شناسهٔ خبر: 42285 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:

مسکن دستکاری شده‌ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است/ دارای بیش از ۲۴ میلیون خانوار و حدود ۲۵/۵ میلیون خانه هستیم/ افزایش ۹ برابری قیمت زمین و ۶ برابری قیمت آپارتمان در طول ۸ سال/ انباشت ۴۷۰ میلیارد دلار ثروت بدون استفاده در خانه‌های خالی و دوم

آخوندی مجلس آخوندی با تأکید براینکه بخش مسکن دستکاری شده‌ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است گفت: آمار سال ۹۵ نشان می‌دهد ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار خانه خالی در کشور داریم که این تعداد در سال ۹۰ برابر با ۶۳۰ هزار بوده است یعنی ظرف ۵ سال حدود ۲ میلیون خانه خالی به ایران اضافه شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز شنبه ۲۸ مردادماه در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ابتدا تمایل دارم تا از دقت نظر رئیس، هیئت رئیسه و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به وزاری پیشنهادی سپاس بگویم، قطعا این دقت نظر و پخش مستقیم سرمایه اجتماعی بزرگی برای دولت و مجلس شورای اسلامی در ادامه مسیر خواهد بود.

آخوندی در ادامه ضمن گرامی‌داشت سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به کشور بیان کرد: از ۱۳۲ نماینده محترمی که برای دفاع از اینجانب ثبت‌نام کرده و دوستانی که دفاع کردند سپاسگزارم و از منتقدانی که رنج نقد را بر خود هموار کردند نیز تشکر دارم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این مطلب که همچنان که نمایندگان محترم در تذکرات و مطالبشان بیان فرمودند برنامه عمل وزرا همان برنامه ۵ ساله ششم است که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و باید وزرا تدابیر روشنی برای اجرای آن‌ها داشته باشند گفت: آقای محبی‌نیا تذکری به من می‌دادند و می‌گفتند در این فرصت کوتاه شما فقط چند محور اساسی که می‌خواهید در چهارساله آینده پیگیری کنید آن‌ها را بیان کنید. این به مفهوم بی‌توجهی به سایر موارد نیست بقیه موارد مطابق برنامه عمل خواهد شد لذا من در این جلسه به دو بخش مسکن و انتقال از خودرو محوری و ریل‌پایه شدن حمل و نقل کشور اشاره خواهم کرد.

دارای بیش از ۲۴ میلیون خانوار و حدود ۲۵/۵ میلیون خانه هستیم

آخوندی با تأکید براینکه بخش مسکن دستکاری شده‌ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است گفت: در ایران ۲۴ میلیون و ۱۹۰ هزار خانوار و ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار خانه وجود دارد،با توجه به این آمار بیشتر از خانوار خانه داریم بعنی باید اوضاع خوبی در کشور برقرار باشد ولی آیا به واقع اینطور بوده و وضع مسکن به این خوبی است؟ بله قطعا شرایط خوبی نیست.

به گفته وی آمار سال ۹۵ نشان می دهد ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار خانه خالی در کشور داریم که این تعداد در سال ۹۰برابر با ۶۳۰ هزر بوده است یعنی ظرف ۵ سال حدود ۲ میلیون خانه خالی به ایران اضافه شده است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار خانه دوم در کشور وجود دارد که جمع این دو عدد حدودا برابر با ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار خواهد بود، به واقع مفهوم آن چه خواهد بود؟

آخوندی اضافه کرد: اگر هر خانه را ۱۰۰ هزار دلار در نظر بگیرید بدان معناست که ۴۷۰ میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه‌های خالی و دوم انباشته شده است.

وی این رقم را بیش از ۴ برابر ارزش بازار بورس ایران قلمداد کرد و افزود: در حقیقت این وضعیت  بازار دستکاری شده مسکن در ایران است.

افزایش ۹ برابری قیمت زمین و ۶ برابری قیمت آپارتمان در طول ۸ سال

وزیر راه  و شهرسازی در خصوص مبحث قیمت در کشور نیز بیان کرد: آخر دولت قبل در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۴ قیمت زمین حدود ۹ برابر و قیمت آپارتمان حدود ۶ برابر افزایش پیدا کرد درحالی که شعار دولت گذشته حذف قیمت زمین از قیمت ساختمان بود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با اشاره به این نکته که در حال حاضر بیش از ۱۹ میلیون نفر در بدمسکنی مطلق زندگی می‌کنند گفت: این وضعیت بازار مسکن در ایران است، در عید نوروز امسال به آقای دکتر جلالی در مسیر تهران به سمت کرج اعلام کردم که اکثر خانه‌های موجود در اطراف اتوبان همت یا خالی است و یا در حال افزوده شدن به آمار خانه‌‌های خالی است.

آخوندی با اشاره به این نکته که تنها در منطقه یک تهران حدود ۳۱ هزار خانه خالی وجود دارد گفت: این به معنای اتلاف منابع مالی کشور است.

قمیت ۱۲ برابری مسکن در شمال‌ نسبت به جنوب‌شهر تهران

عباس آخوندی، گفت: وضع قطبی‌شدن شهرهای کشور یکی از مشکلات امروزی است. در حال حاضر، قیمت مسکن در شمال شهر نسبت به جنوب شهر، بیش از ۱۲ برابر است که این وضعیت نشان دهنده عدالت اجتماعی نیست. آیا ما به این وضعیت نام عدالت اجتماعی نهادیم؟ و این عدالت اجتماعی بود که جمهوری اسلامی ایران در پی آن بود؟ این یکی از اوضاع و احوال بازار مسکن در زمانی بود که بنده مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را در دولت یازدهم برعهده گرفتم.

آخوندی ادامه داد: فقط بانک‌مرکزی تا این تاریخ برای یارانه‌های مسکن بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان ادعای مطالبه از دولت کرده است، آیا فکر می‌کنید این روند که مطالبات بانک‌ها مرتب از دولت فزاینده باشد، قابل ادامه و تداوم است؟

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم با طرح این موضوع که افزایش قمیت مسکن و افزایش بی رویه مطالبات بانک ها از دولت اتفاقی رخ نداد، گفت: این قبیل اتفاقات، نتیجه سوداگری و نتیجه فساد در بازار ساختمان در ایران است.

وزارت راه وشهرسازی به تنهایی جلوی تمام شهرفروشی‌ها ایستاد

آخوندی در پاسخ به صادقی یکی از نمایندگان مخالف خود در مورد اینکه درباره برج‌سازی‌ها چه کاری در دولت یازدهم انجام شد؟، گفت: آقای صادقی عزیز اگر می‌خواهید ببینید ما چه کاری انجام داده‌ایم، باید بدانید که ما جلوی شهرفروشی‌ها، مجوز‌فروشی‌ها و تراکم‌فروشی‌ها را در ایران گرفتیم.

وی افزود: اگر می‌بینید تورم مسکن حتی از تورم میانگین عمومی کشور، در همین شرایطی که بزرگترین افتخار آقای رئیس‌جمهور در کشور، کاهش تورم است، نیز پایین‌تر است نتیجه سیاست‌هایی است که ما در وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم اعمال کردیم.

آخوندی ادامه داد: اگر قیمت زمین در ایران رشد نداشته است به دلیل این مطلب است که ما جلوی فساد را گرفتیم. وزارت راه وشهرسازی به تنهایی جلوی تمام شهرفروشی‌ها ایستاد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم گفت: این وضعیتی که در مسکن به وجود آمده بود، قابل ادامه نبود. شما فکر می‌کنید قابل ادامه بود که نرخ تورمِ بیش از ۵۰ درصد در قیمت مسکن داشته باشیم، شهرفروشی و خانه‌های خالی ادامه پیدا کند؟ آیا شما می‌خواستید این روند افزایش داشته باشد و من بعد از چهار سال بیایم به شما نشان دهم که این رشد ادامه داشته است. آیا تداوم این رشد برای ایران، افتخارآفرین بود؟ قطعا تداوم این رشد برای ایران هیچ افتخاری نداشت و من هیچ تمایلی نداشته و ندارم که در اینگونه رشدها حضور داشته باشم.

آخوندی در بیان اینکه دولت یازدهم در بخش مسکن چه کارهایی انجام داد، گفت: ما چه کردیم؟ در بخش مسکن در ایران، چهارگروه مساله دارند؛ اول، خانه اولی‌ها و جوانانی هستند که می‌خواهند خانواده تشکیل دهند و خانواده داشته باشند. دوم، حاشیه‌نشین‌ها که در حال حاضر، بیش از ۱۱ میلیون نفر که در وضعیت بد مسکنی زندگی می‌کنند. سوم، بافت فرسوده که حدود هشت میلیون نفر در آن ها زندگی می کنند و چهارم، گروه های کم درآمد.

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم ادامه داد: این چهارگروه اصلی‌ترین مخاطبان بخش مسکن هستند که باید برای آنها مجموعه اقداماتی انجام می شد و باید ادامه یابد.

آخوند با طرح چندین پرسش یادآور شد: آیا مسکن مهر پاسخ این چهار گروه را می‌داد؟ آیا بافت فرسوده تهران در مناطق خانی‌آباد و سیروس، پاسخ‌اش در پرند و پردیس است؟ آیا مسکن مهر، مساله خانه اولی‌ها را حل کرد؟ آیا مسکن مهر، مساله بافت فرسوده را حل کرد؟ آیا مسکن  مهر مساله بافت حاشیه‌ای را حل کرد؟

وی افزود: بیش از ۱۰۰ هزار میلیاردتومان در این کشور هزینه شد. آیا می‌خواستید من این روند را ادامه دهم؟ آیا ادامه این روند به نفع مردم ایران بود؟ من یک کار بسیار سختی را در این چهارسال گذشته برعهده داشتم. از یک طرف من متعهد بودم خانه به خانه تمامی تعهدات دولت قبل را در مورد مسکن مهر انجام دهم. ۹۰۰ هزار خانه را به صورت کامل تمام کردم و تحویل دادم.

می‌توانستم یک وزیر محبوب باشم و هر ۳ روز در یک افتتاح حضور داشته باشم

آخوندی گفت: دوست عزیزم آقای بحرینی نیز در این جلسه حضور دارند و به من گله می‌کردند که چرا خانه‌هایی که در دولت قبل در مشهد ارایه شده، ناقص به مردم تحویل شده است؟ من تمامی تلاشم این بود که آنچه تعهدم در دولت یازدهم در مورد مسکن مهر بوده است به صورت کامل و با ارایه خدمات روبنایی و زیربنایی به مردم انجام دهم

وی ادامه داد: من می‌توانستم یک وزیر محبوب باشم. ۹۰۰ هزار واحد یعنی بیش از ۴۰۰ بار افتتاح. من ۱۴۰۰ روز وزیر بودم و می توانستم هر سه روز یکبار بروم و یک افتتاح در مسکن مهر انجام بدهم اما این کار را نکردم. معروف شدم به شخصی که در مورد مسکن مهر، بی‌مهری می‌کند در حالیکه اساسا اینگونه نبود. من تمامی این واحدها را تمام کردم. کل واحدهای باقی مانده به ۹۰ هزار واحد می‌رسد که ان شاء الله به حول و قوه الهی با بهترین وضع تمام خواهم کرد.

آخوندی گفت: من داوطلبانه از تمامی فرصت‌های تبلیغاتی خود استفاده نکردم. در هیچ افتتاحی شرکت نکردم. به این دلیل که نشان دهم که پروژه مسکن مهر که اتلاف منابع ملی در آن است، را نباید ادامه داد.

کشور به وزرایی نیاز دارد که دنبال تغییر ساختاری باشند

وزیر راه و شهرسازی گفت: کشور ما آیا به وزرایی نیاز دارد که دنبال تغییر ساختاری باشند یا د رادامه وضع موجود حرکت کنند که بخواهد محبوب باشد؟ در موقعیتی قرار داریم که نیاز به تغییر است و در ساختار کشور باید تغییراتی داده شود. شما نمایندگان مجلس، رئیس جمهور و مسئولان و وزرا اذعان دارید و می‌گویید که مشکلات ساختاری زیاد است ولی آیا باید مسیر تغییر کند یا نه؟ آیا باید مسیر مسکن مهر را تغییر دهیم و به سمت خانه‌اولی‌ها و بازسازی بافت فرسوده و اصلاح بافت‌های حاشیه‌ای برویم یا روند را ادامه دهیم و آمار ارائه کنیم که به رشد ۱۰ درصدی رسیده‌ایم؟

آخوندی تصریح کرد: این کشور به وزرایی نیاز دارد که شجاعت داشته باشند و از خود بگذرند و اقدام به تغییر ساختاری کنند و نترسند. من در بحث مسکن و تغییر جهت آن نترسیدم که روبه روی سوداگران شهری بایستم و وقتی این کار را می‌کنم با هزاران تهمت روبه رو می‌شوم. از همین تریبون گفتند که من ۱۲۳ شرکت دارم از این تهمت بزرگ‌تر می‌شد؟ این پرونده را ارجاع به رئیس کمیسیون اصل ۹۰ داردند آیا یک مورد صحت داشت؟

وی ادامه داد: من می‌فهمم که چه می‌کنم و می‌خواهم شهرفروشی را متوقف کنم و مسکن برای اقشار کم درآمد فراهم کنم و بافت حاشیه‌ای را اصلاح کنم. تمام این بافت‌ها را شناسایی کرده‌ایم و ۲۷۰۰ محله بدمسکن در کشور داریم که برنامه ۱۰ ساله را تدوین کردیم که هر سال ۲۷۰ محله را احیا کنیم. هر محله با محله دیگر فرق دارد. محله سیروس با جوادیه متفاوت است و به همین دلیل سیاست محله‌محوری را دنبال کردیم.

خوشحالم که آقای رئیس جمهور هم دنبال بهسازی بافت فرسوده است

وی افزود: خوشحالم که آقای رئیس جمهور هم دنبال بهسازی بافت فرسوده است که نقطه قوت دولت بعد محسوب می‌‌شود که دنبال احیای بافت فرسوده باشد. ما دنبال تامین مسکن خانه‌اولی‌ها از طریق پس‌انداز رفتیم. تا امروز ۲۱۱ هزار نفر در صندوق پس‌انداز یکم ثبت‌نام کرده‌اند که این افراد ۴۵۰۰ میلیارد تومان پس‌انداز کرده‌اند بدون اتکا به بانک مرکزی.

آخوندی گفت: در بافت فرسوده و مناطق حاشیه‌ای تسهیلات هشت درصدی را بدون اینکه از دولت تقاضای یارانه داشته باشیم ارائه کردیم. آیا خوب است یارانه دولت را ادامه بدهیم که ۱۰ سال دیگر دولت سالی ۱۰۰ هزار میلیارد بابت بخش مسکن بدهکار باشد؟

وی تاکید کرد: باید به دنبال راهکارهای درازمدت باشیم و کار بنده تمرکز بر بافت‌های حاشیه‌ای است.

مسئله مسکن را نمی‌توان در بیابان حل کرد

وزیر راه و شهرسازی پیرامون حوزه بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری نیز بیان کرد: خوشبختانه شما نمایندگان محترم در برنامه ششم بحث مسکن بافت‌های حاشیه‌ای را در نظر گرفتید و برای آن ردیف و اعتبار گذاشتید، اعتبار این بخش در زمان ابتدای ورود من به وزارتخانه ۳۷ میلیارد تومان  در کشور بود که در زمان فعلی به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است که توجه ما به بافت فرسوده را نشان می‌دهد.

به گفته آخوندی مسئله مسکن را نمی‌توان در بیابان حل کرد و باید آن را در درون بافت رسیدگی کرد.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص بحث مسکن اجتماعی نیز بیان کرد: افراد مورد نظر در این طرح زیرنظر بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد مسکن و یا سازمان تأمین اجتماعی هستند، ما  در این برنامه بنیاد مسکن و حساب ۱۰۰ حضرت امام را محور قرار داده و از آن‌ها خواستیم تا هماهنگ‌کننده بین چهار دستگاه مذکور در این طرح بوده و سالانه ۱۰۰ هزار مسکن اجتماعی را با حمایت دولت در ارائه زمین و تسهیلات  احداث کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه این موضوع در هیئت وزیران و برنامه ششم به تصویب رسید و قرار است از سال جاری این ۱۰۰ هزار واحد احداث شوند، با وجود هزاران میلیارد تعهدی که در طرح مسکن مهر بود امکان آنکه همزمان با مسکن مهر بتوان این دو پروژه را شروع کرد به هیچ وجه نبود.

مقابل امضا فروشی در نظام مهندسی ساختمان  ایستادیم

آخوندی با یادآوری این مطلب که قانون نظام مهندسی ساختمان در دوران وزارت وی در سال ۷۴ نوشته شد، گفت: یکی از مدافعان اصلی توسعه نظام مهندسی در ایران خود من بودم و قانون نظام مهندسی ساختمان که در سال ۷۴ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. ولی شما نمایندگان محترم چندبار با این سوال مواجه شدید که ما در بخش نظام‌مهندسی با بحث امضافروشی مواجه هستیم؟ چگونه می‌خواهیم جلوی امضا فروشی را بگیریم.

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم ادامه داد: کاری که قصد داریم انجام دهیم این است که مالک باید خودش مهندس را بدون واسطه انتخاب کند و کل پول باید دست مهندس باشد و مهندس باید محور اجرایی باشد. در این خصوص هماهنگی را با رئیس سازمان نظام مهندسی انجام داده‌ایم و سعی شده بحث نظام مهندسی را به نفع مردم و مهندسان حل و فصل کنیم و واسطه بین مهندسان و مالکان را حذف کنیم تا مهندسان بتوانند خدمت بفروشند و رضایتمندی مردم افزایش یابد و امضا‌فروشی را حذف کنیم.

وی همچنین درباره بحث نظام مدیریتی وزارت راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه ۶۵ هزار کارمند دارد و از بزرگ‌ترین وزارتخانه‌هاست. ۲۰۰۰ مدیر داریم که وظیفه می‌دانیم دو کار انجام دهیم. یکی اینکه مدیران نسل آینده را تربیت کنیم که در این راستا در تمام سازمان‌های وزارتخانه افراد لایق زیر ۴۰ سال را در شرکت فرودگاه‌ها و راه‌آهن و اگر عمر و توفیق باشد در سایر سازمان‌ها نیز طی کنکور داخل وزارتخانه بهترین جوانان را انتخاب می‌کنیم تا درسطح بین‌الملل تحت مدیران آینده تربیت شوند. ازسوی دیگر باید درباره تمام مدیران تجدیدنظر شود و دنبال انتخاب مدیران جوان‌تر و لایق‌تر هستیم.

نظر شما