمان مدیریت، وزارت اقتصاد و دارایی، نظام بانکی  و وزارت تعاون و ... نیز نقش آفرین هستند. وقتی نگاه سیستمی نباشد گویی وزارت راه مانند ماشینی است که فرمان ندارد ولی وقتی نگاه سیستمی باشد درمی‌یابیم که عملکرد وزارت راه در دوره چهارساله در حوزه مسکن مهر مطلوب است.

زارع گفت: از سال ۸۶ در مدت ۶ سال ۴۸ هزار میلیارد تومان منابع بانکی در اختیار ساخت مسکن مهر قرار گرفت ولی در دوره چهار ساله وزارت عباس آخوندی یک هفتم این مبلغ یعنی ۷۵۰۰ میلیارد تومان. ضمن اینکه اکنون نظام بانکی رمقی ندارد که ۵۰ هزار میلیارد اعتبار دراختیار بگذارد.

وی افزود: از سوی دیگر یک سال قبل از دولت یازدهم ارزش پول یک سوم شد و منابع مالی در شش سال به دلار ۳۵ میلیارد دلار بود ولی در دوران عباس آخوندی به قیمت ارزی دو میلیارد دلار اعتبار بریا مسکن گذاشتیم. درعین حال ۵۰ درصد مسکن مهر در دوران آخوندی افتتاح شد.

رئیس جمهوری هم باید برای رونق مسکن دست به کار شوند

وی تاکید کرد: در تمامی کشورهای توسعه یافته ۸۰ درصد هزینه مسکن از محل تسهیلات است. ضمن اینکه یک طرف مجموعه نظام بانکی است که بی‌رمق شده است. بنابراین وزارت راه و شهرسازی یک طرف است و این پاسخ من به رئیس جمهوری است که برای رونق تولید ساختمان باید همه دست به کار شوند و در این زمینه وزارت راه و شهرسازی ۲۰ درصد نقش دارد.

زارع به بخش حمل و نقل نیز اشاره کرد و گفت: حمل و نقل یک بعد اقتصاد ملی است که نقش زیربنایی در رشد اقتصادی دارد و کلید توسعه کشور در بخش های اقتصادی، اجتماعی و ... حمل و نقل است و حمل و نقل واسطه فعالیت های کشاورزی، صنعتی، اقتصادی و بازرگانی در ابعاد ملی و بین‌المللی است. ایران یکی از کشورهای دارای شبکه گسترده راه است و طی چهارسال دولت یازدهم ۳۰هزار میلیاردتومان اعتبار به بخش های زیربنایی، راهداری و راهسازی اختصاص یافته که از مجموعه راهداری و زیربنایی سپاسگزارم. همچنین ۱۰ هزار میلیاردتومان کار شده که مطالبه بر گردن وزارت راه و شهرسازی است و برای پروژه ها به ۱۶۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: سال گذشته هشت هزار میلیاردتومان اعتبار اختصاص یافت که یک بیستم اعتبار مورد نیاز بود و اگر اینگونه بخواهیم ارزیابی کنیم، یک را داده‌ایم و خروجی بیست می‌خواهیم و حتما باید سازمان مدیریت و مجلس شورای اسلامی از وزارت راه و شهرسازی در این زمینه حمایت کنند.

این نماینده مجلس به خریداری۲۰۰ فروند هواپیمای به روز در کلاس جهانی برای کشور در راستای جلب سرمایه‌داری خارجی و تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس،۸۰ فروند بویینگ و ۲۰ فروند ATR به ارزش ۳۳ میلیارد دلار خریداری شده و من همواره دوست داشتم ناوگان هوایی نوسازی شود و در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی فعالیت انجام گیرد.

وی همچنین به اجرای پروژه های بزرگ چابهار، زاهدان و مشهد از طریق بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در دوران وزارت آخوندی ۶۵۸۰ کیلومتر انواع راه ها ساخته شد و ۵۸۵۰ کیلومتر راه روستایی احداث شد که یک هزار کیلومتر آن در هرمزگان بوده و آمار بی نظیری است.

زارع همچنین به افزایش حمل بار از طریق ریل از ۳۰ به ۴۰ میلیون تن با ۳۳ درصد افزایش و نیز رشد ۳۵۰ درصدی حمل مسافر اشاره کرد.

نظر شما